Uşaq ədəbiyyatının inkişafına və zənginləşməsinə xidmət edən kitab
Filologiya
elmləri üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Nəzakət Rza qızı İsmayılovanın bu
yaxınlarda "Naxçıvan ədəbi mühiti uşaq ədəbiyyatının inkişaf istiqamətləri və
problemləri” adlı kitabı nəşr olunmuşdur. Bu kitabın əsas məramı Naxçıvanda
yaşayıb-yaradan şair və yazıçıların qələminin məhsulu olan uşaqlarla bağlı
yazılmış əsərlərin araşdırılması, axtarılıb üzə çıxarılması və təhlil edilməsidir.
Bu sahədə ayrı-ayrılıqda hər bir şair və yazıçı haqqında məlumata rast gələ bilərik.
Lakin tam araşdırma aparılması ilk dəfə bu kitabda öz əksini tapır.
"Uşaq yazıçısına iki istedad lazımdır”
Kitabda
Məmməd Tağı Sidqidən başlamış, Əli Səbri, Hüseyn Cavid, Cəlil Məmmədquluzadə,
Əyyub Abbasov, Cavad Cavadlı, Kəmalə Ağayeva, Hüseyn İbrahimov, Tofiq Mahmud,
Tofiq Mütəllibov, Məmməd Araz və başqalarının əsərlərindən pedaqoji tərbiyənin əsasını
anlatmaq baxımından dəyərli nümunələr toplanmışdır. Məsələn: H. Cavidin "Qız məktəbində”
şeirini bilməyən yoxdur. Oxucuların hədsiz marağına səbəb olmuş ibrətamiz, sadə
və aydın bir dillə yazılmış şeirdə böyük müddəalar irəli sürülmüşdür. Eləcə də
C. Məmmədquluzadənin "Danabaş kəndinin əhvalatları” povesti, "Saqqalı uşaq”,
"Poçt qutusu”, Ə. Səbrinin "Qaraçılar” ,"Firuzun kədəri”, Ə. Abbasovun "Çal,
Ülkərim bir də çal”, "Ana Vətən”, "Ana torpaq”, "Ömrümüzün zirvəsi”, "Bu
torpağın məhəbbəti”, "Danışan qayalar”, M.Arazın "Müharibə olmasa”, "Araz nəğməsi”,
"Kəndim balacasan, çox balacasan” , "Vətən mükafatı” ,"Yəqin, dağlar küsüb məndən”
T. Mahmudovun "Yerə dağılan muncuqlar” T. Mutəllimovun "Kəkliklər oxuyanda” ,
"Gözəllikdən doymur ürək”, "Mənim əzizlərim” , "Vüqarın nəgmələri”, "Durnaların
qanadında” və s. əsərləri göstərmək olar. Bu sənətkarların yaradıcılığında uşaq
ədəbiyyatına aid nümunələr araşdırılaraq, təhlil edilmişdir. Məşhur pedaqoq V.
Q. Belinskinin sözləri ilə desək adi yazıcıya bir, uşaq yazıçısına isə iki
istedad lazımdır. Çünki bu ədəbiyyatın başlıca xüsusiyyəti onun öyrədici
xarakter daşımasıdır. Tədqiqatçının kitabda qeyd etdiyi kimi son illər Naxçıvan
ədəbi mühitində uşaq ədəbiyyatı sahəsində böyük irəliləyiş hiss olunur. Bu ədəbiyyatın
zənginləşməsi və təsir dairəsi xeyli artmış, bədii dəyəri ilə seçilə bilən əsərlər
ortalığa qoyulmuşdur. Azərbaycan Respublikasının təhsil sistemində, təhsilin
forma və məzmununda köklü dəyişikliklər etmək üçün ümummilli lider H. Əliyevin
15 iyun 1999-cu il tarixli sərəncamı ilə "Azərbaycan Respublikasının təhsil sahəsində
islahat proqramı” təsdiq edildi. Bu proqramın mahiyyət və məzmunundan və
ümumiyyətlə, təhsilin dövlət həyatında oynadığı əvəzsiz rolundan danışarkən,
ümummilli liderimiz demişdir. "Hər bir dövlət istəyirsə ki, öz ölkəsinin
inkişafını təmin etsin, öz millətinin elmini mədəniyyətini dünya standartlarına
çatdırsın, o millət hər şeydən çox təhsilə fikir verməli, təhsilin inkişafına səy
göstərməlidir, təhsil üçün bütün imkanları yaratmalıdır. Biz bu yolla gedirik.
Əmin ola bilərsiniz ki, bu yolla da gedəcəyik”. 1 iyun Uşaqların Beynəlxalq Müdafiə
Günü Muxtar Respublikada hər il dövlət səviyyəsində qeyd olunur. Uşaqların
istedadlarının üzə çıxarılması, onların asudə vaxtlarının səmərəli təşkil
olunması diqqət mərkəzində saxlanılır. Elmimizə dəyərli töhfə olan bu kitabda
göstərildiyi kimi Naxçıvan Muxtar Respublikasında uşaqlara göstərilən qayğı və
diqqət, yaradılan şərait uşaqlar üçün çox əhəmiyyətlidir. Hazırda Muxtar
Respublikada uşaq kitabxanası, uşaq teatrı, uşaq filarmoniyası, Heydər Əliyev
adına Uşaq və Gənclər Yaradıcılıq Mərkəzi, şahmat və musiqi mərkəzləri fəaliyyət
göstərir. 1995-ci ildən bu günə qədər 197 məktəb binası, 18 uşaq bağçası, 40
idman obyekti tikilərək və ya yenidən
qurularaq istifadəyə verilmişdir. Ümumtəhsil məktəblərinin maddi-texniki bazası
gücləndirilmiş, təhsil ocaqları, müasir informasiya texnologiyaları ilə təmin
olunmuşdur. Bütün bunların uşaqların inkişafında, formalaşmasında, düzgün tərbiyə
olunmasında mühüm əhəmiyyəti var.
