Yerli özünüidarəetmə orqanlarının fəaliyyətinə ictimai nəzarətin əhəmiyyəti
Nəzərə alsaq ki, Azərbaycanda yerli özünüidarəetmə praktikası ölkənin
ən gənc institutlarındandır bu qurumlarının ölkənin sosial-iqtisadi həyatında
iştirakçılıq səviyyəsinin inkişaf etdirilməsi və eyni zamanda ötən dövr ərzində
cəmiyyətdə formalaşan mənfi təəssüratın aradan qaldırılması yollarından biri
şəffaflıq və hesabatlılığın gücləndirilməsi ola bilər. Belə ki, beynəlxalq
praktikanın təhlili zamanı aydın olur ki, idarəetmə yaxud icra qurumlarının
reputasiyası onların fəaliyyətinə nəzarət imkanlarının miqyasından,
hesabatlılıq və məlumatların əlçatanlığından asılıdır. Qurumlar hesabatlı
olduqda onların fəaliyyətinin təşkili və öhdəliklərinin icrasında icmanın
dəstəyi daha asan əldə edilir.
- Bələdiyyənin büdcədənkənar fondları;
- Bələdiyyə əmlakı;
- Bələdiyyə müəssisələri və təşkilatları;
- Bələdiyyə mənzil fondları və qeyri-yaşayış binaları;
- Dövlət və xüsusi mülkiyyətdə olmayan yollar, bələdiyyələrin təhsil, səhiyyə, mədəniyyət və idman müəssisələri
- fiziki şəxsləri əmlak vergisi;
- yerli əhəmiyyətli tikinti materialları üzrə mədən vergisi;
- bələdiyyə mülkiyyətində olan müəssisə və təşkilatların mənfəət vergisi;
- küçə (divar) reklamlarının yerləşdirilməsi və yayımı üçün ödəniş;
- kurort rüsumu, mehmanxana rüsumu, avtomobillərin dayanacaqları üçün rüsum və qanunla müəyyən edilən digər yerli vergi və ödənişlər;
- Azərbaycan Respublikasının dövlət büdcəsindən verilən dotasiya və subvensiyalar;
- bələdiyyə əmlakının özəlləşdirilməsindən;
- bələdiyyə əmlakının icarəyə verilməsindən;
- yerli lotereyalardan, reklamlardan daxil olan vəsait;
- fiziki və hüquqi şəxslərin, beynəlxalq təşkilatların və fondların maliyyə yardımları və qrantları;
- dövlət əhəmiyyətli tədbirlərin və dövlət orqanlarının qərarları nəticəsində yaranan xərclərin ödənilməsi üçün maliyyə vəsaitləri.
Məqalə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi ilə "İqtisadi və Sosial İnkişaf Mərkəzi" İctimai Birliyi tərəfindən icra edilən "Yeni sosial-iqtisadi çağırışlar fonunda yerli özünüidarəetmə orqanlarının (bələdiyyələr) fəaliyyətinə ictimai nəzarətin gücləndirilməsi tədbirlərinin təşkili” layihəsi çərçivəsində hazırlanıb.
Rəşad Həsənov
Nə üçün bələdiyyələrin (yerli özünüidarəetmə orqanı) fəaliyyətinə
nəzarət vacibdir sualını cavablandırmaq üçün qurumların iqtisadi əsaslarına
nəzər yetirmək lazımdır: Ölkə qanunvericiliyinə uyğun olaraq bələdiyyələrin
mülkiyyəti aşağıdakı mənbələr hesabına formalaşır:
-
Yerli
vergilər və ödənişlərdən formalaşan yerli büdcə vəsaiti;- Bələdiyyənin büdcədənkənar fondları;
- Bələdiyyə əmlakı;
- Bələdiyyə müəssisələri və təşkilatları;
- Bələdiyyə mənzil fondları və qeyri-yaşayış binaları;
- Dövlət və xüsusi mülkiyyətdə olmayan yollar, bələdiyyələrin təhsil, səhiyyə, mədəniyyət və idman müəssisələri
Bundan başqa yerli büdcələrin gəlirləri və xərclərinin strukturu da
kifayət qədər genişdir. Beləki, bələdiyyələrin büdcə gəlirləri aşağıdakı
mənbələrdən formalaşır:
-
fiziki
şəxslərin torpaq vergisi;- fiziki şəxsləri əmlak vergisi;
- yerli əhəmiyyətli tikinti materialları üzrə mədən vergisi;
- bələdiyyə mülkiyyətində olan müəssisə və təşkilatların mənfəət vergisi;
- küçə (divar) reklamlarının yerləşdirilməsi və yayımı üçün ödəniş;
- kurort rüsumu, mehmanxana rüsumu, avtomobillərin dayanacaqları üçün rüsum və qanunla müəyyən edilən digər yerli vergi və ödənişlər;
- Azərbaycan Respublikasının dövlət büdcəsindən verilən dotasiya və subvensiyalar;
- bələdiyyə əmlakının özəlləşdirilməsindən;
- bələdiyyə əmlakının icarəyə verilməsindən;
- yerli lotereyalardan, reklamlardan daxil olan vəsait;
- fiziki və hüquqi şəxslərin, beynəlxalq təşkilatların və fondların maliyyə yardımları və qrantları;
- dövlət əhəmiyyətli tədbirlərin və dövlət orqanlarının qərarları nəticəsində yaranan xərclərin ödənilməsi üçün maliyyə vəsaitləri.
