Mütərəqqi dəyərləri əks etdirən Ana Qanun
Müasir dünyada hər hansı cəmiyyətin, dövlətin
üstünlüyü ölkədə konstitusiya yolu ilə təsbit
edilmiş hüquq və azadlıqlar sisteminin mövcudluğu ilə müəyyən edilir. Başqa
sözlə, bütün demokratik prinsiplərin - siyasi plüralizm, söz azadlığı,
sahibkarlıq azadlığı, vicdan azadlığı, dini etiqad azadlığı, milli mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq bütün vətəndaşların hüquqi bərabərliyini təmin edən ölkələr
ideal sayılır.
Azərbaycanda ölkənin demokratik inkişafı Ümummilli
lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlməsindən sonra diqqət mərkəzində
saxlanılan əsas məsələ olub. Məhz, onun hakimiyyətinin ilk illərində hüquqi
dövlət quruculuğu istiqamətində ciddi addımlar atılıb. Əslində, bu o qədər asan
olmayıb.
1991-ci il oktyabrın 18-də müstəqilliyini bərpa edən
Azərbaycan Respublikası dövlət müstəqilliyi haqqında Konstitusiya aktında
hüquqi dövlət quruculuğu ideyasını həqiqətə çevirmək məqsədini qarşısına qoydu.
Belə ki, Konstitusiya aktının 12-ci maddəsində Azərbaycan xalqının müstəqil,
dünyəvi, demokratik, hüquqi və unitar dövlət yaratma yolunu tutması təsbit
olunub.
Həmin sənədin III fəslinin 19-cu maddəsində göstərilir
ki, Azərbaycan Respublikası "İnsan hüquqları haqqında Ümumi Bəyannamə"yə,
Helsinki Assambleyasının Yekun aktına və hamılıqla qəbul edilmiş beynəlxalq
hüquq sənədlərinə qoşularaq onlarda nəzərdə tutulan bütün hüquq və azadlıqlara
vətəndaşların cinsindən, irqindən, milli mənsubiyyətindən, dini etiqadından,
sosial mənşəyindən, siyasi əqidəsindən asılı olmayaraq əməl edilməsini, bu
hüquq və azadlıqların maneəsiz həyata keçirilməsini təmin edir. Azərbaycan
Respublikası vətəndaşlarının hüquq və azadlıqları qanunda nəzərdə tutulmuş
xüsusi hallardan başqa, hər hansı formada məhdudlaşdırıla bilməz.
Lakin, ölkədə xoşagəlməz meyillərin mövcud olduğu,
anarxiya, xaos, özbaşınalığın hökm sürdüyü bir dövrdə müstəqilliyimiz təhlükə
altına düşmüşdü. Demək olar ki, 1991-1993-cü illərdə ölkə idarəolunmaz vəziyyətdə
idi. Erməni hərbi birləşmələrinin Azərbaycan ərazilərinə təcavüzü və işğalçı
siyasəti nəticəsində torpaqlarımız işğal olunurdu. Bu proseslər gənc müstəqil
ölkənin sabitliyi üçün böyük təhlükə və çətin sınaq idi.
1993-cü il ölkədə sabitlik və inkişaf ilinin
başlanğıcı kimi tarixə düşməklə, strateji islahatların, qanunvericiliyin,
iqtisadi, sosial sistemlərin sürətlə dəyişən şəraitə uyğunlaşdırılması, bazar
iqtisadiyyatı prinsiplərinə cavab verən yeni iqtisadi siyasətin həyata keçirilməsi
bütün istiqamətlərdə, o cümlədən hüquq sahəsində dinamik inkişaf mərhələsi
açdı. Belə ki, 1994-cü ilin ortalarında müstəqil dövlətin yeni Konstitusiya
layihəsinin hazırlanmasının təşəbbüskarı məhz ümummilli lider Heydər Əliyev
oldu. Onun sədrliyi ilə Azərbaycan Respublikasının yeni Konstitusiya layihəsinin
hazırlanması üçün komissiyanın yaradılması, beynəlxalq hüquq normalarının və
insan hüquqlarının ümumtanınmış prinsipləri əsasında, demokratik tərzdə və
xalqın rəyi nəzərə alınaraq geniş müzakirə edilməsi, 12 noyabr 1995-ci ildə
keçirilən ümumxalq səsverməsi yolu ilə ölkənin əsas qanununun qəbul olunması Azərbaycan
Respublikasında hüquqi dövlət ideyasının formalaşmasında mühüm təkan oldu.
Zaman gedişində 2002, 2009 və 2016-cı illərdə referendum yolu ilə
Konstitusiyaya bir sıra mühüm əlavə və dəyişikliklərin edilməsi tam mütərəqqi
xarakter daşımaqla insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının daha səmərəli
qorunmasını, vətəndaşların layiqli həyat səviyyəsini, demokratiyanın
inkişafının təmin olunmasında yeni bir mərhələyə təkan verdi.
