Bələdiyyələrin fəaliyyətinə ictimai nəzarət imkanları: hesabatlılıq və effektivlik
Yeni sosial-iqtisadi çağırışlar fonunda yerli
özünüidarəetmə orqanı olan bələdiyyələrinin fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi və
şəffaflığın artırılması məqsədi ilə prosesə ictimai nəzarət mexanizmlərinin
daha da çevik əsaslarla təmin edilməsini zərurətə çevirib. Təsadüfi deyil ki,
ölkə başçısı öz çıxışlarında bir neçə dəfə yerli
idarəetmə qurumlarının fəaliyyətinin qiymətləndirilməsində biznes mühitinin
inkişaf etdirilməsi, investisiya axının təşkili, məşğulluq səviyyəsinin
yüksəldilməsi, yoxsulluqla bağlı tədbirlərin effektivliyi, sosial-iqtisadi
rifahın yüksəldilməsi kimi yeni indikatorlar əsasında qiymətləndiriləcəyi
fikrini gündəmə gətirib. Qeyd edilən istiqamətdə effektiv nəzarət mexanizminin
təşkili edilməsi mühüm məqamlardan hesab edilir. İctimai nəzarət səmərəli
idarəetmənin əvəzedilməz üsullarında biri olmaqla ictimai maraqların təmin
edilməsi və müdafiəsi baxımından müasir dövr üçün mühüm əhəmiyyət daşıyır.
Beynəlxalq təcrübənin təhlili onu göstərir ki,
istənilən ölkədə yerli özünüidarəetmə qurumlarının fəaliyyətində ictimai
iştirakçılıq və onların fəaliyyətinə ictimai nəzarət səmərəli idarəetmənin
təşkili mexanizminin əsas qayəsi hesab edilir. Bu qurumların tabeliyində
ictimai əhəmiyyətli əmlakın və vəsaitlərin olması hər zaman yüksək korrupsiya
riski yaradır ki, müasir cəmiyyətlərdə bu riskləri azaltmaq məqsədi ilə onların
faəliyyəti ictimai nəzarətin əsas obyektinə çevrilir.
Qeyd edək ki, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
27 aprel 2016-cı il tarixində imzaladığı "Açıq
hökumətin təşviqinə dair 2016-2018-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı”nın
təsdiq edilməsi haqqında” Sərəncamı mövcud konyukturdan irəli gələn
tələblərin vaxtında və keyfiyyətli yerinə yetirilməsi istiqamətində ictimai
dəstəyin təmin edilməsinin önəmini bir daha sübut edir.
Ümumilikdə isə bu günədək yerli özünüidarəetmə
orqanlarının fəaliyyətinə ictimai nəzarətin hüquqi əsaslarının yaradılması
istiqamətində mühüm qərarlar qəbul edilib. Hazırda mühüm problemlərdən biri
icma nümayəndələrinin ictimai nəzarətin əsasları haqqında hüquqlarından az
informasiyalı olmasıdır ki, bu kimi məsələlərin həlli məqsədi ilə maarifləndirici
materialların hazırlanmasına ehtiyac hiss edilir. Qeyd edək ki, bu yazıda daha
çox qanunvericiliyin bələdiyyələr qarşısında müəyyənləşdirdiyi hesabatlılıq və
şəffaflıq öhdəliklərini diqqətinizə çatdırmağa çalışacağıq.
İctimai müzakirələr zamanı daha çox rast gəlinən
suallardan biri ondan ibarətdir ki, icma nümayəndəsi, yəni bələdiyyə ərazisində
yaşayan vətəndaş bələdiyyənin fəaliyyətinə necə nəzarət edə bilər və yaxud bu
sahədə bələdiyyələrin öhdəlikləri nədir?
Məhz bu məqamda vurğulamaq istəyirik ki, beynəlxalq
təcrübə ilə müqayisədə Azərbaycanda bələdiyyələrin ictimai hesabatlılığının
zəif inkişaf etməsi və onların fəaliyyətinə kənar nəzarətin təşkili
mexanizmləri müasir standartlardan geri qalmasına baxmayaraq mövcud qanunlar belə bu qurumların
fəaliyyətində şəffaflığın təmin edilməsi üçün bir sıra əsaslı tələblər qoyur.
Birincisi hər bir seçkili qurum kimi, bələdiyyələr
öz seçiciləri qarşısında birbaşa məsuliyyət daşıyır və öz fəaliyyətlərində
şəffaflıq və hesabatlılığı təmin etməyə borcludurlar. "Bələdiyyələrin statusu haqqında” Azərbaycan Respublikasının
Qanunun 3-cü maddəsinin 6-cı bəndində deyilir:
"Bələdiyyələr, bələdiyyə orqanları
və onların vəzifəli
şəxsləri insan və
vətəndaş hüquqlarına və azadlıqlarına bilavasitə aid sənəd və
materiallarla hər bir vətəndaşın tanış olmaq, habelə qanunla xüsusi hallar
nəzərdə tutulmayıbsa, bələdiyyələrin fəaliyyəti haqqında tam məlumat almaq
imkanını təmin etməyə, seçicilərin tapşırıqlarını yerinə yetirməyə
borcludurlar”. Bundan başqa həmin qanunun 3.5 –ci bəndinə uyğun olaraq hər bir
Azərbaycan vətəndaşının yaşadığı ərazidə bələdiyyələrə, bələdiyyə orqanlarına
və onların vəzifəli şəxslərinə müraciət etmək hüququ vardır.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, "Bələdiyyələrin maliyyəsinin əsasları haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanunu (maddə11.3: "Bələdiyyələr öz nizamnaməsində müəyyən edilmiş
qaydada yerli büdcənin icrası haqqında hesabatı təsdiq edir və öz əhalisinə
çatdırırlar” ) konkret olaraq bələdiyyələr qarşısında yerli büdcənin icrası
haqqında əhaliyə hesabat verilməsi öhdəliyi müəyyən edilib. 2011-ci ilin 25 oktyabr tarixində həmin
qanuna edilən dəyişiklik yerli özünüidarəetmə qurumları üçün hesabatlılıq
tələblərini daha da konkretləşdirib.
