Türk parlamentarizm ənənəsi və TÜRKPA
Qədim
zamanlardan bu günümüzədək cəmiyyət və dövlət həyatında baş verən
ictimai-siyasi transformasiya hadisələri dövlət idarəçilik institutlarının
fəaliyyətində dərin məzmun dəyişikliyinə, o cümlədən, siyasi idarəetmədə
iştirakçılıq dairəsinin davamlı olaraq genişlənməsinə səbəb olmuşdur. Bu
proseslərin gedişində parlamentarizm ənənələrinin yaranması dövlətin idarə
olunmasında bütün maraqlı tərəflərin iştirakını stimullaşdırmışdır. Eyni
zamanda, bu ənənə dialoq və əməkdaşlıq mühitində mövcud fikir ayrılıqlarının
fəal müzakirəsinə imkan yaratmış, siyasi idarəetmədə güclər arasında balans
formalaşdırmışdır. Beləliklə, ilkin parlamentarizm prinsipləri sonrakı
yüzilliklər boyu özünün təkamül prosesində müxtəlif istiqamətli siyasi-ideoloji
baxışların formalaşması üçün təməl rolu oynamışdır.
Proto-parlamentar
quruluşlara hələ eramızdan əvvəl qədim Yunanıstanda, Romada, Mesopotamiyada
rast gəlmək mümkündür. Həmin quruluşlar birbaşa xalq tərəfindən seçilməsə də,
siyasi hakimiyyətdə məsuliyyətli idarəetmə təcrübəsinin formalaşmasına yol
açmışdır. Daha sonrakı dövrlərdə bu təsisatlar təkmilləşmiş idarəetmə
institutları kimi hakimiyyət bölgüsündə siyasi mövqelərini gücləndirmişlər.
930-cu ildə İslandiyada yaradılmış Altinq (Ümumi Yığıncaq), 1215-ci ildə
İngiltərədə Böyük Azadlıq Xartiyasının (Magna Carta) qəbul edilməsindən sonra
yaranan Parlament, 1278-ci ildə Fransada təsis olunmuş Paris Parlamenti kral
hakimiyyətinin məhdudlaşdırılmasında önəmli rol oynayaraq, dar miqyasda da
olsa, demokratiya ideyalarının yayılmasına və təşəkkül tapmasına səbəb
olmuşdur.
Həmin
dövrlərdə dövlət idarəetməsi ilə əlaqədar baş verən transformativ dəyişikliklər
təkcə Avropa məkanı ilə məhdudlaşmamışdır. İctimai-siyasi yaşamında
passionarlığı ilə seçilən türklər də təkcə zəngin mədəni irsi ilə deyil, eyni
zamanda, qədim dövlətçilik tarixləri ilə Avrasiya məkanının böyük bir
hissəsində dərin tarixi iz qoymağı bacarmışlar. Yuxarıda qeyd olunan
təsisatlara oxşar, bəzi hallarda onların fəaliyyət və təsir dairəsindən daha
geniş olan strukturlara qədim və orta əsr türk dövlətlərində də rast gəlmək
mümkündür. Qədim türk dövlətçilik tarixində mühüm ictimai-siyasi təsir
imkanlarına malik olan "Gənəşək” həmin təsisatların bizə məlum olan ən ilkin
nümunəsidir. "Gənəşək” – müasir Azərbaycan türkcəsində və bir sıra türk
dillərində işlədilən söz olmaqla, "gənəşmək” felindən yaranmışdır. Bu günümüzdə
də "məsləhətləşmək, müzakirə açmaq, çözümü daha geniş arenaya çıxararaq ümumi,
yekdil rəyə gəlmək” mənasında işlədilir. Klassik türk dövlətçiliyinin formalaşdırdığı
bir dəyər kimi bu təsisat siyasi idarəetmədə kollektivçiliyi, toplumsal
iştirakı təşviq edirdi. Kağanlar bir çox qərarları ali hakimiyyət səviyyəsində
Gənəşək (məşvərət) keçirdikdən sonra qəbul edirdilər. Göründüyü kimi, böyük
imperiyalar yaratmış və idarə etmiş türk hökmdarları da öz iradələrini
mütləqiyyətçilik əsasında həyata keçirən tiranlar kimi çıxış etmir, əksinə,
idarəetmə işlərində bir qayda olaraq gənəşəyə üstünlük verirdilər. Bu isə qəbul
olunmuş qərarların praqmatikliyini təmin edir, məsuliyyətli idarəetmə ənənəsini
formalaşdırır və türk dövlətçiliyini inkişaf etdirirdi.
