"Mən çox xoşbəxt
bəstəkaram. Hansı bağçaya, məktəbə gedirəmsə, görürəm mahnılarım oxunur. Bəzən
heç bilmirlər bunların müəllifi Oqtay Zülfüqarovdur. Artıq onların çoxu xalq
mahnılarına çevrilib”. Xalq artisti O.Zülfüqarov onunla görüşən, qapısını döyən
bütün jurnalistlərə bu sözləri söyləyirdi. 87 yaşlı bəstəkar bu sözləri dilə
gətirmək haqqı qazanana qədər uzun və çətin bir yol keçmişdi.
Ömrünün 60 ilindən çoxunu
uşaq mahnılarının yazılmasına, Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafına həsr edən
bəstəkara yazdığı altı yüzədək uşaq mahnısı və digər janrlarda yazdığı əsərlər
əbədi şöhrət qazandırıb. O, daha çox uşaq bəstəkarı kimi tanınıb. Ölkənin ən
böyük uşaq bəstəkarlarından biri kimi bu sənətə öz möhürünü vuran O.Zülfüqarov balacalara
daim böyük sevgi və həssaslıqla yanaşıb, onlar üçün şən, gözəl mahnı nümunələri
yaradıb. Neçə-neçə nəsil onun mahnıları ilə böyüyüb. Uşaqların sevə-sevə
oxuduğu, dinlədiyi yüzlərlə mahnının həm musiqisi, həm də sözləri məhz ona
məxsusdur: "Mahnılarımı tanıyan tanıyır. Eləsi var bir əsər yazır, hər yerdə
onu təbliğ edir. Mən o bəstəkarlardan deyiləm...”,- deyə sənətindən zövq alırdı.
Mahnılar,
teatr və kino üçün musiqilər...
Bəstəkarın həyat yoluna
nəzər saldıqda göz qarşısında maraqlı və zəhmətkeş bir ömrün səhifələri
vərəqlənir.
1929-cu
il mayın 31-də həkim ailəsində anadan olan O.Zülfüqarov musiqi məktəbinin
violonçel sinfini, A.Zeynallı adına Musiqi Məktəbi və Konservatoriyanın
violonçel sinfini bitirib, görkəmli bəstəkar Qara Qarayevin tələbəsi olub. 1957-ci
ildə üçüncü kursda oxuyarkən Azərbaycan bəstəkarlarının qurultayında gənc
bəstəkarın fortepiano triosu uğur qazanıb. 1958-ci ildə Qara Qarayevin sinfini
uğurla başa vuran O.Zülfüqarov müəlliminin məsləhəti ilə uşaqlar üçün silsilə
mahnılar yaratmağa başlayıb. Tanınmış bəstəkar uşaqlar üçün yazılan "Qız-ulduz”,
"Pişik və Sərçə” və "Meşə nağılı” operalarını yazıb. "Şəngülüm, Şüngülüm və
Məngülüm” adlı musiqili komediya, violonçel və fleyta üçün konsertlər, simfonik
poemalar, kantatalar, dörd simfoniya, instrumental pyeslər, teatr və kino üçün
musiqi yazan bəstəkar böyük simfonik orkestr üçün yaratdığı "Şənlən, mənim
xalqım” uvertürası kimi bir çox məşhur musiqi əsərlərinin müəllifi kimi
tanınıb. "Şənlən, mənim xalqım”uvertürası
1962-ci ildə Moskvada laureatlıq qazanıb.
2010-2012-ci
illərdə O.Zülfüqarov "Məlik Məmməd” nağılı əsasında uşaqlar üçün "Sehrli alma”
iki hissəli balet, eyni zamanda musiqi dərslikləri yazıb. Uzun illər "Tumurcuq”
və "Aysel” Uşaq Mahnı Teatrı O.Zülfüqarovun rəhbərliyi altında fəaliyyət
göstərib. O, həmçinin Azərbaycan Dövlət Televiziyasında uşaqlar üçün verilişlər
hazırlayıb. Musiqi ilə yanaşı bəstəkar həm də şeirlər yazıb və onları "Oxuyur
Aysel” adlı toplu adı altında çap etdirib. 1972-ci ildə "Əməkdar incəsənət
xadimi”, 2000-ci ildə "Xalq artisti” fəxri adlarına layiq görülüb. Prezident
təqaüdçüsü olan bəstəkar uzun illər Dövlət Uşaq Filarmoniyasının bədii rəhbəri kimi
çalışıb.