İdarəetmə, sosial-məişət, yaşayış,
mədəniyyət və idman obyektlərinin
saxlanılması, ümumi istifadəyə aid küçə, həyət və bağların saxlanması, yerli
sosial müdafiə, iqtisadi inkişaf, ekoloji problemlərinin həllinə yönələn proqramların maliyyələşdirilməsi xərcləri
bələdiyyələrin əsas xərc istiqamətləri hesab edilir.
Göründüyü kimi, bələdiyyələr ictimai əhəmiyyətli vəsaitlərin
toplanması, idarə edilməsi və xərclənməsi üzərində kifayət qədər geniş
səlahiyyətə malik qurumlardandır. Hazırda bu qurumların reputasiyası müəyyən
qədər zəifdir və əksər hallarda öz funksiyalarını yerinə yetirmək gücündə
deyillər. Buna baxmayaraq gələcəkdə yerli özünüidarəetmənin əsas institutlarına
çevrilməsi dövrün çağırışıdır. Beləliklə də idarəetmənin mühüm institutlarından
olan bələdiyyələrə ictimai nəzarət ənənələrinin yaradılması və inkişaf
etdirilməsi mühüm əhəmiyyət daşıyır. "Bələdiyyələrin statusu haqqında”, "Bələdiyyə qulluğu haqqında”,
"Bələdiyyələrin maliyyəsinin əsasları haqqında”, "Yerli vergilər və ödənişlər
haqqında”, "İctimai iştirakçılıq haqqında”, "Açıq hökumətin təşviqinə dair
2016-2018-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı”nın təsdiq edilməsi haqqında”
Azərbaycan Respublikası qanunları daxil olmaqla onlarla digər qanunlar yerli
özünüidarəetmə qurumlarının fəaliyyətində şəffaflığın təmin edilməsi və ictimai
nəzarətin təşkili üçün xeyli imkanlar yaradır.
Qeyd edək ki, icma nümayəndələri daxil olmaqla, mətbuat, vətəndaş
cəmiyyəti institutları və s. ictimai nəzarət təşkilatları hazırda mümkün
nəzarət mexanizmlərindən zəif istifadə etməkdədirlər. Eyni zamanda bələdiyyələr
də şəffaf və hesabatlı fəaliyyət göstərməkdə maraqlı görünmür. Ölkədə 1607
bələdiyyə fəaliyyət göstərsə ən yaxşı halda onlardan bir neçəsi öz rəsmi veb
səhifəsini yaradıb. Doğrudur ki, xüsusi ilə də kəndlərdə fəaliyyət göstərən
əksər bələdiyyələrin veb səhifə yaratmaq imkanları (maliyyə) məhduddur. Lakin,
qanunların tələbinə uyğun olaraq illik hesabatların dərc edilərək bələdiyyə
binaları üzərində yerləşdirilməsi ciddi maliyyə resursu tələb etmir. Praktikada
biz bu kimi imkanlardan yararlanaraq öhdəlik daşıdığı icma qarşısında öz
fəaliyyəti haqqında hesabat verən az sayda bələdiyyələrlə rastlaşırıq. Nəticədə
cəmiyyətdə bələdiyyələrin fəaliyyətinə
ictimai inam hər ötən gün daha da zəifləyir. Vətəndaş yerli vergilərin
ödənişində maraqlı olmur, ümumi maraqlara xidmət edən sosial-iqtisadi
layihələrdə iştirakdan yayınır, seçkili qurum olan bələdiyyələri digər orqanlara
qarşı müdafiə etmir. Başqa sözlə hesabatlılıqdan yayınan, icma qarşısında
öhdəliklərini yerinə yetirməyən bələdiyyə orta və uzunmüddətli dövr üçün öz
fəaliyyətinə ciddi əngəllər formalaşdırmış olur.
