Ünsizadə qardaşlarının izi ilə...
Milli mətbuatımızın əsasını
qoyan "Əkinçi" qəzeti özündən sonra "Ziya",
"Ziyayi-Qafqaziyyə", "Kəşkül", "Kaspi" və digər mətbu
orqanların yaranmasına yol açır. Azərbaycan mətbuat tarixinin, qəzetçilik ənənələrinin
formalaşmasında onların böyük və əvəzedilməz
rolu olub. Lakin Ünsizadə qardaşlarının gördükləri genişmiqyaslı işlər hələ də
kifayət qədər tədqiq edilməyib. Sovet dönəmində aparılan tədqiqatlar isə
obyektiv şəkildə aparılmayıb. Onların
yalnız islam ideologiyasını və xurafatı təbliğ etdiyi fikirləri irəli
sürülüb. Lakin son araşdırmalar və əldə olunan faktlar isə bu deyilənlərin tam əksini
söyləməyə imkan verir. Yeni tədqiqatlarla
tarixin közərən izlərini Ünsizadələrin kötücəsi Zaur Səmədov işıqlandırmağı qarşısına məqsəd qoyub...
- Öncə Ünsizadələrlə olan bağlılığınızdan, qohumluq
əlaqələrindən danışaq...
- Ünsizadə
18-ci əsr yazıçısı Əbdürrəhman əfəndinin təxəllüsüdür. 3 qardaş - Səid, Cəlal və
Kamal əfəndi atalarının ölümündən sonra bu təxəllüsü soyad kimi götürüblər və bundan sonra
bütün nəsil Ünsizadələr nəsli olaraq
tanınır. Çox təəssüf ki, bizim nəslin
arxivi sovet dövründə tamamilə silinib. Bizdə qalan yeganə ipucu soyadımız və
xatirələrimizdi. Nənəm Elmira Ünsizadənin xatirələrinə əsasən deyə bilərəm ki,
biz Səid Ünsizadədən gəlirik... Ünsizadə soyadı bizim üçün çox önəmlidir.
-
Bildiyim qədər soyadınız fərqlidir. Bu önəmli soyadı rəsmi olaraq daşımağı
düşünürsünüzmü?
- Bəli,
düzdür, soyadım Səmədovdur. Çünki Ünsizadə soyadı mənim atamın anasına məxsusdur.
Lakin artıq Ünsizadə soyadını qəbul etmişik və mən ikili soyad daşıyıram: Zaur
Ünsizadə Səmədov. Düşünürəm ki, düzgün bir hərəkət etmişəm. Çünki istəməzdim
ki, bu soyadı itirək. Mənim ulu babam Hacı Məmməd Ünsizadə nəslin Şamaxıda
qalan yeganə nümayəndəsi olub və o, bu soyadı qoruyub. Bizdən başqa heç kim bu
soyadı daşımır. Ona görə də onu yaşatmalıyıq.
- Araşdırmaya nə zaman başlamısınız, ümumiyyətlə,
bu işə başlamağınıza nə səbəb oldu?
- Beşinci
sinifdə oxuyanda bilirdim ki, biz Ünsizadə qardaşlarının varisiyik. O zaman başa düşmürdüm çox şeyi. Bilmirdim
onlar nə ediblər, Azərbaycan tarixində hansı izlər qoyublar. Atam həmişə nənəmdən danışırdı. Nənəm daim Səid, Cəlal və Kamal əfəndini
axtarıbmış. Onların qəbrinin tapılması nənəmin
vəsiyyəti olub. Bizim ailədə belə bir
qanun var, nəsildən nəslə arxiv keçir. Bizdə iki böyük nəsil var, nənəmin anası
tərəf İsrafilbəyovlar və nənəmin atası tərəf
Ünsizadələr. Ona görə də onların bütün arxivləri gəlib bizə çatır. Anamın köməyi ilə mən bu "xəzinə”ni əldə
etdim. Burda əlyazmalar, ulu babalarımın 2500-ə yaxın əski şəkillər var idi.
