FESTİVAL HƏMİŞƏ BAYRAMDIR!
6-11 noyabr tarixlərində paytaxtımızda önəmli bir sənət
hadisəsi - 2-ci M.A.P. Beynəlxalq Teatr Festivalı keçirilib. Festival çərçivəsində Danimarka,
Estoniya, Almaniya, İran, İtaliya, Yaponiya, İsveçrə, Rusiya və Birləşmiş
Krallıqdan olan nüfuzlu teatr qurumlarının 16 tamaşası təqdim edildi. Bu mədəni
tədbirin ölkənin teatr həyatında əks-səda doğurduğunu nəzərə alaraq, "Kaspi qəzetinin
Teatr əlavəsi teatr xadimlərinin festival haqqında fikirlərini soruşub.
Akademik Milli Dram Teatrının aktyoru, Əməkdar
artist Ayşad Məmmədov:
"Festival tamaşalarından üçünə baxmaq mənə nəsib oldu. İtaliyanın "NoGravity”
teatrının "Ariya” (rejissor Emiliano Pellisari) tamaşası haqqında maraqlı bir
fikir deyə bilmərəm, çünki teatrda, tamaşada mən
perspektivi, yəni dərinliyi xoşlayıram. Amma həmin tamaşa bir müstəvi üzərində
baş verir. Başa düşürəm, bu, bir performansdır, amma mənim tamaşam deyil.
Baxdığım ikinci tamaşa Rusiyanın "Balet Moskva” Teatrının "Kafe İdiot”
(rejissor və xoreoqraf Aleksandr Pepelyayev) tamaşası idi. Plastik həll üzərində
qurulan tamaşa mənim stixiyamdır. Xüsusən də, bunu peşəkarlar edəndə. Ona görə həmin
tamaşanı çox bəyəndim. Ən çox xoşuma gələn isə tamaşada bir hadisənin müxtəlif
rakurslardan təqdim edilməsi idi. Baxdığım üçüncü tamaşa Rusiyanın "Qoqol-Mərkəz”
Teatrının "Rusiyada yaşamaq kimə yaxşıdır” tamaşası oldu. Rejissor K.Serebrennikovun
cəsarətli tamaşası onu göstərdi ki, illər keçsə də, N.A.Nekrasovdan bu yana
düşüncə tərzində heç nə dəyişməyib.
Belə
festivalların keçirilməsi təqdirəlayiqdir. Bir az silkələnib, dünya
teatrlarında nələr baş verdiyini görüb, biz də hərəkətə gələrik”.
AMEA
Memarlıq və İncəsənət İnstitutu Teatr, Kino və Televiziya Şöbəsinin müdiri,
teatrşünas Vidadi Qafarov: Hər hansı festival bayramdır. Məncə, II
M.A.P. Beynəlxalq Teatr Festivalında da bu bayram baş tutdu. Düşünürəm ki,
festival təşkilatçıları məqsədlərinə çatdılar - "sərhədsiz teatr”ın mənzərəsini
yaratmağa nail oldular. Festivalda 6 gün ərzində dünyanın müxtəlif ölkələrindən
gəlmiş 13 teatr 9 məkanda Bakı teatrsevərlərinə 16 tamaşa təqdim etdi. Biz fərqli
mədəniyyətlərə malik ölkələrin peşəkar teatrlarını gördük, fərqli estetikaya
malik rejissorların tamaşalarını, aktyorların oyununu (bəzən, xüsusi heyranlıqla)
izləyə bildik. Festivalın dəyərli cəhətlərindən biri də o idi ki, repertuarı həm
növ, həm də janr baxımından çox rəngarəng qurulmuşdu. Tamaşaçılar festival ərzində
balet, opera, dram, kukla, klounada, təxəyyül teatrı, musiqili şou, muzikl,
tragikomediya-fars kimi növ və janrlarda tamaşalara baxa bildilər. Azərbaycan
tamaşaçısı, az da olsa, dünya teatr məkanında baş verən proseslərlə, teatrların
yüksək bədii-texniki səviyyəsi ilə, sənətkarların yaradıcılığa münasibəti ilə
tanış oldu, əsl sənət havasını, teatr havasını uddu. Mən təəssüf ki, cəmi 6
tamaşaya baxa bildim. Onların sırasında isə ən zövq aldığım Moskvanın Qoqol-Mərkəzinin
"Rusiyada yaşamaq kimə yaxşıdır” tamaşası oldu. Tamaşa yüksək sənət səviyyəsi və
demokratiya dərsi ilə yadımda qaldı. Yekunda onu deyim ki, məncə, gələcəkdə
festival çərçivəsində, sonda elmi-praktiki konfrans keçirilsə, çox faydalı
olar.