İnsanın gələcək həyatının təməli körpəlikdən
başlayır
Xalq
şairi Səməd Vurğun yazırdı: "Uşaqlar üçün yazılmış hər bir əsərin əsasında məna
gözəlliyi yaşamalıdır. Mənası dayaz, qayəsi və məqsədi aydın olmayan ötərgi
hisslər , tərənnüm olunan əsərlər uşağın hafizəsində ani bir qığılcım kimi
parlayıb sönür”. Dediyimiz məna gözəlliyi həqiqətlə nəfəs almalıdır. Bu sözlər
nəcib xeyirxah, cəmiyyətlə gərəkli bir insan yetişdirilməsi üçün vətəndaş çağırışıdır.
Son illərdə Naxçıvanda "Əcəmi” nəşriyyatında çap olunmuş "Uşaqlar və günəş”
şeirlər, poemalar, hekayə və povestlər toplusunda, əsasən, Naxçıvanda
yaşayıb-yaradan şair və yazıçıların əsərləri toplanmışdır. Bu əsərlərin hamısı
uşaq ədəbiyyatının inkişafına və zənginləşməsinə xidmət edir.
Hər bir
uşaqdan insan, vətəndaş tərbiyə etməliyik ki, o, aydın və işıqlı sabahını görə
bilsin. Buna görə də hər bir yazıçı və şair əsərini yazarkən, uşaq kitablarının
dilinə xüsusi əhəmiyyət verməli, ətrafımızda baş verən yenilikləri, kəşfləri
ixtiraları, elmi nailiyyətləri, tarixdə baş vermiş hadisələri və s. asan və
maraqlı dillə nəql etməyi bacarmalıdır. İnsanın gələcək həyatının təməli körpəlikdən
başlayır. Bu təməl nə qədər möhkəm, nə qədər etibarlı olarsa, övladlarımız da
psixoloji cəhətdən bir o qədər sağlam, gümrah böyüyər, onların gələcəyi də fərəhli
olar. Bu isə ciddi təlim-tərbiyə ilə mümkündür.
Tədqiqatçıların bu sahədə araşdırma aparmaları
ümumi işin xeyrinə olar
Dünya
inkişaf edir - texnologiya, əyləncə, təlim-təhsillə birlikdə düşüncə tərzimiz də
sürətlə dəyişilməli və inkişaf etməlidir. Onu da qeyd etməliyik ki, uşaq ədəbiyyatına
müraciət edən hər bir yazıçı və şair öncə uşaqların dünyasını, psixologiyasını
dərindən öyrənməli və bələd olmalıdır. Bundan sonra onların yaş xüsusiyyətlərini,
maraq dairəsini, estetik zövqünü öyrənməli, onu müəyyən bir istiqamətə doğru
yönəltməli, fərdi şəkildə inkişaf etdirməlidir.
Böyüklər
üçün əsər yazmaq uşaqlar üçün əsər yazmaqdan çox asandır. Çünki böyüklər üçün
yazılan əsərin mövzusu istənilən şəkildə, formada, ölçüdə ola bilər. Unutmayaq
ki, uşaqlarda bu, belə deyil. Eyni zamanda, uşaq ədəbiyyatına aid olan hər bir əsər
onların yaş xüsusiyyətlərinə görə nəzərə alınmalıdır. Təbii ki, ilk növbədə fərdin
ictimai mühiti, inkişafı, idrakı, zövqü, nitqi, bilik dairəsi nəzərə
alınmalıdır. Bütün bunlarla yanaşı uşaqların yaş xüsusiyyətlərinin tələblərinə
də riayət olunmalı, bu şərt unudulmamalıdır. Bu baxımdan son illər Naxçıvan ədəbi
mühitində uşaq ədəbiyyatı sahəsində böyük irəliləyiş hiss olunur. Bu ədəbiyyatın
zənginləşməsi və təsir dairəsi xeyli artmış, bədii dəyəri ilə seçilə bilən əsərlər
ortaya qoyulmuşdur. Tədqiqatçıların bu sahədə araşdırma aparmaları ümumi işin
xeyrinə olar. Ümidvaram ki, bu sahədə gələcəkdə elmi əsrlər və təhlillər
aparılacaqdır. Hər kəs öz üzərinə düşəni etməlidir. Bu sahədə əldə olunan son
nailiyyətlər də araşdırılıb, tədqiq edilməli, yeni nəslə çatdırılmalıdır. Uşaqlar
üçün yazılan əsərlər həcmcə azlıq təşkil etsə də, ümumilikdə uşaq
psixologiyasını düzgün anlayan, onu istədiyi məcraya yönəltməyi bacaran, saf
uşaq şüurunda mütərəqqi, pedaqoji tərbiyənin əsasını anlatmaq baxımından dəyərli
əsərlər yazılmalı, müfəssəl təhlil olunaraq, oxuculara çatdırılmalıdır. Bu mənada
"Naxçıvan ədəbi mühiti uşaq ədəbiyyatının inkişaf istiqamətləri və problemləri”
adlı kitabı dəyərli bir vəsaitdir.
Xuraman
MƏMMƏDOVA,
Naxçıvan
Dövlət Universitetinin əməkdaşı