Küçə divarlarını incəsənət əsərinə çevirənlər - Fotolar
Belarus
rəssamlarının Rusiya şəhərlərində binaların boz divarlarında incəsənət əsərləri
yaratması maraqla qarşılanıb. Darıxdırıcı boz divarları "Street art”a (küçə incəsənəti)
çevirən rəssamlar öz işlərini hətta bir məmləkətlə məhdudlaşdırmırlar. Son
ilyarım ərzində küçə-incəsənəti sənətkarları Sankt-Peterburqda, Soçidə,
Xantı-Mansiyski Muxtar Dairəsində onlarla sənət əsəri yaradaraq, fikirlərini şəkillərlə
söyləyiblər. Parlaq ağ, qırmızı və qara rənglərin ahəngini vizit kartlarına
çevirən rəssamlar "İncəsənətin dilində hayqıraraq, danışmaq lazımdır”- sözlərini
şüara çeviriblər. Soçi binalarından birində «I əməliyyatı və Şurikin başqa macəraları»
bədii filmindən kadrları çəkən rəssamlar, təkcə rəssamlıq deyil, həmçinin kino
sənətinə xidmət etmiş olduqlarını isbatlayıblar. Soçililərin rəğbətini qazanan
rəssamlar "Bu gözəlliklərə görə bizi heç kim pulla təmin etmir, biz yalnız öz
hesabımıza çəkirik. Bu isə böyük xərc tələb edir. Çox da böyük olmayan küçə-incəsənəti
rəsmlərinə qiyməti 200-300 rubl olan onlarla balon rəng işlənir. Hobbiyə olan
sevgi isə çox böyükdür”- deyirlər.
Rəssamların
çəkdiklərindən xalq sadəcə, həzz alır, turistlər isə bu diqqətəlayiq portretlərin
fonunda şəkillər çəkdirirlər. Baxmayaraq ki, adətən hakimiyyət küçə rəssamlarını
sevmir və onları barbar adlandırırlar, ancaq bu qrafitlər hətta meriyada da rəğbətlə
qarşılanıb. Hətta 9 May bayramı ərəfəsində müdiriyyətdən müraciət olunaraq
sakinlərin yaşadığı binanın divarında «Döyüşə yalnız qocalar gedir» filminin qəhrəmanı
Leonid Bıkovun - Maestronun şəklinin çəkilməsi xahiş olunub. Meriya rəssamları
lazım olan rəng və qaldırıcı kranla təchiz ediblər. 100 kiloqramdan artıq
boyanın işləndiyi şəkil iki həftə ərzində çəkilib və sakinlərin o qədər xoşuna
gəlib ki, onlar binanın fasadına Yuri Qaqarinin də portretinin çəkilməsini istəyiblər.
Artıq rəssamların işləri TV ekranlarından da nümayiş etdirilir. Media onların
işlərinə biganə deyil. Rəssamlar küçə-incəsənəti rəsmlərinin get-gedə daha
geniş yayılacağına əminliklərini gizlətmirlər. Hətta bu sahədən pul
qazanacaqlarına da ümid edirlər: "Əvvəlcə insanları "Street art” nümunələri ilə
yaxından tanış etmək lazımdır. Onlar get-gedə bu əsərlərə qiymət verəcəklər”.
"Bu, mənəm”
Son illər
Bakının küçələrində də rast gəlinən "Street art” nümunələri incəsənətin bu
növünün bizdə də yayılmağa başlamasından xəbər verir. Daha çox qrafiti kimi
tanınan şəkillər qeyri-adiliyi, rənglərin koloriti ilə diqqəti cəlb edir. Xüsusən
xarici filmlərdə gördüyümüz küçə rəsmləri, tədricən bizim divarlarda da yer
alır. Divarları bəzəyən şəkillərin insanların diqqətini cəlb etmədiyini söyləməmək
də olmaz. Amma söhbət həm də, rəsmlərin başa düşülməsindən və qiymətləndirilməsindən
gedir.