"YUĞ” Dövlət Teatrının rejissoru Mir Sahib Ağazadə:
"Təəssüf ki, II M.A.P.
Teatr Festivalı çərçivəsində cəmi üç tamaşaya baxmaq imkanım oldu. Ümumiyyətlə,
ölkədə əgər teatr konfransı, festivalı keçirilirsə, demək, hələ boğulmuruq. Nəfəs
almağa, az da olsa, yer var. Baxdığım üç tamaşadan və bu günlər ərzində teatral
cameənin canlanmasından çıxış edərək onu deyə bilərəm ki, zamanında təşkil
olunan bir festival idi. Çünki neçə illərdir belə ciddi səylə ərsəyə gələn bir
festival keçirilməyib. Mən Şəki festivalına kölgə salmaq istəmirəm. Amma gəlin,
etiraf edək ki, MAP festivalı çox uğurlu və səviyyəli bir mədəni hadisə idi. Müəyyən
təəssüfedici qənaət və ümidverici təskinlik yaratdı mənim üçün bu festival. Təəssüfedici
qənaətim o oldu ki, biz dünyada çox sürətli gedən teatr prosesinə qoşulmamışıq.
Ümidverici təskinliyim isə o idi ki, biz bütün bu prosesləri hələ neçə illər
qabaq müəllimimizin (Vaqif İbrahimoğlu) nəzəri və praktiki yaradıcılığında
görmüşük və dünya teatr prosesinə çox rahatca qoşula biləcək sərbəst yaradıcı
düşüncəyə malikik”.
ADMİU-nun "Teatrşünaslıq” kafedrasının baş müəllimi,
Teatrşünas Fəridə Cəlilova: "Festival
həmişə bayram ab-havasıdır, üstəgəl əgər söhbət teatr festivalından gedirsə,
bu, ikiqat bayramdır. Sonuncu dəfə Bakı tamaşaçısı üçün belə bayram, mənə görə,
2010-cu ildə, Çexov Festivalının "İpək yolu” mərhələsində təşkil olunmuşdu. Hətta
I M.A.P. Festivalı o təəssüratı üstələyə bilməmişdi – yanılmıramsa, keçən il
festivala 6 tamaşa dəvət olunmuşdu. Müqayisə üçün deyim ki, bu il Bakıya 16
tamaşa gəlib. Bundan əlavə, bu dəfə də festival ustad dərsləri və mühazirələrlə
müşayiət olunurdu. Təəssüf ki, bütün tamaşalara baxa bilmədim, amma yəqin
festivallarda başqa cür olmur da, gərək nələrisə seçib, sənə daha maraqlı görünən
tədbirlərdə iştirak edəsən.
Açılış
günü barokko musiqisini sevənlər üçün Monteverdi və Vivaldinin əsərlərinin sədası
altında italiyalı qonaqların gətirdikləri "Ariya” (rej. Emiliano
Pellisari) adlı hava rəqqaslığı şousu təqdim olundu. Antik və İntibah dövrlərinin
nailiyyətlərinin sintezi kimi meydana çıxan pastoralı xatırladan səhnəciklər
müasir texnologiyaların yaratdığı levitasiya imkanları ilə "çəkisizlik”ləşdirilmişdilər.
