Mənəvi reallıqlar və Anar yaradıcılığı
Ədəbiyyatımızda elə yaradıcı
simalar vardır ki, əsərlərinin tezlik amplitudasından asılı olmayaraq, onlara
daha çox ehtiyac duyuruq. Bəhs edəcəyimiz Anar da məhz elə sənətkarlar
sırasındadır. XX əsrin 60-cı illərindən ədəbi tənqidin hədəfində olan Anarla
bağlı ədəbiyyatşünaslığımızın ən nüfuzlu nümayəndələri onun yaradıcılıq
fərdiliyi, əsərlərindəki təhkiyə, istifadə etdiyi ifadə formaları, obrazlar
aləmi, qəhrəmanların xarakteri və xaraktersizliyi ilə bağlı mübahisələr edir,
mülahizələr ortaya qoyurlar. Bizcə, Anar yaradıcılığında ən qeyri-adi ədəbi
gediş kimi onun qəhrəmanlarının daxili aləminin, hiss və həyəcanlarının, sevinc
və kədərinin, arzu-istəklərinin Anarsayağı bədii təsvirinin ortaya qoyulmasıdır.
Anar istər folklorla nəfəs alan, istər türk epik düşüncəsinin qaynağından gələn
("Dədə Qorqud” povesti), istər "Molla Nəsrəddin”lərdə təqdim etdiyi obrazlar,
istər şəhər həyatının ekzotik landşaftını təsvir edən nümunələrdə
təsvirçilikdən uzaq olub, obrazların psixoloji ovqatını yaratmaqla, oxucunu
hadisələrin dinamizminə istiqamətləndirən, həyatın geniş və lokal kontekstdə
təsvirini verən, təhkiyə tərzini çevik şəkildə dəyişməyi bacaran istedadlı
yazıçıdır. Anarın nəsrinin də, dramaturgiyasında, kino yaradıcılığının da
mahiyyətində xalqın, fərdin, obrazın üç dünyasına fərqli sənətkar
mövqeyindən yanaşma özünü göstərir.
Nizami Tağısoy
Anarda obrazların özünüdərk,
özünüetiraf, özünəqayıdış və özünütəsdiqi təfərrüatlara işıq salmaq, zaman və
məkan xronotopları çərçivəsində özünəməxsus həyat "yaşayır”. Yəqin buna görədə
Anar nəsrində və dramaturgiyasında xarakter stixiyası adət etmədiyimiz
qaydalarla bərq vurur. Onun çoxsaylı hekayələrində ("Asılqanda işləyən qadının
söhbəti”, "Taksi və vaxt”, "Yaxşı padşahın nağılı”, "Gürcü familiyası” və s.), povestlərində,
romanlarında, xüsusən "Beşmərtəbəli evini altıncı
mərtəbəsi”ndə; insan və zaman probleminin bədii həlli bizi maraqlı gedişləri
ilə cəlb edir.
Anar Azərbaycan nəsrini və
dramaturgiyasını nəinki milli ənənələrə söykənərək inkişaf etdirdi, həm də
dərin və geniş sənətkar erudisiyası ilə yaratdıqlarını dünya ədəbi-estetik
fikrinin səmərəli bədii elementləri ilə bir araya gətirdi.İndi onilliklər ötsə də, Anar
nəsrinin və dramaturgiyasının qeyri-adi aləmi ("Beşmərtəbəli evin altıncı
mərtəbəsi”, "Ağ qoç – qara qoç” romanları; "Keçən ilin son gecəsi”,
"Qaravəlli”, "Adamın adamı”, "Şəhərin yay günləri” "Evləri köndələn yar”, "Sizi
deyib gəlmişəm”, "Təhminə və Zaur” və s.) bizi müəllif dəst-xəttinin fərdi
keyfiyyətləri, psixologizmin çeşidli xüsusiyyətlərinin millilik və bəşərilik
kontekstində necə inikas etdirməsi və s.
özünə yetərincə cəlb edir. Anarın nəsr və dramaturji yaradıcılığı Mirzə
Fətəli Axundzadə, Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevlə müasir ədəbi-estetik, dramatik-teatr müstəvisində zaman-zaman keçmişlə
gələcək arasında körpü yaradan orijinal bir istiqamətə köklənib. Anar nə nəsr,
nə də dram yaradıcılığında ənənə buxovlarına məhkum olan sənətkar kimi
tanınmır. O, bütün yaradıcılığı boyu milli yaddaşı öz fenomenal gedişləri ilə
göz önünə gətirib. Yüzilliklərin dolanbaclarına öz milli tarixi yaddaş kodu ilə
girməyi bacarıb. Anarın əsərlərindən M.F.Axundzadə, M.Sabir, M.Cəlil qoxusunun
gəldiyini biz onun "Anlamaq dərdi”ndən
yaxşı görsək də, müəllifin fərdi bədii gedişlərini də göz önünə
gətiririk.