Bakı küçələrini "Street art” nümunələrinə çevirməyi
qarşıya məqsəd qoyan "Urban art” qrupunun üzvləri bu istiqamətdə xeyli işlər
görüblər. Qrafitiyə sırf incəsənət prizmasından yanaşdığını deyən rəssam
illüstrator Azər Məmmədli qrafiti texnikasını fərqli baxış
bucağından göstərməyə çalışdığını deyir: "Qrafitlər mesaj verməkdən çox,
estetik baxımdan insanları qane etməlidir. Qrafiti özü incəsənətdir. İncəsənət
də öz daxilini əks etdirməkdir. Qrafitrayterlər də öz hisslərini divara
köçürürlər”. A.Məmmədli qrafitinin
çox da inkişaf etmədiyini deyir: "İncəsənətin bu sahəsi daha çox Avropada
yayıldığı üçün bizdə az adamın bu barədə məlumatı var. Belə ki, daha çox gənc nəsli
maraqlandırır. Hətta belə bir standart var ki, divarları korladığımı düşünrlər.
Buna görə qrafitə qarşı insanlarda mənfi rəy yaranır. Hardasa rəsm çəkməyə
başlayanda böyüklər elə bilir ki, divarları korlayırsan. Ona görə mane olurlar.
Biz də çalışırıq ki, daha böyük işlər görək”. Bu yaxınlarda Azadlıq prospektində
«Yarpaq saçlı qız» adlı qrafiti işlədiklərini deyən A.Məmmədov indi daha çox
köhnə divarların üzərində işləməyə çalışdıqlarını bildirir: "Son iki ildə bu
cür əsərlərin sayı divarlarda daha çox artıb. Həmçinin məşğul olmaq istəyənlərin
sayı çoxalıb».
Bizdə qrafit üçün satışda heç bir materialın olmadığından təəssüflənən
rəssam «materialı ya xaricdən gətizdirir, ya sifariş edirik” deyir: "Materialları
da tapa bilməyəndə iş görmək həvəs səviyyəsində qalır». A.Məmmədlinin fikrincə,
qrafit sırf şəhərin görünüşünü gözəlləşdirmək üçün köhnə divarları şəkillərlə bəzəmək
baxımından əhəmiyyətlidir: «İnsanlar yolla gedərkən şəkilli divarlara baxanda
onlar üçün darıxdırıcı olmur. Həmçinin o şəkillərə baxıb düşünürlər. Bu, sırf
incəsənətdir». Mövzu seçiminə gəlincə, rəssam hesab edir ki, sosialyönümlü,
insanları düşündürə, onlara estetik zövq verə bilən daha rəngli şəkillər üçün
mövzular seçilir: "Yəni bu mövzular etiraz xarakteri daşımamalıdır. Rəssamların
aralarında mesaj verənlər də var,
amma hamısının məqsədi mesaj vermək deyil. Son vaxtlar bəzi Şərq ölkələrində
münaqişələr baş alıb gedir. Həmin ölkələrdəki qrafitrayterlər diqqəti sırf bu
mövzuya yönəltməyə çalışırlar. Bu baxımdan, mövzu dəyişə bilər. Rəssam sosial,
siyasi, ictimai mövzularda qrafitlər çəkə bilər. Qrafit rəngləri sırf
özünü tanıtmaq üçündür: yəni, bu, mənəm». Çox vaxt şəkillərin altında öz
adlarımızı yazırıq. Tədbirin formatına uyğun olaraq mövzu dəyişə bilir».
