“Bu filmlər mənim vizit kartımdır”
Rüfət Əsədov: Kino sektorunda ən
böyük bədbəxtçiliyimiz ssenari qıtlığı ilə bağlıdır
Onun haqqında araşdırma etdikdə, beynəlxalq arenada
ən prestijli festivallarda iştirakının, çəkdiyi filmlərin o festivallarda
layiqli nominasiyalarda yer tutduğunun şahidi oluruq. Gün keçdikcə, uğurlarının
sayı da çoxalır. Sonuncu olaraq, kinorejissor Rüfət Əsədova noyabrın 18-də
Rusiya Federasiyasının paytaxtı Moskvada keçirilən, STMEQİ Beynəlxalq Xeyriyyə
Fondu tərəfindən təsis edilmiş Sergey Vaynşteyn adına "İlin adamı” mükafatı
təqdim edilib. O, bu mükafata Azərbaycan-yəhudi münasibətlərinin inkişafına,
dağ yəhudilərinin tarixinin və mədəniyyətinin qorunub saxlanılması və
inkişafına görə layiq görülüb.Dağ yəhudiləri haqda 3 sənədli filmin - "Quba
yəhudiləri”, "Kənddə sonuncu yəhudi” və "Peyğəmbər Yereminin göz yaşları”
müəllifi olan rejissor səfər sonrası "Kaspi”nin qonağı oldu. Bizimlə söhbətində
səfər təəssüratları və ona uğur gətirən filmlərindən danışdı:
- Bu mükafat 2015-ci ildə Sergey
Vaynşteyn adına STMEQİ Beynəlxalq Dağ Yəhudiləri Xeyriyyə Cəmiyyəti tərəfindən
yaradılıb. Sergey Vaynşteyn Bakıda doğulub, uzun müddət Rusiyada yaşayıb, əslən
yəhudi olub. Antropologiya elmi ilə maraqlanıb, dağ yəhudilərinin tarixini
öyrənib. Gənc yaşlarında, 2015-ci ildə dünyasını dəyişib. O, bu Beynəlxalq Xeyriyyə
Fondunda məsləhətçisi olaraq çalışıb. Cəmiyyətdə böyük nüfuz qazandığı üçün onun
adına beynəlxalq mükafat təsis olunub. Bu mükafat dağ yəhudilərinin mədəniyyətinin
qorunub saxlanması, inkişaf etdirilməsi, təbliğatında əməyi olan insanlara təqdim
olunur.
-
Sizin yaradıcılığınıza nəzər yetirdikdə, dağ yəhudilərinin, ümumiyyətlə yəhudi
mövzusunun üstünlük təşkil etdiyinin şahidi oluruq. Niyə məhz yəhudilərin
keçmiş irsini araşdırmağa başladınız?
- 17 yaşımdan müəyyən dövrə qədər Peterburqda
yaşamışam. Oradakı çevrəm, ən əsası da müəllimlərimin 80 faizi yəhudilərdən ibarət
idi. İlk sevgim, dostlarım yəhudilər olub. Onların düşüncə tərzləri mənim üçün maraqlı
idi. Düşünürdüm ki, necə ola bilər ki, dünyada ən çox izlənilən filmlərin 20-25
faizi yəhudi əsilli rejissorların payına düşür? Rus mədəniyyətinin əsas
keşikçiləri - alimlər, yazıçılar, mədəniyyət xadimləri yəhudi əsilli insanlar
idi. 90-cı illərdə Bakıya döndükdən sonra amerikalılar Azərbaycanda müştərək
olaraq bir neçə film çəkmək istədilər. Bizə "istədiyiniz mövzuya müraciət edə
bilərsiniz” dedilər. Həmin gündən dağ yəhudiləri ilə bağlı film çəkməyə başladım.
Əsrlərlə başqa bir mühitdə yaşamaq və özünü qoruyub saxlamağı bacarmağın özəlliklərini
araşdırmağa başladım.
- Sizin
dağ yəhudiləri ilə bağlı çəkdiyiniz "Kənddə sonuncu yəhudi” sənədli filminiz
böyük əks-səda doğurdu. Bu filmin festival həyatı da uğurlu oldu.