Milli Məclisin
deputatı, fəlsəfə doktoru Cavanşir Feyziyev deyir ki, Konstitusiyamız öz fundamental mahiyyətinə
görə, dövlət idarəetmə mexanizmləri ilə cəmiyyət arasındakı münasibətləri müəyyən
edən başlıca hüquqi bazadır. Millət vəkilinin sözlərinə görə, dövlətin dayağını
təşkil edən hüquqi sistemlə sosial sistemin qarşılıqlı harmonik münasibətlərinin
təmin edilməsi Konstitusiyanın və onun təsbit etdiyi qanunların işləkliyindən,
daim təkmilləşən funksionallığından əhəmiyyətli dərəcədə asılıdır: "Yeni
inkişaf tendensiyası ilə ayaqlaşmayan qanunvericilik aktları çoxşaxəli münasibətləri
səmərəli şəkildə qaydalandırmaq funksiyasını yerinə yetirə bilmir. Adekvat
hüquqi tənzimləmənin mövcud olmadığı halda, əlbəttə ki, dinamik inkişafdan,
davamlı sabitlikdən də söhbət gedə bilməz. Ölkə başçısı İlham Əliyevin məhz bu
zərurətdən çıxış edərək irəli sürdüyü "Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında dəyişikliklər edilməsi haqqında” Azərbaycan Respublikasının
Referendum Aktı layihəsi mahiyyətcə yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuş dövlətimizin
yeni siyasi, iqtisadi, sosial, hüquqi gerçəkliklərlə tam uyğunlaşdırılması iradəsini
nümayiş etdirirdi”.
"İnsan ləyaqəti
konstitusion müstəvidə yüksək hüquqi dəyər əldə edir”
Konstitusiyaya edilən dəyişikliklərdən danışan
deputat deyir ki, ölkənin ana qanununda insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının səmərəli müdafiə mexanizmi daha mükəmməl qeyd olunub: "İrəli
sürülən Referendum Aktı layihəsinin əhəmiyyətli qismi vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının effektiv təminatına yönəlib. Konstitusiyanın "Əsas insan və
vətəndaş hüquqları və azadlıqları” fəslinə nəzərdə tutulan dəyişikliklərə diqqət
yetirdikdə, insan ləyaqətinin qorunması və ona hörmət edilməsi insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının əsas prinsiplərindən biri kimi müəyyən edilir.
Bununla, insan ləyaqəti konstitusion müstəvidə yüksək hüquqi dəyər əldə edir.
Eyni zamanda, Konstitusiyanın qeyd olunan fəslinə təklif olunan dəyişikliyə
müvafiq olaraq, cəmiyyətin xüsusi qayğıya ehtiyacı olan təbəqəsinin – fiziki və
əqli qüsurları olan insanların da Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında
təsbit edilmiş hüquq və azadlıqlardan istifadə etmək hüququ tanınır. Beləliklə,
Azərbaycan xalqının insanpərvərlik keyfiyyətləri, heç bir ayrı-seçkiliyə yol
verilmədən bütün şəxslərə bərabər imkanlar yaradılması ənənəsi
Konstitusiyamızda birbaşa əksini taparaq insan hüquq və azadlıqlarının təminatına
mənəvi dəyər qazandırır. İnsan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının dövlət təminatının
gücləndirilməsini nəzərdə tutan digər təklif həmin hüquq və azadlıqların müdafiə
mexanizminin təkmilləşdirilməsi ilə bağlıdır. Belə ki, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 60-cı maddəsinə təklif edilən dəyişikliyə müvafiq olaraq,
insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının məhkəmə təminatı ilə yanaşı, inzibati
qaydada müdafiəsinə də hüquqi əsas formalaşdırılır. Eyni zamanda, hüquq və
azadlıqları pozulmuş şəxslərin işlərinə qərəzsiz yanaşma, həmin işlərə inzibati
icraat və məhkəmə prosesində ağlabatan müddətdə baxılma konstitusion norma kimi
müəyyən edilir. Bununla, Konstitusiyada əks olunmuş hüquq və azadlıqların sadəcə,
deklarativ xarakter daşımadığı, bu hüquq və azadlıqların müdafiəsinə dövlət təminatının
verildiyi açıq şəkildə ifadə olunur”.