Festivalın ilk tamaşasını təqdim edən italiyalı truppanın adı "NoGravity” olub,
truppanın yaradıcılıq isiqamətinə işarə edir. Ümumiyyətlə, son zamanlar müasir
teatr festivallarında xalis janrlara rast gəlmək get-gedə daha da çətinləşir.
Bilirəm ki, festivalın mənim baxmadığım (çünki o başlayanda mən sonda haqqında
yazacağım tamaşadan yenicə çıxmışdım) son tamaşası "Həqiqət” (rej. Daniele
Fintsi Paska) də canlı musiqi və sirk elementləri ilə zənginləşdirilmiş
janrlararası tərzdə olub.
Xoşagələn
haldır ki, festivalda hər yaş və zövqə uyğun tamaşalar var idi. Kiçik yaşlı
uşaqlar üçün nəzərdə tutulmuş "Heç kimin torpağı” (Almaniya-Yunanıstan)
tamaşasında yaraşıqlı müqəvva bizi xəyallarımıza etibar etməyə çağırırdı.
Bütün
bunlar yaxşıdır, amma teatrsevərlər artıq festivalın ortalarında "qan” istəməyə
başlamışdılar, onlar kəskin intriqalı süjet intizarında idilər. Qan və kəskin
süjet istəyənlərsə F.M. Dostoyevskinin "İdiot” romanı əsasında hazırlanmış
tamaşanı buraxa bilməzdilər. "Balet Moskva” (Rusiya) teatrının təqdim etdiyi
"Kafe İdiot” tamaşasının adı Pina Bauşun "Kafe Müller”inə allüziyadır. Amma bu
tamaşa emosional gərginliyinə görə nə F.M.Dotoyevski mətninin, nə də Pina Bauş
qəhrəmanlarının çılğın ümidsizliyinə çatmırdı. İstənilən halda, festivalda
"Qızıl maska” mükafatı laureatını görmək xoş idi.
Bir
qədər də Festivalın son günü nümayiş olunan "Rusiyada kim xoşbəxt yaşayır?”
tamaşasından demək istərdim. Qoqol Mərkəzinin təqdim etdiyi tamaşanın rəssamı və
rejissoru Kirill Serebrennikovdur. Brextin epik teatr ənənəsində işlənmiş
tamaşa üçün seçilən əsərin pyes yox, poema olması onun formasını müəyyənləşdirmişdi.
Mən burada qəsdən Brextin yaradıcılığının son dövründə işlətdiyi "dialektik
teatr” deyil, "epik teatr” anlayışını işlətdim. Belə ki, sözügedən tamaşada
epiklik təhkiyə səviyyəsində qalıb dialektikaya keçməmişdi, hərçənd tamaşaçı ilə
ünsiyyət qurmaq cəhdlərinin məhz buna hesablandığı aşkar idi.
Serebrennikov
üsyana çağırış sərgiləmək istəyir və buna da nail olur. Ruben Estlundun
"Kvadrat” (2017) filmindəki ziyafət səhnəsində olduğu kimi, "Kimdir Rusiyada
xoşbəxt yaşayan?” tamaşasında da "parterə bahalı bilet alanlar” (tamaşaçılar arasında
xoşbəxt insan axtarışları zamanı amfiteatrdan cavab gəldiyində səhnədən atılan
replikada deyilirdi: parterə biletlər baha olduğuna görəmi burada heç kimin səsi
çıxmır?”) sınağa çəkilir, səhnədə göstərilənlərə nə dərəcədə ürəkləri
yandıqları özünəməxsus şəkildə imtahan olunurdu. Maraqlıdır ki, burada kimin nəyə
əl çalması da tamaşa kontekstində önəmli idi. Bəli, bu, siyasi teatrdır və
sözügedən Festivalın üstünlüyü də onun çoxşaxəli ola bilməsindədir.
