Təhsil proqramları yüngülləşdirilir
Təhsil
Nazirliyi "Ümumi təhsil pilləsinin yeni dövlət standartları"
layihəsini hazırlayıb. Bu barədə Trend-ə nazirliyin Məktəbəqədər və ümumi
təhsil şöbəsinin müdiri Aydın Əhmədov məlumat verib. Layihənin təsdiqlənməsi
üçün hökumətə təqdim ediləcəyini deyən A.Əhmədovun sözlərinə görə, mövcud
standartlardan fərqli olaraq, yeni standartlar "artıq yük”lərdən azad edilib: "İndi
proqramların ağırlığından şikayət edirlər. Haradasa haqlı, haradasa ədalətsiz
cəhətlər də var. Amma deyilən hər bir məsələni nəzərə almaq lazımdır. Biz də
mövcud standartlara ciddi şəkildə yenidən baxdıq və müəyyən mənada korreksiya
etdik, onları artıq yükdən azad etdik. Proqram yazılışında ən vacib məsələ odur
ki, uşağa lazımi məlumatları verəsən, lazım olmayan məsələləri oraya daxil
etməyəsən. "Lazım olmayan məsələ" o demək deyil ki, o, ümumiyyətlə
uşağa lazım deyil. Sadəcə olaraq, həmin mərhələdə lazım deyil. Çalışmaq
lazımdır ki, uşaq əlavə məsələləri özü öyrənə bilsin”.
Təhsil
proqramlarının düşüncə, təfəkkür üzərində qurulmasını olduqca vacib sayan
A.Əhmədov əlavə edib ki, artıq yeni standartlar əsasında kurrikulumun
hazırlanmasına başlanılıb. Qeyd edək ki, mövcud "Ümumi təhsil pilləsinin dövlət
standartları və proqramları” Nazirlər Kabinetinin 2010-cu il 3 iyun tarixli
qərarı ilə təsdiq edilib.
Bəs görəsən
yeni layihədə hansı yeniliklər tətbiq olunacaq? Təhsil ekspertlərinin
fikirlərini öyrəndik.
Təhsil
eksperti, əməkdar müəllim Almaz Həsrət deyir ki,
bu layihənin ilkin versiyası 2010-cu ildə Azərbaycan Respublikasında
ümumi təhsil pilləsinin dövlət standartları və proqramları (kurikulumları)
(bundan sonra - dövlət standartları) "Təhsil haqqında" qanun əsasən
hazırlanıb təsdiq olunub: "Dünyada, elm və texnologiyada baş verən sürətli dəyişikləri
görürük. Bütün bunların axarında olduğumuzdan dəyişikliklər-yeniliklər gərəkdir.
Bu axarla uzlaşmaq üçün təbii ki, təhsil məzmununun da dəyişilməsinə ehtiyac duyulur.
Məhz bu dönəmdə təhsil məzmununda yeniliklər edilməlidir. Hazırda ümumtəhsil müəssisələrində
reallaşdırılan standartlarımızda bəzən əlavə və çox da önəmli olmayan geniş məzmunun
olduğunu iddia edən təhsil işçilərinin fikirləri də nəzərə alınıb. Əlavə və bol
məlumatlı informasiya daşıyan mətnlərin düzəlişlərinin aparılması məqsədəmüvafiq
hesab olunur. Buna görə də dövlət standartlarının yenilənməsi məsələsi yenidən
aktuallaşdı. Yenilənmiş standartlarda hər keçiləcək fənn dəqiq və konkret
fikirlərlə əsaslandırılır. Əsas təhsil pilləsindəki fəaliyyət istiqamətləri
şagirdlərin yaş səviyyələrinə uyğun daha sadə şəkildə göstərilir. Yeni
standartlarda öncədəkilərdə olduğu kimi, hər fənnin ən vacib xüsusiyyətlərinin
mahiyyəti, onların tətbiqi, digər elmlərlə əlaqəsi, bacarıqlarının inkişafında
fənnin aparıcı rolu haqqında məlumatların mənimsənilməsi, şagirdlərdə elmi
dünyagörüşün formalaşması, tənqidi təfəkkürün inkişafı təmin olunur. Ancaq
bütün bunların hazırlanmasında əlavə məlumatlardan çox istifadə olunmur. Onu da
qeyd edim ki, bütün bu işlərin görülməsində sınaqdan uğurla keçmiş dünya təcrübəsindən
də istifadə olunur”.
Təhsil eksperti Kamran Əsədovdeyir ki, Azərbaycan orta ümumtəhsil
məktəblərində tədris olunan proqram olduqca ağır və akademik səviyyədədir.
