Onların arasında “Çin səddi” yox idi
Bütün arxiv sənədləri və yaşanan
hadisələr sübut edir ki, sovet cəmiyyəti yarandığı gündən antimilli xarakter
daşıyıb və bütün siyasətini xalqın millət kimi formalaşmasının əleyhinə yönəldib.
Çox təəssüflər ki, bu siyasətin təbliğində öz milli kadrlarımızın da böyük rolu
olub. Məsələn, sovet dövründə romantiklərə və realistlərə olan münasibət bir
daha buna sübutdur.
Məgər Qarabağ
müsəlmanlarını tanımırsan?
Uzun illərdən sonra zaman bir daha sübut etdi ki, "Füyuzat”çılarla
"Molla Nəsrəddin”çilər arasında heç bir "Çin səddi” yox idi. Lakin siyasi
rejimə görə bu "Çin səddi”nin olmas vacib idi və bunu sovet tədqiqatçılarından
Məmməd Cəfərdən tutmuş Cəfər Xəndana kimi hamısı hakim partiyaya xoş gəlmək
üçün əsaslandırmağa çalışıblar.
"Molla Nəsrədin” və "Füyuzat” ədəbi məktəbinin yaranması Azərbaycanda romantizm və realizm ədəbi
məktəbinə mənsub jurnalist, publisist, bir sözlə, istedadlı qələm sahibləri
yetişməsinə səbəb oldu. Onların sayəsində mətbuatda maarifçilikdən
inqilabçılığa, istiqlalçılığa keçid aydın hiss olundu. "Ümmətçilikdən
millətçiliyə” keçidin sürətlə davam etdiyi bir zamanda millətin formalaşmasında
mühüm rol oynayan mətbuat əsasən bu iki məktəbin nümayəndələrinin sayəsində
inkişaf etdi. Siyasi rejimin tələblərinə uyğun olaraq əksər tədqiqatçılarımızın
fikrincə hər iki ədəbi məktəbin yaradıcıları olan Mirzə Cəlil və Əli bəy
Hüseynzadənin həyata baxışlarında, düşüncələrində çox böyük fərqlər olmuşdur. Əslində
onların ümumi baxışlarında nəinki
oxşarlıq üstünlük təşkil edirdi, hətta eynilik də var idi. Məsələn, hər ikisi
çar üsul idarəsinin əleyhinə idilər. Ə.Hüseynzadənin mənsub olduğu "İttihad və
tərəqqi” partiyası "xabiqəflət” dövrünün hökmdarı saydığı Sultan Əbdürrəhim hakimiyyətini
kəskin tənqid edərək yazırdı: "Özünü bütün müsəlmanların xəlifəsi” adlandıran
Sultan Əbdürrəhim şahın zamanında Türkiyənin çox yaxşı oğulları Sultan zülmünün
qurbanı olmuşlar. Günahları yalnız xalqın azadlığı uğrunda mübarizə aparmaları
idi”.
Müstəmləkəçiliyə qarşı onlarla, yüzlərlə məqalə və felyeton həsr
etmiş Mirzə Cəlil də rus hökumətinin müsəlmanlara qarşı qərəzli mövqeyini
açıq-aydın tənqid edirdi: "Ey qazi, bivəfa Qaloşanov! Heç bilirsənmi ki, kimi
qırırsan, kimin evini topa tutursan? Kimin məhəlləsinə od vurub yandırırsan?
Məgər Qarabağ müsəlmanlarını tanımırsan? Məgər bu, onun əvəzidir ki, Rusiya
dövləti ta bina tutandan indiyə kimi hər bir müsəlman küçədə getdiyi yerdə bir
rus görəndə tez qaçıb, düşüb onun ayaqlarına deyib: "Fəda olum sənə, ey rus!”
Məqsədləri eyni, yazı
tərzi, dil-üslub vasitələri isə müxtəlif idi
Ə.Hüseynzadə də "Füyuzat”da belə deyirdi: "Böyük məvaciblərə alışmış
bürokratlar, vase-vase ərazinin mədaxili ilə keçinməyə öyrəşmiş mülkədarlar,
fəhlənin, kəndlinin üsarəsini istədikləri qədər əmib sormuş sərmayədarlar,
lisan və məsəblərindən bir boyunduruq qayırıb hər kəsin boynuna taxıb o yan bu
yana çəkməkdən zövq almış rus Ortodoks missionerləri əsrlərdən bəri nail olmuş
maddi və nəfsani nemətlərdən əl çəkmək istəmirlər”.
Siyasi baxışlarında eynilik kəsb edən bu ədiblər bütün
yaradıcılıqları boyu demokratiyanı, insan azadlığını təbliğ etmişdilər.