Sonda
M.A.P. Teatr Festivalının təşkilatçılarına təşəkkür edir və gələcək fəaliyyətlərində
uğurlar arzulamaq istəyirəm”.
Rejissor
Tural Mustafayev: "Məndən ötrü II M.A.P. Teatr Festivalının ən mühüm nəticəsi:
Bakı beş-altı gün sənət havası ilə nəfəs aldı. Teatrların qarşısında insanlar təlaşla
bilet axtarırdılar... Bu mənzərəni görmək necə də xoş idi. Bu, çox vacib idi,
çünki Bakı şəhəri çoxdandır, belə ab-hava yaşamırdı. Ən vacibi – festival son
zamanlar nadir rastlaşdığımız sənət hadisəsinə çevrildi. Bundan başqa, düşünürəm
ki, festival dünya teatr prosesində nələrin baş verdiyindən xəbərdar olmağımız,
çatışmayan tərəflərimizi görməyimiz, ən əsası, yaradıcılıq mübadiləsində
bulunmağımız üçün çox səmərəli oldu. Festivalın ən böyük hadisəsi isə, şübhəsiz,
K.Serebrennikovun "Rusiyada yaşamaq kimə yaxşıdır” (Rusiya, "Qoqol-Mərkəz”
Teatrı) tamaşası oldu. Belə tamaşaların tez-tez nümayişi, zənnimcə, yaradıcı
düşüncənin, yaradıcı təfəkkürün yenilənməsinə, inkişafına yaxşı təsir göstərər.
M.A.P. teatr festivalının təşkilatçılarına bizə bu bayram əhval-ruhiyyəsini
yaşatdıqları üçün minnətdarlığımı bildirirəm, bir də istəyərdim festival hər il
keçirilsin. Çünki şəhərimizdəki bu atmosferi qorumaq lazımdır”.
Teatrşünas Könül Əliyeva-Cəfərova: "Bir insan üçün yuva nədir? Doğulduğu torpaqmı?
Yaşadığı şəhərmi? Hər səhər qapısını bağlayıb getdiyi, axşam açıb girdiyi evmi?
Bəlkə hamısı? Ya da heç biri... Məntiqlə düşünəndə, suallar çox bəsit görünür,
elə deyilmi? Məsələn, mən məntiqlə düşünmürəm, məntiqlə yaşamıram. Amma bilirəm
ki, elə məntiqlə yaşayanlar da, qəlbindən gələn səsin arxasınca düşüb gedənlər
də - hər kəs bu şəhərdə tənhalıqdan əziyyət çəkənlərdir, özünü "xoşbəxt” kimi
göstərən tənhalardır (K.Serebrennikovun "Rusiyada yaşamaq kimə yaxşıdır”
tamaşasının seyrçiləri kimi...). Sadəcə, hərə bir formada boğur öz tənhalığını.
Festivallar, bayramlar da bizim üçün bəhanədir tənhalığımızı boğmağa, görməzdən
gəlməyə... Kim istəməz, müqəvva-insan ("Merlin” Kukla Teatrı, "Heç kimin
torpağı” tamaşasının qəhrəmanı, ya da qəhrəman olmaqdan başqa seçimi olmayan tənha
personajı) kimi xəyallarının ardınca qaçmağı, uçmağı... Kim istəməz, dünyanın dəqiq
mizanlarla qurulmuş məntiqinə inad içib-içib bütün çərçivələri sındırmağı,
qaydaları çeynəməyi... Festivallar həm də bir ümiddir, yuvamızı, aid olduğumuz
yeri tapmağa, canlı proseslə nəfəs almağa bir ümid... Bir müddət M.A.P.-ın
açdığı bu bapbalaca nəfəslikdən gələn ab-havayla nəfəs almaq gözəldir, elə
deyilmi? Pərdə bağlanır, aradan sızan işıq selinin arxasından ümidin şairi
Nazim Hikmət boylanır: güzel günler göreceyiz, çocuklar, güneşli günler
göreceyiz...”