Çətin vaxtlar idi
O.Zülfüqarov həyat və yaradıcılığı ilə bağlı danışanda öncə çətinliklə keçən
uşaqlıq illərini xatırlayırdı. Müharibə dövründə böyüdüyündən həyatı əzablı
keçmişdi. Üstəlik ailədə ata-anasının xoş olmayan münasibəti, sonunda
ayrılmaları, balaca Oqtayın nənəsi Həvvanın himayəsində qalması onu vaxtından
əvvəl böyütmüşdü: "Müharibə başlayanda on iki yaşım vardı. 176 saylı orta
məktəbə gedirdim. Müharibə vaxtı məktəblərin çoxunu hospitala çevirirdilər. Ona
görə məktəbdən-məktəbə keçirdik. 14 saylı, bir müddət sonra 18 saylı, daha
sonra 171 saylı məktəbdə oxumalı oldum. Anam adımı orta məktəbə özünün soyadı
ilə yazdırmışdı. Doğum şəhadətnaməmə baxan olmamışdı. Elə ki pasport almağa
getdim, dedilər, əzizim, sən Zülfüqarovsan. Belə də yazdılar. Orta məktəb
sənədlərimdə isə soyadım Əliyev qaldı. Orta məktəbdə babat oxuyurdum. Dərs
cədvəlimdə hansı qiymət desən, var idi, 2, 3, 5… Amma ictimai işlərdə fəal
idim. Rəssamlıq qabiliyyətim olduğundan, məktəbin divar qəzetini mən
bəzəyirdim”.
Nənəsinin əziz nəvəsi
saydığı Oqtay özünü atasız-anasız hesab etməyib: "Bilirdim ki, mənim iki anam,
iki atam var. Nənəm də məni əziz saxlayırdı. Dayılarımın, xalalarımın da
uşaqları var idi. Amma nənəm deyirdi, Oqtaydan başqası yoxdur. Dolanışıq ağır
idi. Ev əşyalarımızı bazara çıxarıb dəyər-dəyməzinə satırdıq. İndi də
yadımdadır. Evimizdə otuz kasa var idi. Farfordan idi. İndi onların qiyməti çox
baha olar. Nənəm onlardan birini mənə verirdi. Kasanı bazara aparırdım. Giriş
qapısında dayanan alverçilər yaxınlaşıb soruşurdular: "Nə gətirmisən?” Kasanın
birini 30 manata satırdım. Çörəyin kilosu isə 100 manata idi. Acından ölməmək
üçün elələri var idi əyinlərinin paltarını satırdı. Yaxşı ki nənəmin
uşaqlarının bir əlləri üstümüzdə idi. Xalalarım, anam bacardıqları qədər bizə
kömək edirdilər. Dayılarım da müharibədən qayıdandan sonra nənəmə çox əl
yetirirdilər. Ancaq çətin vaxtlar idi”.
"İstəyirəm
sən musiqiçi olasan”
Ata-anası, atalığı tibb
sahəsində olduğundan o da uşaqlıqda həkim olmaq istəyib. Bir gün anasının
"Oqtay, sən mənim arzumu yerinə yetirmədin. İstəyirdim sən musiqiçi olasan”-
sözlərindən sonra, anasının arzusunu gözündə qoymaq istəməyib: "Hə, nə olar, ana,
musiqiçi olaram”, - deyib: "Bizim nəsildə musiqini çox sevirdilər. Dayılarımın
ikisi yaxşı gitara, nənəm qarmon, atalığım mandolina çalırdı. Anam hərdənbir
gitarada çalıb-oxuyurdu. Vaqif Mustafazadənin anasıyla rəfiqəlik etdiyi
vaxtlarda onunla fleytaya da getmişdi. Ancaq qohumlarımdan heç kim musiqi ilə
sənət kimi məşğul olmamışdı. Mən birinci olacaqdım”.
1945-ci ilin aprelində heç
kimə, hətta anasına da heç bir söz demədən 1 saylı musiqi məktəbinə gedib: "On
altı yaşım vardı. Bığ yerim tərləmişdi. Həmin məktəbə isə altı-yeddi yaşlı
uşaqları qəbul edirdilər. Direktor Fatma xanım məni görüncə: "Çox gecdir, sən
böyüksən” dedikdən sonra bir az düşünüb: "Yaxşı, imtahanda iştirak edərsən”,-
deyə razılıq verdi”.
Müəllimlər musiqi məktəbinə
gələn gəncin musiqi qabiliyyətini yoxlayıblar. Direktor: "Hə, yoldaşlar,
necədir? Bunu məktəbə qəbul edək, ya yox?”- soruşunca əvvəlcə heç kimdən səs
çıxmayıb. Birdən Müller onu yanına çağırıb və barmaqlarını yoxlayıb: "Mən bunu
birinci sinfə qəbul edirəm” - deyib. O, 16 yaşlı oğlanı öz sinfinə götürüb.
"1945-ci ilin yayı idi. Müharibə təzə qurtarmışdı. Aclıq idi. Fatma xanım
hörmət etdi, öz yemək kartoçkasını mənə verdi. İndiki Milli Parkla üzbəüzdə
"İnturist” var idi. Orada gündə bir dəfə nahar edə bilərdim. Müller şikəst olduğundan,
şagirdləri ilə evində məşğul olurdu. Mən də onun yanına gedib-gəlirdim. İki
aydan sonra artıq Müllerin köməkçisi idim. Çox fəal idim. Müəllimim mənə bir
dərs verəndə onunu, tapşıranda iyirmisini hazırlayırdım. Sonra bunları bir
yerdə musiqi məktəbinə qəbul olunduğum uşaqlara öyrədir, hətta buna görə pul
qazanırdım”.
