Zər qədrini zərgər bilər...
Bədii metal ustası Şahin Əlipənahovun yaradıcılıq axtarışlarıhaqqında
Etiraf edək ki,
təsviri sənətin müxtəlif sahələrində bədii tutum müxtəlifliyini əldə etmək
mövzu və ifadə bolluğu qarşılığında nə qədər asandırsa, əksinə,
dekorativ-tətbiqi sənətin əksər növlərində, xüsusilə də zərgərlikdə bunu etmək
duyulası dərəcədə çətindir. Elə muğam, xalçaçılıq və miniatürdə olduğu kimi...
Çox vaxt gözlənilən həmin çətinlik, zərgər olmaq
niyyətinə düşənlərin qarşısında başlıca səddə çevrilir. Qənaətimizcə, bu elə
bütün dövrlərdə belə olub. Başqa sözlə desək, zərgərlik sənətimiz məhz
çoxlarına aşılmaz görünən "səddi” arxada qoyanların hesabına inkişaf edib və
yenilənib. Bu mənada texniki tərəqqinin böyük vüsət aldığı indiki dövrdə, bu
sahənin bəlkə də ətrafda baş verən "texniki bum”dan geri qaldığını ehtimal
edənləri də qınamaq çətindir. Bəs onda bu nisbi "ləng”liyin qarşılığında
zərgərliyin özünün tarixiləşmiş öncüllüyünü qoruyub saxlamasının kökündə nə
dayanır? Şahin Əlipənahovun gözünün nuru, ürəyinin hərarəti və əllərinin sehri
ilə ərsəyə gətirdiyi bəzək əşyalarının timsalında bu önəmli suala cavab tapmaq
mümkündür...Öncədən deyək ki, tarixən baş, qol-bilək, barmaq,
sinə və belin bəzədilməsi kimi funksiyanı daşıyan zərgərlik nümunələri əsasən əritmə,
döymə, burma, oyma, cızma, yonma, lehimləmə kimi texniki üsullarla hazırlansa
da, zamanın axarında hər yeni dövrün sənətkarları məlum texniki imkanlara az da
olsa, özünəməxsus icra yollarını da əlavə etmişlər. Bunun onlara həm də əşyaya
fərqli forma-biçim və naxış örtüyü yaratmaq imkanı verdiyini nəzərə alsaq, onda
zərgərliyin ənənə və müasirlik probleminin həlli kontekstində inkişafının
kökündə ayrı-ayrı sənətkarın bədii təxəyyülünün nəhayətsizliyinin durduğunu
dilə gətirməliyik. Başqa sözlə desək, hər bir zərgərlik nümunəsinin
müasirliyini qoruyub saxlaması ilk növbədə onun yaradıcısının qədim ənənəyə nə
dərəcədə yeni estetik məziyyət əlavə
etməsindən asılıdır. Qənaətimizcə, Şahin Əlipənhovun bəzək əşyalarında ənənəyə
fərdi və fərqli yaradıcı münasibət təxəyyül genişliyi və yüksək icra
sənətkarlığının qovşağında ifadə olunduğundan, ərsəyə gətirilən nümunələr özünəməxsus
və gözoxşayandır...
Onun yaradıcılığında müxtəlif texnikaların
tətbiqinə rast gəlinsə də, öz sənətkar "mən”ini daha çox "şəbəkə” texnikasında
təsdiqlədiyini söyləyə bilərik. Bu texnikanın ən əlçatmaz hesab olunan incəliyi
və zərifliyi gerçəkləşdirə bilmə imkanlarını özünün yaradıcı niyyətlərinə
müvafiq hesab edən sənətkar, ona digər "köməkçi” bədii-texniki vasitələrlə
özünəməxsusluq, bir çox hallarda isə orijinallıq bəxş etməyə nail olmuşdur. Bu
mənada onun təxəyyül bolluğunu özündə hifz edən sırğalarının adını xüsusi
vurğulamaq istərdik.
Onun
"Damcı” əsərində gümüşdən yaradılmış cazibədar bədii obrazı görmək
mümkündür. Bədii həllində "buta”nın geniş yer aldığı sırğanın başlığını gül olmağa "tələsən” qönçə formasında həll
edən müəllif, davamında ona meyvələrin üzərini örtən dekorativ yarpaqlarla
"dəstək” verərək onu tamamlamış, ən nəhayət, bu nemətlərdən süzülən yaz yağışı damcıları ilə incəliyi qabarıq
duyulan dekorativ-sənət nümunəsinə orijinal tutum verməyə nail olmuşdur.
Qiymətli metala əlavə olunmuş mirvarinin əşyanın estetikasına əlavə gözəllik
bəxş etməsi də adi gözlə belə görünəndir...
"Buta”
elementinin sənətkarın digər əsərlərində də bədii vasitə kimi istifadəsinin
uğurlu nəticələrini görmək mümkündür. Onlardan birində "küsüşən” butaları bir
araya gətirən Şahin Əlipənahov onların arxa-arxaya durmasının, yəni, incik
durumunun nəticəsini onları yenidən birləşdirə biləcək ümidverici element –
"göz yaşı” ilə ifadə etməklə, şəbəkə "seli”ni cəlbedici-obrazlı tutumda
bədiiləşdirmişdir. Bu bəzək əşyasında da mirvaridən istifadənin onun ümumi
görkəmini bənzərsizliyə bələməsi duyulandır...