- 20 ildən artıqdır ki, bu işlə
məşğulam. Bu film San-Fransiskoda keçirilən festivallarda qalib oldu. 2000-ci ildə
Vaşinqtonda konqresdə göstərildi. Beynəlxalq Yəhudi Konqresinə təqdim olundu, mükafatlara
layiq görüldü. Filmin bir nüsxəsi onların həm kitabxanasında, həm də İsrail Film
Fondunda saxlanılır. Sözügedən film təkcə Amerikada 40 dəfə göstərildi. Müxtəlif
mükafatlara layiq görüldü.
- Bu
filmin ideyası necə yarandı?
- Bir dəfə İsmayıllıda qonaq idim. Söhbət
əsnasında mənə dedilər ki, yuxarıda yəhudi kəndi var, kənddə yaşayan yəhudilər
oranı tərk edib, ancaq bir nəfər qalıb. O insan kəndin qəbiristanlığına qulluq edir.
Səhər durub dağa qalxdım, ancaq həmin adamı tapa bilmədim. Qəbiristanlığın vəziyyəti
pis idi. Əldə düzəlmiş məftillərlə hasarlanmış, köhnə qəbirlərlə əhatələnmişdi.
Deməli, həmin 85 yaşlı adamın övladları Almaniyada, Amerikada, Rusiyada, İsraildə
yaşayır, özü isə yaşadığı torpaqları tərk etməyib və burada qəbiristanlığı qoruyur.
Onun haqqında danışılan hekayələri dinlədikdən sonra Amerikaya getdim. Orada
prodüserlərlə mövzu ilə bağlı danışdım, onlar da yaxşı qarşıladılar. Bakıya döndükdən
sonra qarşıma məqsəd qoydum və gedib o insanı
tapdım. Nəhayət ki, o məni qəbul etdi. O filmi dörd fəsildə – qış, yaz, yay və payızda
çəkdim. İsmini isə "Kənddə sonuncu yəhudi” qoydum. Filmi Fuad Poladov
səsləndirdi. Film məşhurlaşdıqdan sonra mənə bildirdilər ki, həmin kənddən çıxan
insanlar yığışıb qəbiristanlığı təmir etdiriblər. Sonradan mən gedib həmin
qəbiristanlığı görəndə inanmadım ki, bura həmin məkandır.
- Film
həm festivalda mükafatlara layiq görüldü, həm də bir qəbiristanlığın bərpasına
xidmət etmiş oldu.
- Nəinki qəbiristanlığın bərpasına
səbəb, eyni zamanda filmin qəhrəmanın nəsli - övladları, nəvələri uzun illərdən
sonra babaları ilə tanış oldu. "Kənddə sonuncu yəhudi” filmi İsraildə nümayiş
olunanda həmin yaşlı kişinin İsraildə yaşayan qohum-əqrəbası, qardaşı, nəvələri
gəlmişdilər. Onlar elə bilirdilər ki, filmdə bir dəfə atalarının şəklini göstərəcəklər.
Ancaq gördülər ki, kino zalının qarşısında böyük plakatda atalarının şəkli var
və bütün film o insandan bəhs edir.
- Reaksiyaları
necə oldu?
- Oğlu məni bərk qucaqlayıb ağladı. Dedi
ki, 8 ildir atamı görə bilmirəm. Oğlu ürəyindən açıq əməliyyat olunduğu üçün təyyarəyə
minə bilmir.
-
Rüfət bəy, bir çox beynəlxalq festivallarda iştirak etmisiniz. Ümumiyyətlə, beynəlxalq
festivallar rejissorlara nə qazandırır?