Aktyor və rejissor Ceyhun
Dadaşov: "Mən Azərbaycanda baş tutan incəsənətlə bağlı istənilən tədbirin tərəfdarıyam.
İstər yüksək səviyyəli tədbirlər olsun, istər aşağı, məni sevindirən fakt
yaradıcı prosesin getməyidir, irəliləməyidir. Sonra onu zaman-zaman düzgün
istiqamətə yönləndirmək olar. Pis odur ki, bu proses durğun olsun, onda vay
bizim halımıza. II M.A.P. Teatr Festivalında məni həm sevindirən, həm də məyus
edən bir neçə məqam oldu. Sevindirən məqam odur ki, bir çox yaxın və uzaq ölkələrdən
onların mədəniyyətlərini və teatr nailiyyətlərini əks etdirən tamaşaları izləmək
şansı yarandı. Və onların arasında maraqlı məqamları görməmək mümkün deyildi. Həqiqətən
də, maraqlı və yüksək professionallıq tələb edən ifalar mövcud idi. Bunlar, əlbəttə
ki, hansısa yaradıcı prosesin inkişafına müsbət təsir göstərəcək. Məyus edən məqam
isə o oldu ki, mən həmin tamaşalarda Azərbaycan teatrlarının tamaşaçılarından
daha çox "Bu şəhərdə”, "KVN” və s. kimi əyləncəli şou-konsertləri əsl teatr
sanıb, yalnız onların tamaşalarında tamaşaçı qismində iştirak edən insanları
gördüm. Ona görə də, əslində, o qədər də fövqələdə tamaşa olmayan nümayişlər
lazımından artıq ah-vahla qarşılandı. Belə ki, açılış zamanı nümayiş olunan "Ariya”
performansı, əslində, tapılmış "fəndin” (tryuk) gözəl icrasından başqa bir şey
deyildi. Və kiçik-kiçik səhnələrə bölünmüş, ümumi dramaturgiyaya tabe olmayan
bir göstəri idi. Eynən də sonuncu gün nümayiş olunan Finzi Paska Kompaniyasının
"Həqiqət” (İsveçrə, rejissor Daniele Finzi Paska) teatral-şousu. Mənə yaxın
olan bir şəxsin dediyi kimi: "Sirk - manejdən səhnəyə çıxıb”. Maraqlı sirk nömrələri
və onların arasında intermediyalar. Mən teatrda sirk aktyorunun akrobatik
elementləri məharətlə icra etməsini tamaşa saya bilmərəm, mənim alqışlarım
yalnız onların müəyyən məqamlardakı maraqlı aktyor oyunlarına idi. Ona görə də
teatr və tamaşa müstəvisində çox da yüksək dəyərləndirə bilmədim. Nəticə olaraq
isə, yenə də fikrimin əvvəlinə qayıtmaq istərdim. Bu tip festivalların keçirilməsi
ümumilikdə həmişə xeyirlidir. Biz özümüzə lazım olan məqamları götürərik”.
Teatr və kino yazarı Aliyə Dadaşova: "II M.A.P. Teatr Festivalı çərçivəsində üç
tamaşaya, Y.Tupikinanın "Pyes necə yazılır” və M.Davıdovanın "Postdramatik
teatr nədir və ondan sonra nə olacaq?” mövzusunda ustad dərslərinə qatıla
bildim. Proqram zəngin idi, əhatə etdiyi sahə və mövzular da aktual idi. Bizim
teatr cameəsi üçün festivalın əhəmiyyəti çox böyükdür. Məsələn, "Merlin” Kukla
Teatrının "Heç kimin torpağı” (Almaniya, Yunanıstan, rejissor Dimitris Stamu) adlanan
tamaşasından böyük təəssüratla ayrıldım. Adi bir müqəvvanın hekayəsi bu qədər təsirli
ola bilər. Hər üç tamaşada işıq və dekor həllinin, effektlərin bədiiliyə necə təsir
etdiyini gördüm. Hər hansı konseptuallıqdan yox, sadəcə peşəkarca işlənmiş işıq
və dekordan danışıram. Bizim teatrların bunu mənimsəməsini arzu edərəm. Lakin
bir əmma var: tamaşalara biletlər baha idi. Bu, festivaldır necə olsa.