Tarixi
mənbələrdə türk dövlət məclisləri barədə ilkin məlumatlar Böyük Hun imperiyası
dönəminə təsadüf edir. Həmin dövr üçün kifayət qədər mükəmməl idarəetmə
sisteminə malik olan Böyük Hun imperiyasında dövlət əhəmiyyətli bütün məsələlər
Qurultaylarda ("Kurultay”) müzakirə olunurdu. Qurultaylar kağan tərəfindən hər
il üç dəfə çağırılırdı. Yeni hökmdarın seçilməsi də həmin Qurultaylarda həyata
keçirilirdi. Bu yığıncaqlara şahzadələrlə yanaşı, imperiyanın nüfuzlu şəxsləri,
hərbi və mülki vəzifə sahibləri, ağsaqqallar da qatılırdı. Gənəşəyin sosial
modeli kimi çıxış edən Qurultaylar eyni zamanda mülki problemləri araşdıran
təsisat funksiyasını yerinə yetirirdi. Türklərin ictimai, siyasi, mənəvi
həyatının universal nizamını yaradan, adət, ənənə və davranışlar toplusu olan
"Törə” üç əsas mənbədən – xalqdan, qurultaydan və kağandan qaynaqlanırdı.
Törəyə əsasən Qurultay çağırmaq kağanın əsas vəzifələrindən biri hesab
olunurdu. Hunlar və Göytürklər dönəmində Qurultayın qanunvericilik
səlahiyyətləri o qədər güclü idi ki, kağan tərəfindən qəbul olunan qərarlar
yalnız Qurultayın razılığı ilə qüvvəyə minirdi. Şübhəsiz ki, mühüm siyasi
qərarların hökmdar tərəfindən təkbaşına deyil, tədbirli dövlət adamlarının
iştirakı ilə ortaq bir strategiya müəyyənləşdirilməsindən sonra qəbul olunması
əski türklərin geniş bir regionda geopolitik nüfuz qazanmasına və qüdrətli
dövlətlər qura bilməsinə zəmin yaratmışdır.
Cəsarətli
qərarları ilə Avrasiya tarixinin sonrakı gedişinə yön vermiş, əcdadı Çingiz
xandan sonra Avrasiyada ən böyük əraziləri fəth etmiş Əmir Teymurun
(Teymur-Ləngin) müasir anlamda parlamenti və hərbi şuranı əvəz edən Gənəşəyi
var idi. Tarixdən məlumdur ki, dövlət və ordu rəhbərləri "Gənəşək”də toplaşıb
müzakirələr aparır, məsləhətləşir, son qərarı qəbul etmək üçün hökmdara müvafiq
tövsiyələrini verirdilər. Qədim türk dövlət məclislərindən biri də "Toy”
adlanırdı. "Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında da bəhs olunan "Toy” oğuz
türklərinin önəmli siyasi, hərbi, inzibati məsələləri müzakirə etdiyi bir
toplantı idi. Oxşar funksiyaları həyata keçirən təsisatlar sonrakı dövrlərdə
"Seçilənlər Məclisi”, "İxtiyarlar Məclisi”, "Məşvərətçi Şura”, "Divani-Humayun”
adı altında türk dövlətlərində siyasi hakimiyyətin aparıcı elementləri
olmuşlar. Məsələn, orta əsr türk dövlətlərindən olan Ağqoyunlu dövlətində mühüm
ictimai-siyasi məsələlər sarayda fəaliyyət göstərən Böyük Divanda müzakirə
edilir və yekun qərar qəbul edilirdi. Osmanlı imperiyasında parlament tipli ilk
məclis kimi tanınan "Məclisi-Ümumi” 1877-ci ildə fəaliyyətə başlamışdı.
Yüzilliklər
boyu davam edən bu ənənələr türklərin XX əsrin əvvəllərində demokratik, hüquqi
dövlət quruculuğu istiqamətində səylərinə mənəvi güc vermişdir. Milli
cümhuriyyətimiz qurulmazdan öncə, hələ 1906-cı ildə Əlimərdan bəy Topçubaşov,
İsmayıl xan Ziyadxanov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev kimi tanınmış Azərbaycan
ziyalıları Çar Rusiyasının ilk parlamentinə – Birinci Dövlət Dumasına seçilmiş
və bu qurumda Azərbaycan xalqının milli-mədəni hüquq və azadlıqları uğrunda
mübarizə aparmışlar. Bu görkəmli şəxsiyyətlərin əldə etdikləri parlamentarizm
təcrübəsi, universal dəyərlər, müasir parlament mədəniyyəti barədə müfəssəl
bilikləri az sonra yaranacaq milli parlamentimizin həmin təcrübə və dəyərlər
əsasında fəaliyyətinə imkan yaratmışdı.