Kimsə hesabatlı olmayan, yerli problemlərə həssaslıq nümayiş
etdirməyən, icma maraqlarının müdafiəsini təmin etməyən quruma vergi verməkdə
və yaxud qrand yardımı etməkdə maraqlı olmur. Beynəlxalq təcrübə isə göstərir
ki, hesabatlı yerli özünüidarəetmə qurumları icmalar tərəfindən ciddi maliyyə
dəstəyi ala bilirlər. Bu isə fərdi maraqlardan ictimai maraqlara doğru ümumi
inkişafı dəstəkləməklə icmanın sosial, iqtisadi, humanitar və s. istiqamətlərdə
uğurlu müdafiəsini gücləndirən katalizatora çevrilir.
Hazırda Azərbaycanda bu istiqamətdə bütün steyholderlərə hədəflənən
təşviqedici mexanizmlərin işlənib hazırlanmasına zərurət hiss edilməkdədir. Bu
məqsədlə aşağıdakı təkmilləşdirmələrin aparılmasını təklif edirik:
1) Bələdiyyələrin dövlət büdcəsində aldıqları
subsidiya ilə onun hesabatlılığı və icma ilə işləmə bacarıqları arasında konkret asılılığın müəyyən edilməsi – bu mexanizmə əsasən şəffaf və hesabatlı
bələdiyyələrə daha çox büdcə dəstəyinin verilməsi, digərlərinin isə əksinə
subsidiya alma hüququndan məhdud və yaxud tam şəkildə məhrum edilməsi təmin
edilməlidir. Beləliklə də bələdiyyələrin prosesdə maraqlandırılması yolu ilə
şəffaflığı artırılmasına nail olmaq mümkün olar.
2) Vahid veb səhifənin yaradılması - məlumat əlçatanlığının artırılması məqsədi ilə
hər bir bələdiyyənin fəaliyyəti haqqında ( gəlirlər, xərclər, satınalmalar,
müqavilə şərtləri, bələdiyyə mülkiyyətinin idarə edilməsi şərtləri və s.) geniş məlumat bazasının əksini tapdığı vahid
veb səhifəsi yaradıla və hesabatların bu səhifədə məcburi əsaslarla yerləşdirilməsi
haqqında hüquqi baza formalaşdırıla bilər. Beləliklə də hər bir bələdiyyənin
rəsmi veb səhifəsinin yaradılması üçün əlavə vəsaitə ehtiyac aradan qalxa,
həmçinin hesabat verməkdə maraqsız olan bələdiyyələr üçün manevr imkanları
məhdudlaşdırıla bilər.
3) Bloqer Assosiasiyasının yaradılması - beynəlxalq təcrübədən yararlanaraq
bələdiyyələrin fəaliyyətinə ictimai nəzarətin gücləndirilməsi məqsədi ilə
Bloqerlər Assosiasiyası yaradıla bilər. Müstəqil bloqerlərin təhlil və
informasiya əldə etmə bacarıqları bu istiqamətdə səfərbər edilməklə bələdiyyələri
hesabatlılığa sövq etməklə yanaşı icma üzvlərinin prosesdə iştirakçılıq səviyyəsini
artırmaq olar. Bloqer Assosiasiyasının yaradılması müxtəlif dövlət və
qeyri-dövlət fondları tərəfindən maliyyələşdirilə bilər.
Yuxarıda sadalanan təkliflərin hər biri son nəticədə Azərbaycanda
yerli özünüidarəetmənin daha da inkişaf etdirilməsi, hesabatlılıq və
effektivliyin təmin edilməsi yolu ilə qurumların reputasiyasının yüksəlməsi
kimi mühüm məqsədlərə nail olmaqda əhəmiyyətli rol oynaya bilər.
Məqalə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi ilə "İqtisadi və Sosial İnkişaf Mərkəzi" İctimai Birliyi tərəfindən icra edilən "Yeni sosial-iqtisadi çağırışlar fonunda yerli özünüidarəetmə orqanlarının (bələdiyyələr) fəaliyyətinə ictimai nəzarətin gücləndirilməsi tədbirlərinin təşkili” layihəsi çərçivəsində hazırlanıb.
Rəşad Həsənov