"Tarixi əhəmiyyətə
malik sənəd”
Ombudsman Aparatının
rəhbəri Aydın Səfixanlıbizimlə söhbətində bildirdi ki, ölkədə insan hüquq və azadlıqlarının daha səmərəli
təmini sahəsində real mexanizmlər yaradılıb və uğurla fəaliyyət göstərir:
"Demokratik hüquqi quruculuq yolunu tutmuş dövlət daim ictimai etimadı
doğrultmağa, hər bir vətəndaşın mənafeyinə hesablanan, insan hüquq və
azadlıqlarının daha səmərəli müdafiəsinə yönələn siyasi-hüquqi və
sosial-iqtisadi islahatları həyata keçirməyə çalışır. Bu prinsip xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyevin dövlətçilik irsini inamla davam etdirən və
daha da möhkəmləndirən prezident İlham Əliyevin fəaliyyətinin başlıca qayəsini
təşkil edir. İlk gündən hakimiyyəti xalqa xidmət vasitəsi kimi təqdim edən və hər
bir dövlət məmurunun xalqın xidmətçisi olduğunu dilə gətirən dövlət başçısının
siyasi iradəsi nəticəsində insan hüquq və azadlıqlarının daha səmərəli təmini
sahəsində real mexanizmlər yaradılmış və uğurla fəaliyyət göstərməkdədir. Bu
bir həqiqətdir ki, müstəqil dövlətimizin ilk Konstitusiyasının qəbul olunması və
müstəqillik tariximizdə ilk parlament seçkilərinin keçirilməsi ilə Azərbaycanın
tarixi inkişafının yeni bir mərhələsi başlandı. Ümummilli lider Heydər Əliyevin
rəhbərlik etdiyi komissiya tərəfindən hazırlanaraq ümumxalq müzakirəsinə
çıxarılan Konstitusiya layihəsi 1995-ci il noyabrın 12-də keçirilən ümumxalq səsverməsində-referendumda
qəbul edildi. Konstitusiyanın qəbul edilməsi ilə ölkəmizdə məhkəmə-hüquq
islahatlarının əsası qoyuldu. Bu mühüm tarixi əhəmiyyətə malik sənəd ölkəmizdə
insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarına lazımi təminatlar yaratmaqla hüquqi
dövlət və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunun möhkəm təməlini təşkil edir. Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında yüz illər boyu bəşəriyyətin əldə etdiyi mütərəqqi
dəyərlər öz əksini tapıb. Konstitusiyada xalqın dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi
olması, idarəçiliyin hakimiyyət bölgüsü əsasında təşkil olunması kimi təməl
prinsiplər təsbit olunub, insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi isə dövlət
siyasətinin əsas istiqaməti, bütün dövlət orqanlarının fəaliyyətinin əsas məqsədi
kimi müəyyən edilib. Ölkəmizdə hüquqi islahatların həyata keçirilməsinin təmin
edilməsi məqsədilə 1996-cı ildə Hüquqi İslahat Komissiyası yaradılıb”.
Həmsöhbətimiz deyir ki, insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində həyata keçirilən tədbirlərin səmərəliliyinin artırılmasında, bu sahədəki
tədbirlərin daha mütəşəkkil həyata keçirilməsində dövlət proqramları, strategiyalar
və Milli Fəaliyyət planları böyük əhəmiyyət kəsb edir: "Ötən illərin təcrübəsi
göstərir ki, Azərbaycanın dayanıqlı və dinamik inkişafının əsasını demokratik,
hüquqi, sosial dövlət ideyası təşkil edib,
Azərbaycan vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi və
onların rifah halının yaxşılaşdırılması istiqamətində genişmiqyaslı fəaliyyət
aparılıb. Azərbaycanın müxtəlif inkişaf mərhələsində insan hüquq və
azadlıqlarının daha səmərəli təmini sahəsində müvafiq dövrün prioritetlərinə
uyğun belə sənədlər qəbul olunub. İnsan hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
olunması istiqamətində qəbul edilmiş mühüm əhəmiyyətə malik olan sənədlər
sırasında Azərbaycan Respublikasının Prezidentinin 1998-ci il 18 iyun tarixli Sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "İnsan hüquqlarının müdafiəsinə dair Dövlət Proqramı”nı, 28
dekabr 2006-cı il tarixli Sərəncamla təsdiq olunmuş Azərbaycan Respublikasında
İnsan Hüquqlarının Müdafiəsi üzrə Milli Fəaliyyət Planını və 27 dekabr 2011-ci
il tarixli Sərəncamla təsdiq olunmuş Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsinin səmərəliliyini artırmaq sahəsində Milli Fəaliyyət
Proqramını qeyd etmək istərdim. Qeyd olunan sənədlərdə normativ-hüquqi bazanın
insan hüquqlarının təmini baxımından təkmilləşdirilməsi, əhalinin müxtəlif
qruplarının hüquqlarının müdafiəsi, dövlət orqanlarının fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi,
institutsional islahatların həyata keçirilməsi, insan hüquqları sahəsində tədris,
elmi-analitik və maarifləndirmə tədbirlərinin görülməsi, insan hüquqları sahəsində
beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlığın inkişaf etdirilməsi sahəsində önəmli vəzifələr
nəzərdə tutulmuş və uğurla icra olunmaqdadır”.
Aygün ƏZİZ
Yazı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına
Dövlət Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim etmək üçün təqdim edilir.