İnanmazdım ki , bizdə belə arxivlər var. Bir çox yazıları, məqalələri
tapdım. Bundan sonra məndə bunu araşdırmağa
maraq yarandı. Nazim Nəsrəddinovun məqalələrini oxudum, sonra özü ilə görüşdüm,
ondan xeyli məlumatlar aldım. Daha sonra
bir neçə dəfə Ədalət Tahirzadə ilə
görüşdüm. Onun köməyi ilə Türkiyəli professor Yavuz Akpınarla görüşdüm.
Araşdırma prosesində gördüm ki, məlumat həddindən artıq azdır. Onların əsas fəaliyyət
dönəmi Türkiyədə olduğuna görə məlumat qıtlığı mövcuddur. Bundan sonra düşündüm
ki, bu tədqiqatın bir hissəsi mən olmalıyam.
- Ünsizadələr haqqında heç kəsin bilmədiyi hansı
faktları əldə etmisiniz?
- Belə bir fərziyyə var ki, Ünsizadə qardaşları "Kəşkül”
qəzeti bağlanandan sonra İstanbula gedib bir daha qayıtmayıblar. Amma Ə.
Hüseynzadənin arxivindən tapılan məlumat
sübut edir ki, onlar sonra yenidən Azərbaycana gəliblər. Cəlal əfəndinin
"Bi-Şübhə və Bi-Şek” əsəri var ki, orda
Cəlal Ünsizadənin Əli bəyə göndərdiyi məktubu, satirik şeirləri var. Əsər Cəlal
Ünsizadə, Əhməd bəy Ağaoğlu və Əli bəy Hüseynzadənin 1918-ci ildə Nuru Paşanın İslam ordusu ilə birlikdə Gəncəyə gəldikləri məlumatla başlayır. Yəni Cəlal Ünsizadə bura
qayıtmışdı. Cəlal əfəndi sağ idi, amma "Həyat” qəzetində çıxan məqalədən
biz bilirik ki, Səid əfəndi
artıq 1905-ci ildə dünyasını dəyişmişdi. Cəlal və Səid əfəndinin Türkiyə
dönəmini ümumiyyətlə, heç kim bilmir. Səid
Ünsizadə İstanbulda qalsa da, Cəlal
Ünsizadə İstanbuldan Ankaraya köçür. Bu da Cəlal əfəndinin Əli bəyə yazdığı məktubdan
məlum olur. 1926-cı ilə kimi Cəlal əfəndi yaşayıb. Və Ankarada mətbuat müdirliyində
işləyib. C. Ünsizadə ilə bağlı bir çox məlumatlar var. Türkiyə tarixçisi Zəki Toğanın xatirələrində də çox maraqlı məlumatlar
mövcuddur. Osmanlı arxivindən isə onun
II Sultan Həmidin kitabxanasında müdir işləməsi haqqında məlumat göstərilib.S.Ünsizadə haqqında son məlumatı Atamalıbəyovun
Əli bəyə ünvanladığı məktubundan alırıq. O, yazır ki, Hacı Səid əfəndi
dünyasını dəyişib və bu məlumatı "Həyat” qəzetində dərc etməsini xahiş
edir. K. Ünsizadə haqqında məlumatlar isə
çox təəssüf ki, olduqca azdır.Çoxları
düşünür ki, Səid və Cəlal Ünsizadə həddən artıq dindar olublar, amma bu düzgün
fikir deyil. Əgər "Ziya” qəzetini oxusanız, görərsiniz ki, onlar sadəcə,
insanlara kömək etmək istəyirdilər və düşünürdülər ki, dinə fanatik şəkildə
inanmaq yox, dini daha çox elm kimi öyrənmək vacibdir.Türk
dünyasının atası sayılan İsmayıl bəy Qasprinskinin birinci məcmuəsi də Tiflisdə
Ünsizadə qardaşlarının mətbuatında işıq üzü görüb. İsmayıl bəy Ünsizadələr
haqqında gözəl fikirlər söyləyib, onların gördüyü işin vacibliyini vurğulayıb və
"Ziyayi-Qafqaziyyə” adlı məqalə də yazıb.Bir məlumatı da sizlə paylaşmaq istəyirəm,
bu məlumat heç yerdə yoxdur, şəxsi ailə məlumatıdır. Demək, Ünsizadə qardaşları
köçüb gedirlər. Bir müddət sonra bir məktub gəlir, bu artıq onların
övladlarından gələn məktub idi. Və məktub göndərilir mənim ulu babam Mustafa Ünsizadənin bacısı Sona xanım Ünsizadəyə.