"Butalı”
sırğasında isə adını xüsusi vurğuladığımız elementin iri və kiçik üst-üstə
qoyulması ilə kifayət əldə olunan estetik qaynaqda yüksək icra sənətkarlığının
sayəsində əldə olunan gözəllik qaynaqları da kifayət qədər duyulandır. Şəbəkə
səthi boyunca məntiqlə səpələnən qiyməli daşların dominantlığının bəzək
əşyasının ümumi görkəminə əlavə müsbət çalarlar əlavə etməsi heç şübhəsiz, onun
yaradıcısının davamlı axtarışlarının nəticəsidir.
Müəllifin
butalardan geniş istifadə etməklə yaratdığı digər bir sırğasında da "küsüşən”
bu elelementlərin aldıqları "poza”ların dəyişməsi ilə əldə olunan psixoloji
gərginliyin əmələ gətirdiyi "göz yaşları”nın sərgilədiyi ritmdə ifadə olunan
axıcılığın qiymətli mavi daşlarla sintezi də duyulası dərəcədə cəlbedicidir...
Digər bir
sırğada - gümüş ayparanın ümumi tutumuna daxil edilmiş "buta”ların və
daş-qaşların vəhdətindən yaranan gözəllikdə də müəllif axtarışlarının orijinal
və məntiqli nəticələrini görmək mümkündür.Onun bəzək
əşyalarında nəbati və həndəsi elementlərin şaşırdıcı stilizələrinə də rast
gəlmək mümkündür. Bütün bunlar ilk növbədə onun peşənin bədii-texniki
imkanlarına bələdçiliyinin nəticəsidir, desək, yanılmarıq. Bu orijinal
forma-biçimə malik gümüş elementlərin bədii tutumuna müxtəlif rəngli daş-qaşların əlavə olunması ilə əldə
olunan yüksək bədiiliyi, həm də milli zərgərlik sənətimizin yeni estetika ilə
zənginləşdirilməsi kimi də qəbul etmək olar. "Yarpaqlı” sırğası dediklərimizin
əyani təzahürüdür. Burada bəzəyin başlığını gül qönçəsi formasında həll edən
müəllif, onun aşağı-əsas hissəsini meyvəli - iri və kiçik yarpaqların qovşağı
şəklində təqdim etməklə, şəbəkə texnikasının məsaməli görkəmini qabartmaqla,
əşyanın cəlbediciliyini əldə etmişdir.
Zərgərin
hazırladığı "Salxım” sırğasında minanın yaşıl çalarından uğurla istifadənin
yaratdığı anım bir daha onun peşəsinin texniki imkanlarından bacarıqla istifadə
istedadını nümayiş etdirir. Burada yaşıl "yarpaq”larla gümüş "meyvə”lərin
vəhdətində ifadə olunan gözəllik yaddaqalandır...
Şahin
Əlipənahovun yaradıcı imkanlarının genişliyini onun hazırladıqları digər
zərgərlik dəstləri, sinə bəzəkləri, qolbaqlar və s. təsdiqləyir. Bu mənada onun
"Saçaqlı” dəstinin adını üsusi qeyd etmək istərdik. Sırğadan və sinə
bəzəyindən ibarət olan bu dəstdə
sənətkar çəhrayı daşlarla gümüş saçaqları qovuşmasına məntiqlə "damcı”ları
əlavə etməklə, çox nikbin koloritli sənət nümunəsi yaratmağa nail olmuşdur...Əlavə edək
ki, onun həmin əşyaların yaradılmasında ənənəvi texnikalarla yanaşı,
müasir vasitələrdən, o cümlədən, lazer
toxunuşundan istifadə etməsi, ona bədii həlli şaşırdıcı təəssürat oyadan
nümunələr yaratmağa imkan vermişdir. Zərgərin qara mina yerlikli sırğasında
əldə etdiyi təzad-ecazkar incəlik məhz daha müasir texnikanın tətbiqi sayəsində
ərsəyə gəlmişdir.
Azərbaycan Dövlət və Mədəniyyət Universitetindəki təhsil
illərində tanınmış sənətkarlardan peşənin sirlərini öyrənən Şahin Əlipənahov 2002-ci ildən Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının "Dekorativ-tətbiqi sənət” fakültəsində adi
metalı bədiiləşdirməyin yollarını gələcək zərgərlərə aşılamaqdadır. Onun Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının üzvü
kimi yerli və xarici sərgilərdə iştirakı da həmişə maraqla qarşılanmaqdadır. 43
yaşlı zərgərin ənənə və müasirliyin vəhdətindən "boylanan” yaratdıqlarında
yaşadığı dövrünün estetikası ilə yanaşı, zamansızlığa qovuşmanın əlamətləri
görünməkdədir. Bu isə bir sənətkar kimi onun axtarışlarının arzulanan məcrada
davam etdirildiyindən xəbər verir...
Ziyadxan
Əliyev