Tamaşaçıya əlçatan olsa gərək”.
Teatrşünas Emin Əliyev: "Festival mənim üçün son 2-3 ildə yaşatdığı təəssürata
və həyəcana görə, ölkəmizdə baş tutan ən böyük sənət hadisəsi idi. Bəyənmədiyim
ifalar olsa da, "Qoqol-Mərkəz” (Rusiya), "Amata” (İran) və "Çiten” (Yaponiya)
teatrlarının səhnələdiyi tamaşaların ab-havası məndə uzun müddət qalacaq. Şəhərdə
bir-neçə günlük də olsa özümüzü xoşbəxt və əsl sənət adamı kimi hiss etdik. Belə
tədbirlərin həmişə olması diləyi ilə. Qoy həmişə günəş olsun!”
Teatrşünas Nigar Pirimova: 6-11 noyabr tarixlərində keçirilən II M.A.P. Teatr
Festivalı maraqla qarşılandı. Paytaxt Bakının müxtəlif teatr və mərkəzlərində
göstərilən tamaşalar müxtəlif yaş qrupları üçün nəzərdə tutulmuşdu. Gündüz
seansları daha çox balaca şirinlər üçün tamaşalar idisə, axşam performanslarını
yuxarı yaş kateqoriyasına mənsub tamaşaçılar rahat seyr edə bilərdi. Tamaşalar
həm maraqlı, baxımlı, həm də yorucu oldu. Festival çərçivəsində tamaşalarla
yanaşı, ustad dərsləri keçirildi ki, bu da teatrlara, aktyorlara teatr xadimlərinə
yeni nəsnələr öyrətdi. Hətta festivalın son günü Bakı Konqres Mərkəzində isveçlərin
göstərdiyi performans, doğrudan da, diqqətəlayiqdir. Seyrçilərin alqışlarından,
gərginlik və həyəcanlarından, gülüş və zala müraciət zamanı verilən cavablardan
tamaşaçıların nə qədər xoş dəqiqələr keçdiyinin fərqinə varmaq olurdu. Əsasən,
sirk nömrələrindən, akrobatik hərəkətlərdən ibarət olan performans seyrçilərə
bir xeyli gərgin anlar da yaşatdı. Lakin bəzi xarici tamaşaların bizim
mentalitetə sığmayan nömrələri seyrçilərin zalı tərk etmə səbəbi ilə nəticələndi.
Beləcə, ev sahibliyi etdiyimiz daha bir festival başa çatdı. Növbəti festivalların
daha baxımlı olması diləyi ilə, xudahafiz...”
TeatrO.az saytının əməkdaşı, teatrşünas Razimə
İsmayılova: "6-11 noyabr
tarixlərində keçirilən M.A.P. (Musiqi, İncəsənət, Performans) festivalı ötən
ilkindən daha genişmiqyaslı, daha iddialı – 13 teatr, 16 tamaşa, 9 məkan idi.
Azərbaycan teatrı bu qədər estetik, bu qədər zərif, bu qədər dəqiq səhnə tərtibatı,
vizuallıq baxımından qədər maraqlı və nəhayət, bu qədər azad tamaşa-festival hələ
görməmişdi. M.A.P təkcə tamaşaları ilə deyil, həm də ustad dərsləri ilə,
seminar və mühazirələrlə yadda qaldı. Belə zövqlü festival görə, M.A.P-a təşəkkür.
Beş gün yorğun olduq, qaça-qova düşdük, amma yorulmağa dəydi. Hər iki ildən bir
eyni şeyləri eşitməkdənsə, bir ildən bir 13 teatr, 16 tamaşa, 9 məkan görmək yeydir”.