Sona xanım məktubu alır və gizlədir.
Bildiyimizə görə, məktubda onların dəqiq
yaşadığı ünvan haqda məlumatlar var idi. Nənəm məktubu Sona xanımdan almağa çalışsa da, çox təəssüf
ki, o məktubu vermir. İndiyə kimi məktubun aqibəti heç kəsə məlum deyil və onu
gizlətməklə demək olar ki, o xanım tarixin üstündən xətt çəkmiş olub.
- Araşdırma prosesində qarşılaşdığınız problemlər,
çətinliklər....
- Bəli, çətinliklər olur. Bu işə başlayanda bir çox
yerlərə getdim. Çox sağ olsun, müəlliməm Nigar Axundova Elmlər Akademiyasında mənə
çox köməklik göstərdi. Amma sözsüz ki, orda da problemlərim oldu. Bir çox
insanlarla danışdım, bu məsələnin niyə araşdırılmadığı barədə sualıma aldığım
cavaba çox təəssüfləndim. Mənə dedilər ki, onlar sünnidirlər, bizim alimlərimiz
isə şiədir. Mən bu cavabdan heç başa düşmədim. Bunun nə önəmi var axı? Bu
insanlar bizim üçün, Azərbaycan üçün çalışıblar.İki
aya yaxın "Azərbaycan Milli Arxivi”ndən cavab gözlədim. Nəhayət ki, cavab gəldi və məlum oldu ki, orda
heç bir arxiv sənədi yoxdur. Mən düşünürəm ki, onlar gedərkən ya arxivi özləri
ilə birlikdə Türkiyəyə aparıblar, ya da arxiv tamamilə silinib və yaxud
yandırılıb. Tarix muzeyindən isə heç bir
informasiya ala bilmədim. İsmayıl bəy Qasprinskinin muzeyindən - Krımdan məlumatlar
aldıq. Ordan da cəmi bir neçə şəkil və bir neçə dərgi tapıldı. Ən böyük problem
odur ki, şəkil tapa bilmirik. Və bir
problem də ondadır ki, mətbuat tarixini dərindən araşdırmaq istəyən yoxdur.
Araşdırma deyəndə təkcə "Ziyayi-Qafqaziyyə” qəzetini yaxşıca oxuyub sətirbəsətir bilmək deyil, həm də bu məcmuələrin
yazarlarının, müəlliflərinin həyatını, onların keçdiyi yolları da araşdırmaq,
bilmək vacibdir.
-
Araşdırmaların hazırkı durumu haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Hazırda Türkiyə Cümhuriyyətində olan məlumatları
aşkar etməyə çalışırıq. Zəki Toğanın məlumatına görə, Cəlal bəy barədə sonuncu
məlumat onun 1926-cı ildə rus dili tərcüməçisi
kimi Türkiyənin Xarici İşlər Nazirliyində
işlədiyi barədədir. Müraciət göndərmişik, cavab gözləyirik. Bundan başqa,
Krımdan və Tbilisidən məlumatlar gözlənilir.
