Cəmiyyətin təhsilə olan tələbatını ödəmək üçün hansı sistem yaradılmalıdır?
Bu gön təhsilimiz bilikyönümlü təlimdən nəticəyönümlü təlimə keçid
dövrünü yaşayır. Zaman məktəbə başqa tələblər təklif edir. Məktəb vahid
orqanizmi xatırladır, hər üzvün öz funksiyası, prinsipi, fəaliyyət yükü var. Təhsilin
müasir vəzifəsi şagirdlərdə həyati bacarıqlar formalaşdırmaq, onları həyata
hazırlamaqdır.
Müstəqillik dövründə Azərbaycan cəmiyyətində baş vermiş çoxşaxəli
islahatlar çevrəsində təhsil həmişə aparıcı olmuşdur. Təhsil qanunu çox vacib
bir sənəddir və cəmiyyətin bütün zümrələrinin marağını əks etdirir. Məlum
olduğu kimi bu gün təhsil standartlarında şagirdlərin fəaliyyət istiqamətləri ,
təlim nəticələri bütövlükdə şagirdlərə yönəldilmişdir. Təhsilin hər hansı
pilləsində şagirdin inkişafını izləmək, onu istiqamətləndirmək üçün imkanlar
yaradılmışdır. Təhsil qanunvericiliyinin əsas məqsədi təhsil sahəsində
vətəndaşların konstitusiya hüququnun təmin edilməsindən və qorunmasından, icra
strukturlarının, təhsilalanların və təhsilverənlərin, fiziki və hüquqi
şəxslərin hüquq və vəzifələrinin düzgün müəyyən edilməsindən, onlar arasında
münasibətlərin tənzimlənməsindən, təhsil sisteminin sərbəst fəaliyyəti və
inkişafı üçün hüquqi təminatların yaradılmasından ibarətdir.
"Təhsil haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanununun tətbiq
edilməsi barədə Azərbaycan Respublikası Prezidenti İlham Əliyevin 5 sentyabr
2009-cu il tarixli fərmanı vətəndaşların təhsil hüququnun həyata keçməsində
mühüm rol oynadı. 2009-cu il 19 iyun tarixli "Təhsil haqqında Azərbaycan
Respublikasının qanunun”da göstərilir ki, bu qanun vətəndaşların Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasında təsbit olunmuş təhsil hüququnun təmin edilməsi sahəsində
dövlət siyasətinin əsas prinsiplərini və təhsil fəaliyyətinin tənzimlənməsinin
ümumi şərtlərini müəyyən edir, təhsilin ayrı-ayrı pillələri üzrə müvafiq
qanunların və digər normativ-hüquqi aktların qəbul edilməsində baza rolunu
oynayır.
İdarəetmənin əsas məqsədi şəxsiyyətin, cəmiyyətin təhsilə olan
tələbatını ödəmək üçün dövlət-ictimai xarakterli təhsil sisteminin
yaradılmasıdır. Məktəb direktorlarının səlahiyyətlərinin artırılması ilə bağlı
bundan əvvəl də əmrlər verilmişdi. Bir müddət öncə isə Təhsil Nazirliyi
tərəfindən "Təhsil Nazirliyi sisteminin nomenklaturasına daxil olan işçilərlə
əmək münasibətlərinin tənzimlənməsi Qaydaları”na əlavə edilməsi barədə əmr
verilib. Əmrə əsasən ümumi təhsil müəssisələrinin dərs yükü olan direktor
müavinləri tutduqları vəzifədən azad edilərkən, işlədikləri məktəbdə müəllim
kimi saxlanılması, müvafiq vakant yer olmadığı halda, rayonun və ya şəhərin
həmin fəndən müəllimə tələbat olan digər məktəbində müəllim kimi işlə təmin
edilməsi, yerli təhsil şöbələri ilə razılaşdırılmaqla ümumi təhsil
müəssisəsinin direktoru tərəfindən həyata keçirilməlidir. Beləliklə, müəllimin
işə qəbulunda məktəb direktorları da rol oynayır.
Direktorların seçilməsinin yeni mexanizminin hazırlanması günün
tələbidir. Gələcək direktorların mükəmməl hazırlığının təmin edilməsi, idarəetmə
bacarıqlarına yiyələnməsi üçün treninq və kurslardan keçərək, müəyyən
sertifikatlar alması onun elmi-pedaqoji və təşkilatçılıq qabiliyyətini yoxlamaq
üçün test sorğularından keçilməsi də ədalətin tam bərpası deyil, mütəxəssislər
də, TN-nin nümayəndələri də hazırkı mexanizmi məqbul saymır, gələcəkdə daha
şəffaf, prinsipal mövqe sərgilənəcəyini
bəyan edirlər.