Demokratiya ideyalarını xalqına izah edən Mirzə Cəlil yazırdı: "Cümhuriyyət
idarəsinin bir zinəti var ki, o da tam azadlıqdır. Əvvəlcə etiqad azadlığı,
ikinci yaradıcılıq azadlığı, üçüncü birləşmək azadlığı, dördüncü çap etmək,
beşinci danışmaq, altıncı siyasi partiyalar düzəltmək, yeddinci dilbir olub
həmtədbir olmaq azadlığı”. Ə.Hüseynzadə isə demokratik fikirlərini hələ "Füyuzat”dan
əvvəl "Həyat”da bəyan edibdir.
Əli bəyin də, Mirzə Cəlilin də mədəniyyətə, ədəbiyyata, yeniliyə
münasibətində bir oxşarlıq hiss edilirdi. Məsələn, Azərbaycan ədəbiyyatına,
klassiklərinə münasibətdə məqsəd, məram bir-birini tamamlayırdı. "Söz mülkünün
sultanı” olan Məhəmməd Füzuli yaradıcılığına münasibət eyni mövqedən idi.
Deməli, milli, realist, çağdaş romantik ədəbiyyatı təbliğ edən hər iki jurnalın
məqsədi eyni, yazı tərzi, dil-üslub vasitələri isə müxtəlif olmuşdur.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, çox təəssüflər ki, sovet dövrü yazılan
tədqiqat əsərlərində, xatirələrdə Ə.Hüseynzadə ilə M.Cəlili düşmən
münasibətində qələmə vermişlər. Əslində, hər iki ədib bir-birinə hörmətlə
yanaşmış və yaradıcılıqlarına yüksək qiymət vermişlər. Əli bəy Mirzə Cəlilin realizmini
dünya realizmilə yanaşı qoyurdu. M.Cəlil də Ə.Ağaoğlu ilə birlikdə
Ə.Hüseynzadənin də publisistik məharətinə yüksək qiymət verərək, onu "yazıçılıqda
çox məharətli bir şəxs və möhtərəm yazıçı” adlandırmışdı.
Yeri gəlmişkən, bir faktı da qeyd edim ki, M.Cəlil heç də sovet
tədqiqatçılarının şişirtdiyi şəkildə "islamın düşməni”, ateist olmamışdır. Ədib
islam pərdəsi altında xalqı soyan, çapıb-talayan, heysiyyətinə toxunan yalançı
"din xadimlərinin, Şeyx Nəsrullahların” əməllərini pisləyirdi. Ədib
felyetonlarından birində yazırdı: "Molla Nəsrəddin”in məqsədi nə dinə
sataşmaqdır, nə də təzə bir məzhəb icad etməkdir. "Molla Nəsrəddin”in məqsədi
vəhşi adətləri ortadan götürməyin yolunda çalışmaqdır”.
Deməli, Ə.Hüseynzadənin türk xalqlarını birləşdirəcək əsas faktlardan
biri kimi islam ideologiyasını təbliğ etməsi ilə M.Cəlilin islam millətinin
tərəqqisinə mane olanlardan qoruması arasında təzad yox, yaxınlıq, doğmalıq
müşahidə olunur.
Ümumiyyətlə, milli şüur, milli özünüdərk amilinin təbliğində və
demokratik dövlət, cəmiyyət quruculuğunda istər romantik "Füyuzat”çıların,
istərsə də satirik "Molla Nəsrəddin”çilərin əməyi ölçüyəgəlməz dərəcədə çoxdur.
Çünki hər iki jurnalın sahibi milli məhdudiyyətlərə qarşı çıxaraq, ümumbəşəri
ideyaları təbliğ edərək, xalqı zülmətdə, cəhalətdə, köləlikdə saxlayanlara
etirazlarını bildirmişlər.
