Mesenatlıq məktəbi: tarixdən bu günümüzə

Dünyanın sosial-ictimai və biznes təcrübəsində mesenatlıq
– xeyriyyəçilik xalqın mənəvi və sosial həyatında çox mühüm yer tutur. Sovet
dövrü lüğətlərində "mesenat” sözü burjua-zadəgan cəmiyyətində varlı adamların
elm və incəsənət sahəsində çalışanlara himayədarlıq fəaliyyəti kimi izah
olunur. Bu izahın əsas hissəsi – yəni varlı adamların, bu günkü alınma sözlə
ifadə etsək, biznesmenlərin elmə, incəsənətə himayədarlığı doğrudur. Lakin
sovet ensiklopedik lüğətləri sinfi-ideoloji istiqamətdən çıxış etdikləri üçün
belə xeyirxah bir insan əməlini "burjua cəmiyyətinə” aid olduğu kimi istiqamətə
yönəltməsi bu müqəddəs aksiyanı gözdən salmışdı. Halbuki hansı cəmiyyətdə,
hansı məkanda baş verməsindən asılı olmayaraq, mesenatlıq fəaliyyəti xalq
yolunda, millətin tərəqqisi yolunda atılan xeyirxah addımdır. Təsadüfi deyil
ki, islam dəyərlərində, Qurani-Kərimdə, peyğəmbərlərimizin deyimlərində xeyriyyəçilik
həm də Allah dərgahında yüksək qiymətləndirilən bir fəaliyyət faktı kimi qəbul
olunur.
Kökü çox qədimdən gələn mesenatlığın Azərbaycanda
məktəb kimi başlanğıcı XIX əsrin ikinci yarısında Bakı neft sahibkarları
sırasında xüsusi çəkisi olan Hacı Zeynalabdin Tağıyevin fəaliyyəti ilə rəsmi
status almışdır. Məlumdur ki, Hacı Zeynalabdin Tağıyev kasıb bir insan olmuş,
sonradan taleyin qisməti və özünün son dərəcə ağıllı, bacarıqlı fəaliyyəti ilə
bu neft şəhərinin varlı adamları sırasında öncül yer tutmuşdur. Sözün həqiqi mənasında
"hacı” tituluna sahib olmuş və bu titulu ömrünün bütün məqamlarında başlıca xətt
kimi seçmiş Hacı Zeynalabdin Tağıyev özü savad sahibi olmasa da, xalqın maarifləndirilməsi
yolunda fədakarlıq edən ziyalılarımızın köməyinə çatmışdır.
Yaxın tariximizdən o da məlumdur ki, XIX
əsrin ortalarından neft istehsalının genişlənməsi ilə bağlı Bakıda xeyli dərəcədə
varlanan iş adamlarının böyük əksəriyyəti xeyriyyəçilik fəaliyyətinə qoşulmağa
çox da böyük həvəs göstərməmişdir. Tarixi faktlar və ədəbi-bədii əsərlər,
dövrün acılarını yaşamış ziyalıların xatirələri bir daha sübut edir ki, Hacı
Zeynalabdin Azərbaycan maarifçilər hərəkatına ürəklə kömək əli uzadan nadir iş
adamlarındandır. Azərbaycanın ilk milli qəzeti olan "Əkinçi”nin, Bakıda qızlar
məktəbinin, digər tədris ocaqlarının yaradılmasında Hacı Zeynalabdinin böyük
maliyyə dəstəyi olmuşdur. Çox təəssüf ki, Azərbaycanda 70 il davam edən sovet
ideoloji kanonları belə bir tarixi şəxsiyyəti – milli mesenatlıq məktəbinin
banisini olduğu kimi işıqlandırmağa, dövrün həqiqətlərini ortaya qoymağa imkan
verməmişdir. Nəinki həqiqətin dilə gətirilməsinə imkan verməmiş, əksinə, bir
çox tarixi və ədəbi-bədii əsərlərdə bu böyük maarif xeyriyyəçisi "millətin
qanını soran kapitalist ünsürü” kimi təqdim edilmişdir. Hətta iş o yerə
çatmışdır ki, Hacı Zeynalabdinin var-dövlətini əlindən almış sovet hökumətinin dövründə
Hacının doğmaca qızının Bakıda yaşamağı bir zillətə çevrilmiş, həyatının son
anlarında köməksizlik, təklik, qayğısızlıq faciəsi ilə üz-üzə qalmışdır.