Məktəb rəhbərlərinin səmərəli fəaliyyətini təmin etmək məqsədilə
onlar üçün peşə standartları əsasında təlimlərin keçirilməsində məqsəd,
təhsilin keyfiyyətinin, məktəb direktorlarının idarəetmə səriştəliliyini
artırmaq, onları məktəblərdə nazirlik üçün prioritet olan hədəflərə çatmaqda
əsas menecerlərə çevirmək və ümumilikdə məktəb idarəetməsinin səriştəli, bilikli
kadrlar tərəfindən həyata keçirilməsinə nail olmaqdan ibarətdir.
İdarəetmənin mahiyyəti ondan ibarətdir ki, məqsədə çatmaq üçün
idarəedən sistem (idarəetmənin subyekti) , məqsədyönlü və fasiləsiz şəkildə
idarəolunan sistemə (idarəetmə obyektinə) təsir göstərir. Rəhbərlik inteqrasiya
funksiyasına malik olub bütün digər funksiyaların həyata keçirilməsini
əlaqələndirir. Rəhbərlik geniş
anlayışdır, idarəetmə onun funksiyalarından biri olub, bilavasitə obyektə
təsir göstərmə prosesidir. Rəhbərliyə
nisbətən idarəetmədə əks-əlaqə daha realdır. Rəhbərlik və idarəetmə nəzarətlə vəhdətdə olanda daha səmərəli
nəticələr əldə edilir. İdarəetmədə iştirak edən şagird, müəllim və digərlərinin
yaradıcı fəaliyyətinin istiqamətləndirilməsi üçün onların qarşılıqlı işinin
təşkilinə nail olmaq gərəkdir.
Rəhbərlik məktəbşünaslıq baxımından məktəbi idarəetmənin əsas
xətlərini, başlıca vəzifələrini müəyyən etmək, işə istiqamət vermək, başçılıq
etmək deməkdir. Rəhbər o şəxsdir ki, idarəetməni həyata keçirir, qərar qəbul
edir, sərəncam vermək səlahiyyətinə malikdir. Məktəbin qarşısında qoyulmuş
məsələlərin həllini operativ surətdə həyata keçirmək üçün onun idarə olunmasını
optimallaşdırmaq, vaxt, qüvvə və vəsaitin səmərəli sərf edilməsi ilə yüksək
nəticələrə nail olur.
Bu gün müəllim heyətinin özünü formalaşdırması böyük əhəmiyyət kəsb
edir. Bu sahədə kompüter texnologiyalarının öyrənilməsi, xarici dillərdən,
informasiyalardan yüksək səviyyədə istifadə bacarığı olmalıdır. Eləcə də, yeni
kurikulumların tətbiqi ilə əlaqədar pedaqoji kadrların özlərinin həmin
standartların tələblərinə uyğun formalaşmasına imkan yaradır. Onlar daha
təcrübəli müəllimlərin peşəkarlığını öyrənməyə cəhd göstərirlər. Məktəblərin
İKT ilə təminatı son nəticədə şagirdlərin intellektual səviyyəsinin, müstəqil
öyrənmək, öyrəndiklərini tətbiq etmək bacarıqlarının inkişafına,
dünyagörüşlərinin genişlənməsinə güclü təkan verəcək, məktəblərdə təhsilin
keyfiyyətinin yüksəlməsinə müsbət təsir göstərəcək. Səmərəli müəllim öz sənəti
ilə fəxr edir, şagirdlərinin tələbatlarına həssasdır, intellektual fəaliyyət
nümunələri arasında olan fərqləri nəzərə alır. Deməli, təlim prosesinin təşkili
və idarə edilməsində əsas aparıcı qüvvə müəllimdir.
Əvvəllər biliklər ümumi xarakter daşıyırdı. İndi də biliklərdə dərin ixtisaslaşma özünü
göstərir. Keçmişdə "biliyə malik olan insan” ifadəsi işlənmirdi. "Savadlı,
elmli adam” deyirdilər. Savadlı adam -
geniş eridusiyalı adamlardır. Onlar istənilən mövzuda yaxşı danışmaq məharətinə
malik insanlar idilər. Lakin onlar hər hansı konkret və praktik fəaliyyətlə
məşğul ola bilmirdilər. Müasir dövrdə bilik konkret nəticə əldə etmək üçün
praktiki əhəmiyyəti olan informasiya hesab edilir. Hər hansı bir əhəmiyyətli
nəticə əldə edə bilmək üçün isə yüksək dərəcədə ixtisaslaşmış bilik tələb
olunur.