Şərqdə
ilk parlamentli respublika kimi tanınan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
qurulması türk dövlətçilik tarixinin önəmli siyasi hadisəsi olmaqla, türk
parlamentarizmi ənənələrini daha da zənginləşdirmişdir. Zaqafqaziya Seyminin
Müsəlman Fraksiyasında təmsil olunan azərbaycanlı üzvlər 1918-ci ilin 28 may
tarixində keçirilmiş iclasda Azərbaycanın müstəqilliyini elan etdilər.
Zaqafqaziya Müsəlman Şurası özünü Azərbaycan Milli Şurası adlandırdı və Milli Şuranın
tarixi iclasında Azərbaycanın İstiqlal Bəyannaməsi qəbul edildi. Beləliklə,
dünyanın türk coğrafiyasında ilk parlamentli respublikanın bünövrəsi qoyuldu.
Orta
Asiya və Çar Rusiyası ərazisində yaşayan türk xalqları da milli-mədəni
müstəqillik hüquqları uğrunda davamlı mübarizələrini məhz parlamentarizm
prinsipləri əsasında qururdular. 1905-ci ildə Daşkənddə təsis olunmuş özbək,
tatar, qazax, qırğız, türkmən və başqırd fəallarının təmsil olunduğu Türküstan
Müsəlmanları Konqresi türk xalqlarının hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi,
onların mədəniyyətinin qorunması istiqamətində mühüm işlər görmüşdür. Türkiyə
Cümhuriyyətinin qurucusu Mustafa Kamal Atatürkün səyi ilə 1920-ci ildən
fəaliyyətə başlayan Türkiyə Böyük Millət Məclisi (TBMM) Osmanlı imperiyasının süqutundan sonra
regionda yaranmış mürəkkəb geostrateji vəziyyətdə türk millətinin və dövlətinin
bütövlüyünün, suverenliyinin təmin edilməsində önəmli addımlar atmışdır.
Sovet
İttifaqı dönəmində qanunvericilik səlahiyyətlərini Ali Sovet adlı qurum həyata
keçirirdi. Azərbaycan SSR-lə yanaşı, Mərkəzi Asiyanın türk dövlətlərində də
fəaliyyət göstərən həmin qurumlar dövrün ideoloji məqsədlərinə xidmət etsə də,
parlamentarizm tariximizin bir hissəsidir.
Bu
gün dövlət hakimiyyətinin aparıcı qollarından biri kimi, Milli Məclis hüquqi
dövlət quruculuğu və milli dövlətçiliyimizin möhkəmləndirilməsi üzrə
fəaliyyətini uğurla davam etdirir. Hazırda, türk respublikalarında və muxtar
qurumlarında fəaliyyət göstərən parlamentlər müasir türk parlamentarizminin
dəyərli siyasi nümunələridir. 125 nəfərlik Azərbaycan Respublikasının Milli
Məclisi, 550 nəfərlik Türkiyə Böyük Millət Məclisi (TBMM), 2 palatadan və 154
üzvdən ibarət olan Qazaxıstan Parlamenti, 120 üzvdən ibarət Qırğızıstan Ali
Şurası, 250 nəfər üzvü olan iki palatalı Özbəkistan Ali Məclisi, 125 üzvdən
ibarət Türkmənistan Məclisi müstəqil türk dövlətlərinin qanunvericilik
səlahiyyətlərini qabaqcıl beynəlxalq təcrübə əsasında həyata keçirir,
hökumətlərin formalaşmasını və onların fəaliyyətinə nəzarəti təmin edirlər.
Həmin orqanların fəaliyyətində türk dövlətləri arasında qarşılıqlı əməkdaşlığın
genişləndirilməsi və ortaq maraqların beynəlxalq müstəvidə müdafiə olunması
xüsusi yer tutur.
Çoxşaxəli
əməkdaşlığın dayanıqlı platforması kimi çıxış edən ümumtürk qurumları suveren
türk respublikaları arasında münasibətlərin strateji müttəfiqlik səviyyəsinə
yüksəldilməsində önəmli rol oynayırlar. Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq
Şurası, TÜRKSOY, Türk İşbirliyi və Koordinasiyası Agentliyi kimi təşkilatlar
ictimai-siyasi sferadan mədəni, ortaq tarixi dəyərlərin tanıtımına qədər geniş
diapazonlu fəaliyyəti ilə dərin əməkdaşlığın əsasını formalaşdırırlar.
Bu
qurumlardan biri də Türkdilli Dövlətlərin Parlament Assambleyasıdır (TÜRKPA).