A.Məmmədli
hesab edir ki, bu sahə ilə bağlı spesifik idarəçilik olsa, incəsənətin bu növünü
daha geniş şəkildə tanıtmaq olar: "Çünki müasir incəsənət növü kimi bu sahə son
vaxtlar məşhurlaşıb». İncəsənətin bu sahəsi ilə bağlı müxtəlif festivallar
keçirildiyini deyən rəssam, bu yaxınlarda Gürcüstanda keçiriləcək qrafit
festivalında iştirak edəcəklərini bildirir: «Həmçinin belə bir festival
Sankt-Peterburqda keçiriləcək. Ümumiyyətlə, dünyada bu cür festivallar çox
keçirilir. Eləcə də biz özümüz
festivallar keçirməklə incəsənətin bu növünü gündəmdə saxlamağa və
inkişaf etdirməyə çalışırıq».
Rəssam-illustrator Emil Məcnunov müasir incəsənətin növü saydığı qrafitin bu gün təkcə
insanlar tərəfindən başa düşülməməyindən deyil, bu sahə ilə məşğul olan rəssamların
az olduğundan gileylənir: «Bəlkə də bu səbəbdən rəssamlığın bu sahəsini inkişaf
etdirmək, irəli aparmaq olmur. Elə insanlar var ki, daha çox klassik incəsənətdən
zövq alırlar. Bu baxımdan, qrafiti başa düşən azdır. Küçə-incəsənəti başqa ölkələrdə
çox məşhurdur. Məsələn, Rusiyada, Türkiyədə ən azı 1990-cı illərdən inkişaf etməyə
başlayıb. Bizdə isə hələ də birmənalı qarşılanmır».
İctimailəşən təsvir
Binaların
divarlarına fərqli görkəm verilməsini vacib hesab edən sənətşünas Ziyadxan Əliyev hazırda bizdə simasının dəyişilməyə
ehtiyacı olan binaların çox olduğunu bildirir: "Standartlara görə, tikilən hər
binanın dəyərinin 2-3 faizi onun tərtibatına xərclənməlidir. Çox təəssüf ki,
bizdə bu qaydalara əməl olunmur. Ona görə də tikililərin hamısı inkubator kimi
bir-birinin eynidir. Binaya fərqli görkəm verilməsinə böyük ehtiyac var. Bu
amil həmin binanı digər divarlardan fərqləndirər”. Sənətşünasın fikrincə,
qrafit tipli təsvirlər həmin binalara tətbiq olunsa, rəngarənglik yaradar:
"Vaxtilə «Vətən» kinoteatrının yaxınlığında rəssamların əsərlərinin küçə satışı
zamanı insanlar böyük maraq göstərirdilər. Onlar muzeylərdə, art qalereyalarda
görə bilmədikləri sənəti küçələrdə görürdülər. Küçə satışı maarifçilik
baxımından bu sənətin estetikasını insanlara bəxş edirdi. Bu baxımdan, divar rəsmləri
də tikilən binalara, ayrı-ayrı binalara tətbiq olunsa, çox effektli olar: "Həmçinin
bu işdə peşəkarlardan istifadə olunması lazımdır. Bu cür əsərlərin seçilməsi
planlı şəkildə olmalıdır. Əvvəllər Bədii Şuralar fəaliyyət göstərirdi. Bu cür rəsmlər
bəyənilməlidir ki, ictimailəşən təsvir kimi hamı maraqla baxılsın».
Rəssamların
dediyi kimi, hələlik bizdə "Street art” nümunələrinə az hallarda rast gəlinsə də,
müasir incəsənət növü kimi diqqət çəkməkdədir. Rəsmlərin çox vaxt qəbul
olunmamağına gəlincə, rəssamlar bunu hər bir yeniliyin çətin qəbul olunması
kimi dəyərləndirirlər: "Nə vaxtsa "Street art” nümunələri də rəssamlığın digər
janrları kimi populyar olacaq. Bəlkə də daha çox seviləcək. Sadəcə, buna zaman
lazımdır. Hələlik isə küçə divarlarını bəzəyən rəsmləri gənc nəsil sevir”.
Təranə Məhərrəmova