Təhsil Nazirliyi tərəfindən ümumtəhsil sistemində aktual problemlərin
həllinə istiqamətlənmiş tədbirlər planı, məktəblərdə sağlam və səmərəli təhsil
mühitinin yaradılmasını, təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsini və məktəb
idarəçiliyinin mükəmməlləşdirilməsini nəzərdə tutur. Təhsil alanın savadlı və
səriştəli şəxs kimi formalaşmasına müəllimin təsiri onun akademik bacarıqlarından,
tədris təcrübəsindən və peşəkarlıq səviyyəsindən xeyli asılıdır. Etiraf
olunmalıdır ki, hələ də bizdə sovet dövründən qalan praqmatik təhsil mühiti
mövcuddur. Bu təhsil mühitindən qurtulub yaradıcı təhsil mühiti yaratmaq
mürəkkəb proses olsa da, bunun
yaradılması zamanın tələbidir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev deyirdi: "...müəllim müstəqil
Azərbaycan cəmiyyətinin layiqli üzvünü hazırlayır...” Belə müqəddəs bir
vəzifəni yerinə yetirənlərin sırasına bu işi sevməyən təsadüfi adamların
düşməsi isə heç də xoş deyil...Təhsil sisteminin nailiyyətlərinin
formalaşmasında müəllim əsas sima, aparıcı qüvvə olaraq qalır, qalacaq və çox
şey onun bilik, bacarıq və peşəkarlıq qabiliyyətlərindən asılıdır.
İxtisasartırma tədbirlərinin imkanlarından daha səmərəli istifadə edilməlidir.
Unutmayaq ki, bu gün sırf nəzəri xarakter daşıyan təhsil, öz fundamental
əhəmiyyətini itirməkdədir. Üzərinə çox böyük məsuliyyət, qarşısına çox mühüm
strateji hədəflərin gerçəkləşdirilməsi tələbi qoyulan müəllimlər ekvivalent
olaraq dövlətin və cəmiyyətin qayğısı ilə əhatə olunmaqdadır.
2005-ci ildən etibarən məktəblərdə kompüter sinifləri yaradıldı. Bütün
təhsil pillələri üçün İKT üzrə proqramlar hazırlanıb, distant təhsil üzrə ilk
eksperimentlər aparılmağa başlanmışdır. Təhsil portalının informasiya
resursları formalaşmaqdadır.
Dərslərimizi kompütersiz, müasir tələbləri özündə cəmləşdirən
əyanilik olmadan təsəvvür etmirik. Texniki avadanlığı və zəngin əyaniliklərin
hazırlanmasına şagirdləri və onların valideynləri cəlb olunmalıdır. Uşaqlar
yeni informasiya dünyasında yaşayırlar və məktəblərin maddi-texniki bazasının
hazırlığından asılı olmayaraq məktəblilər artıq müstəqil hərəkət edirlər.
Yeri gəlmişkən, Azərbaycan internet istifadəçilərinin sayına görə, 2015-ci
ilin statistikasına əsasən, Cənubi Qafqaz regionunda liderdir. Ölkədə orta
hesabla 408 min nəfər internet istifadəçisi qeydiyyatdan keçib. Ölkədə
internetdən yayılma indeksi hər 100 nəfərə 5,6 nəfər təşkil edir ki, Azərbaycan
bu göstəriciyə görə dünya ölkələri sırasında 85-ci yeri tutur.
Sağlamlıq dedikdə, ən əvvəl uşaq orqanizminin ətraf mühitlə
qarşılıqlı əlaqəsini başa düşürük. Sağlamlıq əsas göstərici kimi bioloji
–ekoloji və sosial amillərin təsiri altında formalaşır. Tədqiqatlar göstərir
ki, bu gün uşaqların çoxu artıq çəkidən, baş ağrısından, halsızlıqdan, yorğunluqdan
əziyyət çəkir. Bu problemlərin yaranmasında əsas səbəb qeyri-fəal həyat tərzi
keçirmək, fiziki hərəkətlər etməməkdir. Müasir dövrdə uşaqların passiv həyat
tərzinə vərdiş etməməsi üçün bədən
tərbiyəsi və fiziki məşğələlərdən gözəl vasitə ola bilməz. Uşaqların fiziki və
mənəvi inkişafında böyük rol oynayan bədən tərbiyəsi və idmanın inkişafı bu gün
vacib məsələlərdən biri kimi diqqət mərkəzindədir. İdman cəmiyyətləri, klubları,
idman növləri üzrə fəaliyyət göstərən federasiyalarla yanaşı, təhsil ocaqları, müəssisə
və təşkilatlar da bu inkişafa öz töhfələrini
verirlər.