- Festival rejissorun həm özünü, həm də
dövlətini tanıtmaq üçün ideal bir vasitədir. Belə ki, həm ölkənin adından çıxış
edirsən, həm də festivalda iştirak edən xarici rejissorlar, prodüserlərlə tanış
olursan, yaxşı əlaqələrim formalaşır. Festivalda prodüserlərlə əlaqə yaranır,
gələcək işlərin təməli qoyulur. Burada sən
tək öz filmini göstərmirsən, başqalarının da filminə baxırsan. Film bir düşüncə
tərzidir. Belə ki, filmə baxmaqla alman, ingilis, fransızın düşüncə tərzinə şahidlik
edirsən. Misal üçün, almanlarla bağlı 15 il əvvəl Şəmkirdə sonuncu almanla bağlı
film çəkmişdim. Bu həmin almanın həyat tərzinə bir azərbaycanlı rejissorun baxışı
idi.Bizdə vəziyyət bir az fərqlidir. Belə
ki, rejissor filmi çəkir, onu festivala göndərmirsə, ona 3-5 qohum-əqraba baxdıqdan
sonra uzaq başı ən yaxşı halda bir dəfə televizorda göstərib, rəfə qoyulur. Bununla
da film ölür. Biz kinomatoqrafik ölkə deyilik. Buna görə də ölkədən xaricə çıxmaq
mütləqdir.
- Filmin
beynəlxalq fetivallara çıxmasında prodüserlərin böyük rolu var. Yəni,
rejissorun işi filmi çəkməkdirsə, onu beynəlxalq arenada tanıtmaq üçün də yaxşı
prodüserin olması mütləqdir.
- 2000-ci ildəABŞ-ınKaliforniya ştatınınSan-Fransiskoşəhərində
yerləşən "Promatheus Production" kinostudiyasında kurs keçdim və burada çox şey öyrəndim. Belə ki, rejissorun
özü həm də prodüser olmalıdır. Prodüser filmin marağında olan insandır. Dünyanın
ən məşhur aktyorları, rejissorları çox zaman prodüser kimi çalışırlar. Bizdə isə
bu yöndə bəzi problemlər var və bizim beynəlxalq arenaya çıxma şansımız çox azdır.
Sənədli filmin gəlir gətirmə ehtimalı çox azdır. Ən azı, filmə xərclədiyindən iki dəfə
artıq pul çıxara bilirsənsə, sevinirsən. Mən həmişə sizin peşəyə həsəd aparmışam.
Çünki məhsulu ərsəyə gətirmək üçün elə çox material lazım deyil. Əvvəllər kağıza
yazırdınız, indi ona da pul xərclənmir, materiallar kompyuterdə hazırlanır. Yəni,
vəsait xərcləmirsiniz. Ancaq kino istehsalatdır, istəsən də, istəməsən də buna maliyyə
xərclənməlidir.
- San-Fransiskoda
əldə etdiyiniz təcrübədən hansı işlərinizdə bəhrələnmisiniz?
- 2000-ci ildən bu yana ancaq orda qazandığım
təcrübədən istifadə edirəm. Bu filmlər mənim vizit kartımdır. Hər bir rejissorun
taleyinə düşən bir film olur.
- Siz,
eyni zamanda Leninqrad Texnoloji Universitetindəvə "Lenfilm"in
nəzdindəki Kino Məktəbində təhsil almısınız.
- Həyatımın uzun hissəsi Peterburqla bağlıdır.
Rus mədəniyyətinə daha yaxşı bələdəm. O mühitə düşəndə 17 yaşım yox idi və bu mühit
məni formalaşdırdı.
- O rus
kino məktəbi köhnə ənənələri qoruyub saxlamağı bacarıbmı və bunun sizin yaradıcılığınıza
nə qədər təsiri olub?
- Əlbəttə ki, rus kino məktəbi çox güclüdür.
Birinci kinostudiya Leninqradda yaranmışdı. Sovet dövründə çox gözəl filmlər var
idi. 1925-ci ildə çəkilən filmlərin montajına baxdıqca, möhtəşəm işlərin şahidi
oluruq. Daha sonra rus kino məktəbinə Avropa, Amerika kinematoqraflarının təsiri
özünü göstərdi. Deyirlər, amerikalılar dünyanı iki şeylə zəbt ediblər bir: "Coca
cola” və filmlərlə. Mən uzun müddətdir ki, Rusiyaya getmirəm. Daha çox Amerika,
Avropa mütəxəssisləri ilə görüşür, onlarla yaradıcılıq müzakirələri aparıram.