Amma özünün qan yaddaşı ilə seçilən,
milli-mənəvi dəyərlərini hər cür ideoloji qadağalar çağında belə uca tutan sadə
Azərbaycan xalqı Hacı Zeynalabdin xeyriyyəçiliyini heç vaxt unutmamış, onun mesenatlıq
fəaliyyətini folklorda, pritçalarda yaşatmışdır. Belə bir xalq rəvayətində Hacının
var-dövlət sahibi olandan sonra əvvəlki kasıb illərini heç vaxt unutmadığı qeyd
olunur. Xalq rəvayətində göstərilir ki, Hacı Zeynalabdin Tağıyev ömrünün sonuna
qədər çörək pulu qazandığı dövrdə işlətdiyi baltanı sonralar yarlı-yaraşıqlı, zəngin
evinin qapısı ağzında divara asmış və bununla da bu səviyyəyə hardan gəldiyini hər
gün xatırlamağı vacib saymışdır. Həm də xalq yaratdığı pritça ilə bu varlı insanın
kasıblar dünyasına münasibətini ifadə etmişdir.
Təsəllimiz odur ki, Azərbaycanın yeni müstəqillik
çağı bütün sahələrdə olduğu kimi, millət yolunda haçansa öz qeyrətini göstərmiş
milli şəxsiyyətlərimizin tarixi xidmətlərinin həm elmi araşdırmalarda, həm də bədii
publisistik əsərlərdə obyektiv qiymətini verməyə başlamışdır. Mən bu anda yazıçı-şair,
publisist, filoloq alim Sona xanım Vəliyevanın bu yaxınlarda əbədi-ictimai rəydə
hadisə kimi qiymətləndirilmiş «İşığa gedən yol» romanında Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
mesenatlıq fəaliyyəti ətrafındakı bədii həqiqətlərini xatırlatmaq istərdim. Romanda
Həsən bəy Zərdabinin «Əkinçi» qəzetini yaratdığı məqamda Hacının ona ünvanladığı
bir məktubu müəllif oxucuya təqdim edir. Əlbəttə, roman bədii əsərdir və Hacının
Həsən bəyə o məktubu yəqin ki, həm də bədii cizgilərlə formalaşıb. Amma «İşığa gedən
yol» tarixi faktları bədii həqiqətlə uyğunlaşdırdığına görə bu məktub böyük mesenatın
xarakterini dərindən anlamağa imkan verir. Məktubun mətni: «Əzizim Həsən bəy, cani-könüldən
təbrik edib, çox şad olduğumu bildirirəm. Mən sizə söyləmişdim: səbrli olun. Mənim
fikrimcə, siz çox tarixi bir qəhrəmanlıq etdiniz. Onu da deyim ki, «Əkinçi» sizin
adınızı tarixə qızıl hərflərlə yazdı. Var-dövlət paylaşdıqca azaldığı halda, sizin
həyatda qazandığınız elm, xeyriyyəçilik, qəzetçilik işinin uğurları isə insanlarla
paylaşdıqca çoxalır. Siz Allahın sevimli bəndəsisiniz. Sizi neçə il bundan əvvəl
tanıdığıma çox sevinirəm. Həm də sizinlə bundan sonra da dostluq əlaqələrimizin
davamında sədaqətli olacağımı bildirmək istəyirəm. Həsən bəy, göndərdiyim bu kiçik
töhfəni qəbul edin. Hər zaman bütün işlərinizdə yanınızdayam, bundan əmin ola bilərsiniz!
Hörmətlə: Hacı Zeynalabdin Tağıyev. 5 avqust-1875»
Roman müəllifi bütün anlarda tarixi həqiqətlərə söykənib.
Bu məktub həmin həqiqətlərdən biridir. Bu kiçik məktub parçası böyük mesenatın böyük
obrazını bədii həqiqət fonunda ortaya qoyur.
Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin Bakıda yaratdığı qızlar məktəbi, müxtəlif ölkələrdə təhsil almağa göndərdiyi
azərbaycanlı tələbələr haqqında tarixi faktlar bu gün obyektiv qiymətini almaqdadır.
Bu gün Azərbaycan cəmiyyəti belə bir həqiqəti qiymətləndirməkdədir ki, iş adamları
yalnız öz mənfəəti üçün deyil, həm də xalqa xidmət missiyasını gerçəkləşdirmək məqsədində
olmalıdır. İndi iqtisadi cəhətdən yüksəlməkdə olan ölkəmizin bir sıra iş
adamları Hacı Zeynalabdin məktəbinin davamçıları kimi millətin tərəqqisi yolunda xeyriyyəçilik işi
görməkdədirlər. Hacı Zeynalabdinin mesenatlıq məktəbi müasirlərimiz üçün ciddi örnəkdir.
Cahangir Məmmədli
Filalogiya elmləri doktoru, professor