Orta ümumtəhsil məktəblərində fiziki tərbiyə dərslərinin əsas məqsədi
şagirdlərin fiziki cəhətdən harmoniya inkişafını təmin etmək, onlarda vətənin
müdafiəsinə şəxsi həyat, professional peşə fəaliyyəti üçün hazırlıq və hərəkət
mədəniyyəti tərbiyə etməkdir. Görkəmli
dövlət xadimi, ümummilli liderimiz Heydər Əliyev xalqımızın idmana marağını
yüksək dəyərləndirirdi: "Fiziki sağlamlıq və fiziki güc, mənəvi sağlamlıqla
bərabər, Azərbaycan xalqına, millətinə xas olan xüsusiyyətdir. Amma bu
xüsusiyyət həmişə bizim daxilimizdə qalıbdır. Keçmiş dövrlərdə də,
əsrlərdən-əsrlərə pəhləvanlarımız da, güləşçilərimiz də, oxatanlarımız da, fiziki
imkanlarını cürbəcür oyunlarda nümayiş etdirənlərimiz olubdur. Ancaq məlum olan
səbəblərə görə, bunlar ölkəmizin çərçivəsində qalıb, dünya miqyasına
çıxmayıblar”.
Şəxsiyyətin ahəngdar və hərtərəfli inkişafı uşaq və yeniyetmə
yaşlarından başlanır. Böyük nailiyyətlər qazanmaq üçün uşaq və yeniyetmə
idmanına diqqət və qayğı göstərilməlidir. Bu idmanının inkişafı bu gün Olimpiya
Hərəkatının, dünya idman ictimaiyyətinin diqqətində olan vacib məsələdir. İnsanların
mənəvi və fiziki sağlamlığında mühüm rol oynayan idmanın geniş miqyasda yayılması, kütləviləşməsi
və yüksək səviyyədə inkişafı üçün uşaq və yeniyetmələrin idmana fəal surətdə cəlb olunması mühüm şərtdir. Ölkəmizdə
bu sahə dövlət qayğısı ilə əhatə olunub. Uşaq və gənclərə yaradılan şərait,
inşa edilən idman qurğuları məhz gələcəyimiz olan gənc nəslin xoş sabahı
üçündür.
Əmək təliminin məktəblərdə tədrisi yer üzərində bütün nemətlərin
mənbəyi olan əməyin böyük qüdrətini açıb göstərir, hər hansı bir əməkdə əl ilə
ağlın gücü üzvü surətdə birləşir. Hazırda məktəblilərin tədris planlarında
fiziki əməyə-məktəb emalatxanasında, məktəbyanı sahələrdə məşğələlərə yer
verilir, lakin tədris vaxtının əsas büdcəsini intellektual əmək təşkil edir. Əmək
təliminin məktəblərdə tədrisi şagirdlərin müxtəlif bacarıqlara yiyələnməsi, onlarda
olan qeyri-adi əl qabiliyyətlərinin üzə çıxarılması və daha da
təkmilləşdirilməsi üçün ən yaxşı vasitədir.
Başqa ölkələrdə əmək təliminin adı "əmək texnologiyası” gedir, texnologiyanın
da əlifbası rəsmxətdir. Əmək təliminin tədrisi ilə bağlı ibtidai sinif
müəllimləri ana dili, riyaziyyat, təbiətşünaslıq dərslərini deyərkən əyani
vəsaitsiz bunları tədris edə bilməz, onun əmək vərdişləri, rəssamlıq
qabiliyyəti də olmalıdır. Şagirdlərin qabiliyyətinə müvafiq olmayan iş, onların
özlərinə inamını azaldır, məqsədyönlülüyünü zəiflədir, əmək fəaliyyətinə
biganəlik yaradır. İstər fiziki, istərsə də xidməti əmək sahəsi olsun, hər
hansı ictimai əhəmiyyətli peşəyə hörmət əməksevərliklə səciyyələnməlidir.
İslam Əsgəroğlu