Anarın tarixi hissiyyatı və milli
psixologiyası, Şərqlə Qərbin
simbiozundan yaranmış bədii fəhmi olduqca dərindir. Məhz Anarı belə
keyfiyyətlərinə görə Ç.Aytmatov, A.Bitov, A.Rasputin, A.Kim, F.İskəndər,
Ç.Amiracibi, A.Alimcanov, O.Süleymenov, T.Zülfiqarovvə başqa bu kimi böyük
yazıçıların sırasında görürük.
Anar XX əsrdə yazıb yaratdığı
dövrün əsiri olmadı, o, düşüncəsi, bədii fəhmi ilə içində yaşadığı əsrdən XXI
yüzilliyə inamla adladı. Azərbaycanın azadlıq mübarizəsini, onun müstəqilliyə
qovuşmasını ən yüksək tribunalardan çəkinmədən səsləndirməklə, həmin ideyanın
arxasınca məsuliyyətlə getdi, Azərbaycanın fəlakətlərini, bəlalarını hamıya hər
yerdə bəyan etməklə, yaradıcılığının əsasına şəxsiyyət azadlığını, insan
haqlarını qoydu.Belə təfəkkür dərinliyi onunla
bağlı idi ki, Anar ədəbiyyata gəldiyi zamandan bədii söz sənətimiz yeni bir
mərhələyə daxil olurdu. Sovet ideologiyasının ehkamlarına baxmayaraq,
ədəbiyyat, qabaqcıl bədii-fəlsəfi düşüncə insan psixologiyasının müxtəlif
tərəflərini daha əsaslı şəkildə əks etdirməyə istiqamət götürürdü. Çünki
mədəni-mənəvi, sosial-ictimai problemlərə səmt almaq, gedən prosesləri nəinki
epik planda, həm də dramatik prizmadan işıqlandırmaq, obrazların və
qəhrəmanların xarakterlərini bütün mürəkkəblikləri ilə açıb göstərmək həmin
epoxada daha çox aktuallaşırdı. Odur ki, "Təhminə və Zaur”, "Şəhərin yay
günləri” və başqa bu kimi dram əsərlərində yazıçı obrazların boy atdığı mühiti,
onların mənəvi-psixoloji dünyasını daha dolğun psixoloji gərilmələr
kontekstində təqdim etməyə üstünlük verirdi. Təsadüfi deyildir ki, adların
çəkdiyimiz səhnə əsərləri ədəbiyyatşünasların, dilşünasların,
mədəniyyətşünasların, teatrşünasların və teatr tənqidçilərinin – T.Hacıyevin,
Ə.Ağayevin, M.Cəfərin, M.Əlioğlunun, T.Hüseynoğlunun, N.Cəfərovun, R.Kamalın,
C.Yusifzadənin, İ.Rəhimlinin, R.Əliyevin, bu sətirlərin müəllifinin və
başqalarının düşüncəsini daha çox məşğul edirdi.
Anarın məhəbbət mövzusunda qələmə
aldığı istər hekayə və romanları, istərsə də dram əsərləri heç də sentimental
hiss və duyğuları əks etdirmək baxımından yox, qəhrəmanların mənəvi-psixoloji
durumunu daha obyektiv realist boyalarla təqdim etməyə xidmət edirdi. Bunu biz
"Beş mərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi” və onun materiallarına söykənilərək
yazılmış "Təhminə və Zaur” pyesində yaxşı görürük. Anar həm nəsr əsərlərində,
həm də pyeslərində obrazların mənəvi-psixoloji düşüncəsində gedən prosesləri
(məsələn, Təhminənin timsalında) Dadaş və Spartak kimi həmin mühitin
statiklərinə qarşı çıxmaqla reallaşdırırdı. Təhminəyə görə ən yüksək mənəvi
hiss və duyğular, hər bir fərdin içində yaşamalı fərd həmin stixiyanın, ictimai
mühitin yetirməsi olmalı idi. Təhminə və Zaurun timsalında, Anar bu obrazlarda
konkret ictimai-mədəni düşüncənin və mühitin möhürü olduğundan onların bütün
daxili keyfiyyətlərini özünəməxsus ştrixlərlərlə verməyə çalışırdı.
Anarın həyat üzərindəki
müşahidələri onu fərdi baxımdan proyeksiya etmə bacarığı özəldir. Bu cəhəti o,
əsərdə əksini tapmış psixologizmlərin köməyi ilə həll etməyə köklənir.