- Yaradıcılığınıza
nəzər yetirəndə, filmlərinizin çoxunun kədərlə bitdiyinin şahidi oluruq. Buna səbəb
nədir?
- Açığı, bunun səbəbini özüm də bilmirəm.
Əslində özüm deyib-gülən, şən, pozitiv insanam. Bunu hamı deyir. Hətta çəkdiyim
kliplərin belə sonu kədərli bitir.
- Rusiyanın
birinci kanalı Müslüm Maqomayevin həyatından bəhs edən 8 seriyalı film çəkib. Sizcə,
azərbaycanlı sənətkarı ruslar niyə tarixiləşdirməlidir, bizdə rejissor yoxdurmu?
- Sizinlə tam razıyam. Müslüm Maqomayev
unikal insan idi. Onu keçmiş sovet məkanında çox sevirlər. Son illər
Azərbaycanda çoxsaylı seriallar çəkilir, insanlar işləyir, özlərini göstərir, inkişaf
etdirir. Ancaq bunların içərisində Azərbaycanı dünyaya tanıdan dahi
şəxsiyyətlərdən də bəhs edən filmlərin, serialların çəkilməsi üçün pul tapılardı.
Hər şey maliyyədən asılıdır. Bu, dövlət səviyyəsində həll olunmalıdır. Müslüm
elə şəxsiyyətdir ki, onun haqqında bizimkilər də gözəl film çəkməlidirlər. Bunu
niyə rusların etdiyini bilmirəm. Burda mənəviyyat söhbəti var. Onun sağlığında istəyirdim ki, bir film
çəkim. Bu ideyanı mənə Akif Rüstəmov vermişdi. Mən də ondan bir ssenari
yazmışdım. Sonra aləm bir-birinə qarışdı.Mən müstəqil rejissoram. Son 15 ildə dövlətdən
bir qəpik almamışam, müraciət də etməmişəm. Elə şeylər var ki, bunu ancaq azərbaycanlı
edə bilər. Bir müddət "Əli və Nino” əsərinin müəllifi üzərində çox mübahisə oldu.
Əsərdə elə nüanslar var ki, onu ancaq azərbaycanlı, ya da bizim mühitdə doğulmuş
insan yaza bilər. Bizim çox yaxşı rejissorlarımız, potensiallı aktyorlarımız var.
Kino sektorunda ən böyük bədbəxtçiliyimiz ssenari qıtlığıdır. Filmə baxanda hiss
olunur ki, bu, üç manata çəkilib, ya beş manata.
- Sizcə,
nə üçün bizdə kinodan söhbət düşəndə, keçmiş filmlərdən misal gətirirlər.
- Bunu bizim üzümüzə də deyirlər.
- Nə
deyirlər?
- Deyirlər ki, indiki rejissorlar
əvvəlkilər kimi film çəkə bilmirlər. Hətta sovet dövründə doğulanlar deyirlər ki,
indi əvvəlki kinolar yoxdu. Bəs indi çəkilənlər nədir?
- Halbuki,
bəzən o filmlər də öz dövründə sevilməyib, tənqidlərə tuş gəlib...
- Bəli, həmin insanlar belə bu filmlərə
ləzzətlə baxırlar. Bunun nədən qaynaqlandığını bilmirəm. O dövrdə də yaxşı aktyorlar
var idi, indi də. Elə insanlar var ki, yeni film çəkilən ərəfədə ona baxa bilmir,
müəyyən zaman keçəndən sonra onu izləyir. Ancaq bu deyimlər o demək deyil ki,
filmlərimizin hamısı pisdir. Əksinə, bu gün Azərbaycanda çox güclü aktyor məktəbi
var və yaxşı filmlərimiz də çəkilir.
- Kinostudiyanın
indiki vəziyyətini necə dəyərləndirirsiniz?
- 10 ildən artıqdır ki, kinostudiya ilə
heç bir işim olmadığına görə heç nə deyə bilmərəm.
Xəyalə Rəis