Tbilisidə olan məlumatlar hələ tam aşkar olunmayıb. Ukraynanın Odessa şəhərində
də arxiv sənədlərinin ola biləcəyini
düşünürəm. Əsas məlumatlar Ankaradadır. Cəlal bəyin işçi qeydiyyat sənədlərini
tapa bilsək, çox böyük məlumatlar əldə etmiş olarıq.Səid əfəndinin
qəbri tapılıb. Məzar İstanbulda "Fatih Cami” qəbristanlığındadır. Baş daşında ölüm tarixi 1903-cü il yazılıb,
amma bu bir az şübhə doğurur. Çünki "Həyat” qəzetində çıxan məqaləyə görə, o,
1905-ci ildə vəfat edib. Məzar daşının üzərində diqqət çəkən belə bir ifadə
var: "Mənim haqqımda kim ətraflı məlumat almaq istəsə, kitabxanaları oxusun”.
Bundan əlavə, qəbrin üzərində onun
maarif şöbəsində işlədiyi və Şamaxıda anadan olduğu yazılıb. Azərbaycanda da
araşdırmalar gedir. Sona xanıma göndərilən məktubu tapmağa çalışırıq.
- Araşdırmaların nəticələrini, yenilikləri
ictimaiyyətə necə çatdırmağı düşünürsünüz?
"Unsizade qardaşları” adlı "facebook” səhifəmiz var. "Youtube”da məlumatlar yerləşdirməyi
düşünürük. Və hazırda sayt üzərində işləyirik.
Burda Ünsizadə qardaşları, Ünsizadələr nəsli haqqında ətraflı məlumatlar və elektron şəcərə sistemi yerləşdiriləcək. Saytda həmçinin
"Ziya” qəzetinin elektron versiyasını yerləşdirməyi düşünürük. Çox istəyirəm
ki, muzey yaradılsın və eksponatlar xalqımıza nümayiş olunsun. Ünsizadələr
haqqında həm bədii kitab, həm də tarixi kitab çıxarmaq haqda fikirləşirik.
"Ünsizadələrin izi ilə” adlı tədbir keçiriləcəyi də gözlənilir. Kifayət qədər fərli-fərqli ideyalarımız var.
Təkcə Azərbaycanda yox, bir sıra ölkələrdə də fəaliyyətimizi genişləndiririk.
Türkiyədə "Ünsizadələrin izi ilə”
adlı tələbələrdən ibarət könüllülər
dəstəsi var. Onlar mənə kömək etmək məqsədilə kiçik bir qurum yaradıblar.
Bundan başqa, mənim Fransada, Kanadada, Hollandiyada qohumlarım var və onlar da
bu mövzuda fərqli-fərqli tədbirlər həyata keçirməyə çalışırlar. Bacardığımız qədər
bu məsələni həm Azərbaycanda, həm də
Türkiyədə təbliğ etmək istəyirik. Çünki əlaqələrin yaradılmasında, inkişafında
onlar böyük rol oynayıblar.Bu da
məlumdur ki, Şamaxıda ilk məktəblərdən birini də məhz Səid əfəndi açıb. Amma
indi həmin məktəb "Şamaxı-Avropa liseyi” adını daşıyır. Mən bundan narazıyam,
düşünürəm ki, məktəbin adı dəyişdirilməməli idi.Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev də vaxtilə Azərbaycan
xalqının maarifçiləri sırasında Ünsizadələrin də adını çəkmişdi. İstəməzdim ki,
onların bu qədər əziyyəti insanların yadından çıxsın. Onların üstündən xətt çəkmək,
unutmaq tarixə ədalətsizlikdi. Və mən maksimum bu ədalətsizliyin aradan
qaldırılmasına çalışıram. Düşünürəm ki, tariximizi qiymətləndirməli, tariximizi
unutmamalıyıq....
Sevda Ulutau
Jurnalistika
fakültəsi II kurs tələbəsi