Türk parlamentarizminin dəyərli siyasi nümunəsi olan TÜRKPA 21 noyabr 2008-ci
ildə İstanbul şəhərində "Dolmabaxça Sarayı”nda Azərbaycan, Qazaxıstan,
Qırğızıstan və Türkiyə Respublikalarının parlament rəhbərlərinin imzaladığı
Sazişlə təsis olunmuşdur. TÜRKPA-nın təsis sənədlərində qeyd olunduğu kimi,
qurumun əsas məqsədi parlamentlərarası əməkdaşlığın keyfiyyətcə yeni mərhələsi
hesab olunan parlament diplomatiyası vasitəsilə türk respublikaları arasında
siyasi dialoqun daha da inkişaf etdirilməsini və türk dövlətlərinin
yaxınlaşmasını təmin etməkdən ibarətdir. Digər tərəfdaş ölkələrin parlamentləri
və beynəlxalq təşkilatlarla yeni əlaqələrin qurulması və mövcud münasibətlərin
inkişaf etdirilməsi TÜRKPA-nın fəaliyyətində mühüm yer tutur. Bu gün artıq
TÜRKPA Parlamentlərarası İttifaqın, İslam Konfransı Təşkilatının Parlament
İttifaqının müşahidəçilik statusuna malik tam hüquqlu üzvü kimi önəmli
beynəlxalq struktura çevrilməkdədir. 2008-ci ildə bağlanmış TÜRKPA haqqında
İstanbul Sazişi, 2009 və 2011-ci illərdə
qəbul olunmuş TÜRKPA-nın Bakı və Astana Bəyannamələri, 2011-ci ildə
İstanbul Sazişinə əlavə və dəyişikliklər edilməsi ilə bağlı imzalanmış
Protokol, hər il keçirilən plenar sessiyalar TÜRKPA-nın son 8 ildə zəngin
hüquqi bazasının və qarşılıqlı əməkdaşlıq mexanizminin formalaşdığını göstərir.
22
dekabr 2016-cı ildə Türkiyə, Qazaxıstan
və Qırğızıstan parlamentlərinin sədrləri ilə Bakıda görüşən Prezident İlham
Əliyev TÜRKPA-nın fəaliyyətinə daim yüksək qiymət vermiş, bu qurumun türk
respublikaları arasında diplomatik, mədəni, parlamentar əməkdaşlığa verdiyi
töhfəni vurğulamışdır: "Türkdilli
ölkələr həm ikitərəfli, həm çoxtərəfli formatda, həm də BMT, İƏT və digər
beynəlxalq təşkilatlar çərçivəsində əməkdaşlıq edir, qarşılıqlı fəaliyyətin
möhkəmləndirilməsi üçün səylər göstərir, hansısa türkdilli ölkənin təmsil
olunmadığı beynəlxalq təşkilatda digər türkdilli dövlət onun mövqeyini
dəstəkləyir və həmrəylik nümayiş etdirir”.
2016-cı ilin 22 dekabrında Bakıda TÜRKPA Katibliyinin mənzil
qərargahının açılışı bu qurumun və eləcə də ölkəmizin tarixində əlamətdar
hadisədir. Açılış tədbirində Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin sədri
Oqtay Əsədov, Türkiyə Böyük Millət
Məclisinin spikeri İsmayıl Kahraman, Qazaxıstan Parlamenti Məclisinin və
TÜRKPA-nın fəaliyyətdə olan sədri Nurlan Niqmatulin və Qırğızıstan Joqorku
Keneşinin (Ali Şurasının) sədri Çınıbay Tursunbekovun iştirakı türk
respublikaları arasında parlamentar əməkdaşlığın yüksək səviyyədə olduğunun
göstəricisidir. Bu fakt həm də Azərbaycanın və onun paytaxtının ümumtürk
coğrafiyasında vacib siyasi mərkəzə çevrildiyini göstərir.
Göründüyü
kimi, türk parlamentarizmi tarixində yeni səhifə açan TÜRKPA gənc regional
təşkilat olmasına baxmayaraq, türk dövlətlərinin milli maraqlarının və türk
xalqlarının ortaq dəyərlərinin beynəlxalq müstəvidə qorunması və təbliği
missiyasını uğurla həyata keçirməkdədir. Türk respublikaları tərəfindən
fəaliyyətinə verilən hərtərəfli dəstək nəticəsində TÜRKPA – parlamentlərarası
əməkdaşlığın daha da dərinləşdirilməsinə və türk parlamentarizmi təcrübəsinin
daha da zənginləşməsinə yol açacaq, Türk Dövlətləri Birliyi siyasətinin əsas
dayaqlarından biri olacaqdır.
Cavanşir
Feyziyev
Milli Məclisin
deputatı, fəlsəfə doktoru
MM-in TÜRKPA
nümayəndə heyətinin üzvü,