Müsahibim hesab edir ki, hazırkı proqram
şagirdlərin yaş xüsusiyyətlərinə uyğun deyil: "Məsələn ibtidai siniflərdə bu
gün 9 məcburi fənn tədris edilir. Amma qonşu ölkələrə, məsələn Gürcüstana, Rusiyaya baxsaq görərik ki, 5-6
fənn tədris edilir. Türkiyədə isə bu
rəqəm 7-dir. Bizdə isə hətta azsaylı xalqların üstünlük təşkil etdiyi bəzi
şimal və cənub rayonlarında, şagirdlərə əlavə olaraq öz dilləri də tədris
olunur. Ümumilikdə, ibtidai sinif şagirdlərinə bu bölgələrdə 11 fənn tədris
olunur. Dünya təcrübəsinə müraciət etsək, məsələn, Finlandiyada orta
məktəblərdə gün ərzində 4-dən artıq fənn keçilmir. Dərslər arasında tənəffüs 75
dəqiqə davam edir. Biz də isə tənəffüsün müddəti 10 dəqiqədən artıq deyil ki,
bu da şagirdlərin həddən artıq yüklənməsinə səbəb olur. O cümlədən, dərsliklər də həddindən artıq
informasiya yükünə malikdir. Türkiyədə
dərsliklər üzrə bir mütəxəssisin seminarında iştirak etdiyimiz zaman o, bizim
orta məktəblərdə istifadə olunan dərsliklərdən bir nümunə götürdü. Həmin
dərsliyi dünya təcrübəsinin düsturu əsasında analiz etdik. Dərslikdəki sözlərin
sayı, informasiya yükü, şəkillər, tapşırıqların ümumi sayını hesabladıq və
düstura əsasən nəticə alındı ki, bizim 10-11 yaşlı uşaqlar üçün nəzərdə tutulan
dərsliyimiz əslində dünya səviyyəsində 27-28 yaşlı insanların yaş
kateqoriyasına uyğun gəlir. Dərsliklərin ağırlıq yükü hədsiz dərəcədə çoxdur”.
Ekspert deyir
ki, məhz bunun nəticəsidir ki, Azərbaycanda kütləvi şəkildə repetitor hazırlığına
üstünlük verilir: "Dərsliklərdəki tapşırıqlar o qədər ağır və çətindir ki,
məktəbli verilən tapşırığı yerinə yetirə bilmir və valideynə müraciət edir.
Valideyn o tapşırığı ya özü edir, ya da
tapşırığı bilmədiyindən məcbur olub əlavə müəllimə müraciət edir. Hər
iki halda şagird materialı mənimsəyə bilmir. Təəssüflər olsun ki, bizdə
yaxşı dərslik deyəndə informasiya yükü
ağır olan dərslik başa düşülür. Qeyd edim ki, təkcə ibtidai siniflərin deyil, həm
də yuxarı siniflərin dərsliklərində də xeyli problem var. Amerika, İngiltərə,
Fransa kimi ölkələrin tarixi haqqında öz məktəblərində keçilməyən materialları
biz orta məktəb şagirdlərimizə tədris edirik. Bu kitablar sanki orta məktəb
üçün deyil, hansısa ölkənin magistr və ya digər akademik səviyyələri üçün
yazılıb. Biz elə fikirləşirik ki, orta məktəbdə akademik səviyyədə insan
yetişdirilməlidir. Bütün bilikləri şagirdə orta məktəbdə veriləcəksə, ali
məktəbdə nə keçiləcək? Ali məktəblərdə keçilən proqrama baxsaq görərik ki,
əksəriyyət orta məktəb materiallarının təkrarıdır. Uşaqlar ali məktəbdə smestr
imtahanlarına orta məktəb vəsaitlərindən hazırlaşırlar”.
Ekspert yeni
layihədən də söz açdı: "Dərsliklər sadə anlaşıqlı olmalı, kiçik informasiyalar
verilməlidir. Biz kurrikulum sisteminə keçmişik. Amma təəssüflər olsun ki, 9-cu
sinfə kimi yazılan kurrikulum dərsliklərində eyni akademik səviyyə və ağırlıq
səviyyəsi saxlanılıb. Sadəcə, müəyyən dəyişikliklər həyata keçirilib. Köhnə
təlim strategiyasını yazanlar yeni layihədə də iştirak edəcəklərsə, o zaman
yeni nələrsə gözləmək olmaz. Bu dərsliklər yazılarkən dünya təcrübəsinə
müraciət edilməlidir. Düşünürəm ki, bu işə beynəlxalq təhsil strategiyasından
xəbərdar olan mütəxəssislər cəlb olunmalıdır. Bunun əsasında isə dərsliklər
sadələşdirilməlidir. Şagirdimizi bezdirməli deyilik. Onsuz da məktəblilər
kifayət qədər informasiya yükü ilə yüklənib. Balansı qorumaq lazımdır. Tədris
yükünün yüngülləşdirilməsi uşaqları həm də psixoloji gərginlikdən xilas edəcək.
Hesab edirəm ki, layihə ciddi şəkildə işlənməli və təhsil standartları
sadələşdirilməlidir”.
Şəbnəm Mehdizadə