O.Zülfüqarov musiqi
məktəbini bitirdikdən sonra Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbinə qəbul olub. 1951-ci
ildə həmin məktəbi bitirdikdən sonra Konservatoriyaya daxil olub. Bu təhsil
ocağında violonçel üzrə təhsilini davam etdirib. Violonçeldə oxusa da,
gizli-gizli musiqi əsərləri yazıb: "Bəstəkarlığa marağım böyük idi. Evdə
violonçelin simlərini kəsirdim ki, kökləyəndə qırılsın. Özü də elə yerdən
kəsirdim, bağlamaq da olmurdu. Bir gün tələbə dostum müəllimə "sirrimi” açdı:
"Oqtay violonçeldə çalmaq istəmir, o, əsər yazır”. Müəllim məni Qarayevin
yanına apardı. Məsələni ona danışdı. Qarayev musiqilərimi dinlədikdən sonra
dedi: "Mənə elə gəlir ki, səni bəstəkarlıq şöbəsinə götürmək olar”.
Yazdığı əsərləri bir müddət
heç kimə göstərməyib. Üç il violonçel şöbəsində oxuduqdan sonra onu bəstəkarlıq
şöbəsinin ikinci kursuna keçiriblər: "Mənə xoşbəxtlik üz verdi, Qara Qarayev
kimi dahi bəstəkarın tələbəsi oldum. Bəstəkarlıq şöbəsinin üçüncü kursunda
oxuyanda tədbirdə mənim triom səsləndi. Dmitri Şostakoviç o zaman mənim barəmdə
gözəl fikirlər söylədi: "Dörd saat gənclərin konsertini dinlədim. Axırıncı
Oqtay Zülfüqarovun əsəri oldu. Yorulmuşdum. Ancaq onun musiqisi mənə rahatlıq
gətirdi”. Elə o vaxtdan bəstəkar kimi sayılmağa başladım”.
O.Zülfüqarov müəllimi Qara
Qarayevin "Oqtay, özünü sına, musiqilərin oynaqdır. Uşaq musiqi əsərləri səndə
yaxşı alınar”- sözlərindən sonra uşaqlar üçün əsərlər yazmağa başlayıb. Yazdığı
əsərlər uşaqların da, böyüklərin də qəlbinə yol tapıb. O.Zülfüqarov əsərlərinin
taleyinə inanaraq yazıb: "Onlar axar su kimidir. Burdan yolunu bağlasalar,
başqa yerdən özlərinə yer tapacaqlar. Musiqinin, sözün dəyərini bilənlər həmişə
olacaq”- deyib.
Bu gün uşaqlar üçün yazılan
əsərlərin səviyyəsi onu qane etmirdi: "Uşağı aldatmaq olmaz. Onlar üçün
böyüklərdən ikiqat artıq səviyyəli əsərlər yazmaq lazımdır. Bizim bəzi
bəstəkarlar isə görürlər yazdıqları mahnı zəifdir, böyüklər deyəcək, bu nədır,
uşaq şeirini mətn verib edirlər uşaq mahnıları. Uşaq onu oxumayacaq. Gərək
onlara zəngin mahnı verəsən. Uşaqlarla işləmək çox əziyyətlidir”- deyirdi.
Ürəyimi
qocaltmışam
O.Zülfüqarov həyatdan
həmişə zövq alırdı: "Adam var, gözəllikləri görmür, deyir depressiyadayam,
stressdəyəm… Mənim canım ağrımırsa, musiqi bəstələyirəm, yaxud şeir yazıram,
şəkil çəkirəm, bağımda əkirəm-becərirəm, ağacları peyvənd edirəm. Əlimdən hər
iş gəlir. Bağımda ikimərtəbəli evim var. Onun bənnası, qaynaqçısı, elektriki,
çilingəri özüm olmuşam. Yayda hamımız - üç uşağım, səkkiz nəvəm, iki nəticəm
yığışıb o evdə dincəlirik”.
Görkəmli bəstəkar yaşının
çoxluğuna baxmayaraq daim çalışırdı. Yeni əsərlər üzərində işləyirdi. Gözəl
ailəsi, yaradıcılığına olan maraq ona daim həyat, yaşamaq eşqi verirdi:
"Naşükür deyiləm. Çox işlər görmüşəm. Həyatla döyüşə-döyüşə bu günlərə
gəlmişəm. Ürəyimi qocaltmışam. Əvəzində həmişə cavan qalacaq əsərlər yazmışam”.
O.Zülfüqarov ona yaradıcılıq
ilhamı yaşatdığı həyatla vidalaşmasaydı, hələ dinləyicilərin qəlbinə yol tapan,
onlara zövq verən çox əsərlərin müəllifi olacaqdı...