Eyni
zamanda Anar psixologizminin ən yaddaqalan cəhəti onun milli kontekstdə, yerli
koloritin verdiyi imkanlar müstəvisində təhlillərə cəlb etmə bacarığı ilə
ortada dayanmasıdır. Məsələn, "Keçən ilin son gecəsi” əsərində Bakı şəhərində
baş verən hadisələrin təqdimatında
müəllif milli xüsusiyyətlərlə yad ünsürlərin təsvirini elə böyük ustalıqla
təqdim edir ki, əsərdən gələn estetik səmərə adət-ənənə kontekstində çulğaşır.
Məlumat üçün bildirək ki, "Keçən ilin son gecəsi” pyesi 60-ci illərin sonlarına
yaxın qələmə alınmışdı və həmin dövrdə ədəbiyyatın özündə gedən dinamik
dəyişikliklər rus, Ukrayna, Belarus, gürcü, latış, litva, eston, osetin, abxaz,
Orta Asiya və qazax ədəbiyyatlarında da gedirdi. Həmin dövrlərdə yazıb-yaradan
altmışıncıların ön cərgəsində Anar da inamla irəliləyirdi. Bədii nəsr sahəsində
Anarın uğurları xüsusilə diqqət çəkən idi. Və burada Anar nəinki mədəni-mənəvi,
həm də ictimai-siyasi problemləri əsərlərinin episentrinə ustalıqla qoyurdu.
Həmin dövrlərdə baş verən siyasi gedişlər məhz bir sıra cəhətlərinə görə 70-80-ci
illərdə də öz aktuallığı ilə diqqət mərkəzində dayanırdı. Bunu biz "Səhra
yuxuları” pyesində də yaxşı görürük. Və burada yenə də Anar üçün milli-mənəvi
məsələlər prioritet təşkil edirdi. "Səhra yuxuları” Anar tərəfindən bir qədər
fərqli rakursda qələmə alınsa da, müəllif burada sanki 60-cı illər "Molla
Nəsrəddin”in bədii priyomlarından ustalıqla istifadə etməklə, sarkastik və
ironik ünsürlərin köməyi ilə nəzərdə tutduqlarını oxucunun və tamaşaçının
diqqətinə çatdıra bilirdi. Əsərdə ənənəvi elementlər, çalarlar, ovqat özünəxas
aktual bir məcrada (eyni zamanda ictimai-siyasi şəraitin xüsusiyyətləri nəzərə
alınmaqla cərəyan etməklə, ümumi və fərdi düşüncələr müstəvisində)
işıqlandırılır. Anar bu əsərində yad,
kənar hadisələri, düşüncəni, obrazları, personajları doğma atributikalarla elə
uğurlu şəkildə bir araya gətirir ki, orada kəsini tapmış dramatik məqamlar tamaşaçı
zövqünə hakim kəsilir. "Səhra yuxuları”nın qələmə alınmasından indi az qala 40
il keçməsinə baxmayaraq, onun xeyli ünsürləri günümüz üçün yenə də yetərincə
müasir görünməkdədir.
Anar yaradıcılığının ən mühüm
danılmaz keyfiyyəti, fikrimizcə, ondadır ki, müəllif əsərlərində qaldırdığı
mənəvi-mədəni, ictimai-siyasi, tarixi-sosial problemləri milli
psixologizmlərin, həyatımızın, reallığımızın, təfəkkür tərzimizin ən yaddaqalan
xüsusiyyətlərinin köməyi ilə yaradır. Belə rakursdan məsələyə baxış isə ilk
növbədə onun mənəvi keçmişimizə bağlılığında axtarılmalıdır. Dediyimizə ən
parlaq nümunə kimi Anarın "Sizi deyib gəlmişəm” pyesini göstərmək olar. Bu
əsərdə də obrazların, personajların, qəhrəmanların psixoloji durumu, ovqatı,
halı mənəvi bütövlüyü, yarımçıqlığı və s. Mirzə Cəlilsayağılıqla, Sabiranə
xüsusiyyətlərlə zəngindir. Anarda ictimai-mədəni mühitə və hadisələrə Molla
Nəsrəddinsayağı münasibət lətifə janrından fərqli olaraq bədii ironiya tərzi
ilə açılır. Anarın əsərlərindən Azərbaycan insanının bütün təbəqələri müxtəlif
zaman kəsiklərində görünməkdədir. Elə buna görə də Anar yaradıcılığı
mədəni-mənəvi, ictimai-siyasi həyatımızda
düşüncə lokomotivi, ədəbi kilvaterdir.
Nizami Tağısoy