Ədəbi irs ümumxalq
sərvətidir
Bildiyimiz kimi, milli tariximizin böyük mənəvi hadisəsi olan
türkçülüyün, turançılığın bir ideologiya kimi təbliği məhz ilk dəfə 20-ci
yüzilliyin əvvəllərində Azərbaycanın görkəmli mütəfəkkir şəxsiyyəti
Ə.Hüseynzadə tərəfindən ictimai, siyasi, ədəbi fikir tariximizə gətirilmiş və
onun məslək yoldaşları olan romantiklər tərəfindən davam etdirilmişdir. Ona
görə də milli mənəvi bütövlüyə nail olmaq və daha yeni mütərəqqi mədəni
səviyyəyə yüksəlmək tələbi mətbuatımızda, ədəbiyyatımızda 1910-cu ildən sonra
romantiklərin yaradıcılığında qətiyyətlə müdafiə olunurdu. Ə.Hüseynzadə də
Azərbaycan ədəbi-elmi fikir tarixində ilk dəfə olaraq konseptual şəkildə
türklük prinsiplərini müdafiə edir və türk xalqlarının dil ortaqlığına
əsaslanaraq bu ideologiyanın Azərbaycan mətbuatı tarixində ilk olaraq "Həyat”
qəzetində təbliğinə başlamış olsa da, daha geniş olaraq "Füyuzat” jurnalında
yüksək səviyyəyə qaldırmışdı. Sonra isə "Füyuzat” ədəbi məktəbinin yetirmələri
olan romantiklər milli duyğularımızı tərbiyə etmək, türklük əxlaqı və düşüncə tərzini
qorumaq, yaşatmaq üçün mətbuatda mübarizəyə qalxdılar. Bu mübarizədə
Ə.Hüseynzadənin "Sənət sənət üçündür” prinsipinə sona kimi sadiq qalan, siyasi
hadisələrə öz uzaqgörənliyi, dərin dünyagörüşü və fəlsəfi biliyi ilə qiymət
verməyi bacaran romantiklərdən biri də məhz H.Cavid olmuşdur. Amma
tədqiqatlardan belə məlum olur ki, H.Cavid bu prinsipi ilk dəfə Türkiyədə
Əbdülhəq Hamiddən öyrənmişdir.
Ədəbi irsi ümumxalq sərvəti sayan "Füyuzat”çılar bu mənəviyyat
daşıyıcısının qorunmasına və nəsildən-nəslə ötürülməsinə çalışırdılar. Bu haqda
romantik şair M.Hadi 1914-cü ildə "İqbal” qəzetinin 714-cü sayında yazırdı:
"Şairlərin, ədiblərin mətrukat və müvərrisatı-qələmiyyəsi el malıdır. Nasıl ki,
şeri-üdəbanın özləri də insaniyyət malıdır. Bu gün hər şeydən ziyadəədəbi,
ictimai fikir sərvətlərinə, dimağ məhsullarına möhtac olan millətimiz günah
deyilmidir ki, böylə əsərlərdən nəsibədar olmasın!”
Beləliklə, milli ictimai fikir tariximizdə təkanverici xidmətləri ilə
seçilən və "Füyuzat” ədəbi məktəbini yüksək qiymətləndirən professor Ş.Vəliyev
yazır: "Kitabi-Dədə Qorqud” qədim dövrdə, Füzuli irsi XVI əsrdə ümumtürk
dəyərlərini mühafizəsi baxımından nə dərəcədə əhəmiyyətlidirsə, XX əsrin
əvvəllərində həmin qiyməti yaşadan abidə
"Füyuzat”dır”.
Odur ki, "Füyuzat” nəinki özündən sonrakı ictimai-siyasi düşüncəni
məşğul etmiş, hətta Sovetlər dönəmində belə, qadağan olunmasına baxmayaraq,
yeni nəslin formalaşmasında nəzəri baza rolunu oynamışdır. Bu cəhətdən jurnalı
milli-mənəvi varlığımızın əvəzsiz sərvətlərindən biri hesab etmək olar” deyən
prof. Bədirxan Əhmədov haqlıdır.
Böyük turançılıq ideyasını təbliğ edən füyuzatçılar öncə qədim
türklük tarixinin, onun əxlaqi-mədəni dəyərlərinin öyrənilməsinə can atırdılar
və illər sonra tarix də sübut etdi ki, buna nail də oldular. Bu heç də qəribə
deyildi. Çünki "Füyuzat”çıların əksəriyyəti Türkiyədə təhsil alan, gənc
türklərin ictimai-siyasi fəaliyyətini yaxından izləyən, böyük Türk dünyasının
yaranması arzusunda olan gənclər idi. Ə.Hüseynzadə, A.Sur, M.Hadi, H.Cavid,
Ə.Cavad, Ə.Abid və başqaları.
Ona görə də "Füyuzat”ın - bu möhtəşəm abidənin əhəmiyyəti yalnız onun
ideyasına xidmət edən publisist məqalələrində, ədəbi-bədii əsərlərində yox,
eyni zamanda türk xalqlarını bir-birinə yaxınlaşdıran, aralarında ünsiyyətin
güclənməsinə, milli mədəniyyətin qarşılıqlı təsirinə imkan yaradan, onlara
dillərinin, dinlərinin, hətta həyat tərzinin ümumiliyini təsdiq edən şəkillərə
də əyani vasitə kimi jurnalda geniş yer verilməsindədir.
Uzun illər vulqar-sosioloji yanaşma tendensiyasına məruz qalan,
bir-birinə qarşı qoyulan hər iki məktəbin yaradıcıları milli müstəqilliyimiz,
bütövlüyümüz, azadlığımız uğrunda yorulmadan mübarizə aparmışlar.
Qərənfil Dünyaminqızı,
Əməkdar jurnalist