Beləliklə Azərbaycan Respublikasında fəaliyyət göstərən hər bir
bələdiyyə
-
yerli büdcənin
icrası haqqında yarımillik və illik
hesabatı bələdiyyə iclasına təqdim etməli;
-
yarımillik maliyyə hesabatları hesabat dövründən sonrakı ayın 15-dək, illik
maliyyə hesabatları növbəti ilin yanvarın 30-dək təqdim edilməli;
-
təqdim edilmiş maliyyə hesabatlarını bələdiyyə iclasının qərarı ilə 15 (on
beş) gün müddətində təsdiq etməli
-
yerli əhalini tanış etmək məqsədilə bələdiyyələr illik hesabatı onlara
elan, bülleten, vərəqə, yerli mətbuat, internet saytı və s. vasitələrlə
çatdırmalıdırlar.
Göründüyü kimi, bələdiyyələr ictimai vəsaitlərin
axını haqqında detallı olaraq hesabat verməyə qanun qarşısında borcludurlar.
Otən illər ərzində ictimai hesabatlılığın daha da
dərinləşdirilməsi məqsədi ilə qanunvericilikdə müəyyən dəyişiklər edilib.
Beləki, 2014-cü ilin oktyabr ayında "Bələdiyyələrin
statusu haqqında” qanuna düzəlişlər edilib. Düzəlişlər bələdiyyələrin
hesabatlılığını daha da artırmaq və effektivliyi təmin etmək məqsədi ilə edilib
və aşağıdakılardan ibarətdir:
Ø
bələdiyyələr
hər ilin yanvar ayının 3-cü həftəsinin bazar ertəsi görülmüş işlər haqqında, o
cümlədən maliyyə vəsaitlərinin və bələdiyyə mülkiyyətinin istifadəsi haqqında
seçicilərə hesabat verməlidir;
Ø
Hesabat yazılı formada tərtib edilməli və bələdiyyənin iclaslarında təsdiq
edilməlidir;
Ø
Yerli əhalinin tanış etmək məqsədi ilə hesabat bələdiyyə binasının
qarşısında xüsusi lövhələrdə yerləşdirilməlidir;
Ø
Həmçinin hesabatlar elan, bülleten, vərəqə, yerli mətbuat, internet saytı
və digər vasitələrlə əhaliyə çatdırılmalıdır.
"Yerli vergilər və ödənişlər haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununda deyilir ki, bələdiyyələrin vergi və
ödənişlərin yığılması və
istifadəsi sahəsində fəaliyyəti
tam aşkarlıq şəraitində həyata
keçirilməlidir. Bu məqsədlə bələdiyyələr və onların müvafiq nəzarət komissiyaları
bələdiyyə ərazisində yaşayan sakinlər qarşısında mütəmadi olaraq hesabatlar
verməli, bülletenlər buraxmalıdırlar.
Hətta Azərbaycan Respublikasının qanunları
bələdiyyələrlə yanaşı hər bir bələdiyyə üzvü üçün də ictimai hesabatlılıq
müəyyən edir. "Bələdiyyə üzvlərinin
statusu haqqında” qanunda aydın şəkildə ifadə edilir ki, bələdiyyə üzvü
seçicilərlə mütəmadi olaraq
əlaqə saxlamalı, görüşlər
keçirməli, onların təkliflərinə, müraciətlərinə və şikayətlərinə
baxmalıdır. Həmçinin bələdiyyə üzvü 6 ayda bir dəfədən az olmayaraq seçicilərinə
hesabat verməlidir.
Lakin, təəssüflə qeyd edilən məqamlardan biri ondan
ibarətdir ki, günümüzdə ölkə üzrə fəaliyyət göstərən 1607 bələdiyyədən ən yaxşı
halda 10 faizi qeyd edilən tələblərə əməl edir. Əksər bələdiyyələrin veb
səhifəsi belə yoxdur. Bəzi hallarda bu nöqsanlar vəsait çatışmazlığı ilə izah
edilsə də müşahidələr onu göstərir ki, hətta iri vəsaitlərin axınına nəzarət
edən bələdiyyələr belə müasir texnologiyaların imkanlarından istifadə etməkdə
və operativ hesabatlılıqda maraqlı deyillər. Oxşar situasiya bələdiyyə üzvləri
və vətəndaşlar arasında hesabatlıqda da özünü qabarıq şəkildə göstərir.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, mövcud qanunvericilik
icma üzvlərinin bələdiyyələr üzərində nəzarət imkanlarını daha təsirli formada
təmin etmək məqsədi ilə əlverişli şərait yaradıb. Belə ki, bələdiyyələrin illik
hesabatı əlaqədar qurumlar göndərilərkən hesabata bələdiyyə yığıncağının
protokolu da əlavə edilməlidir. Bələdiyyə yığıncaqları ərazidə yaşayan
vətəndaşların ən az 25%-i iştirak etdikdə səlahiyyətli hesab edilir. Əgər
bələdiyyə yığıncağında iştirak edənlərin 50%-dən çox hissəsi bələdiyyənin
fəaliyyətini qeyri-qənaətbəxş hesab edirsə bu zaman aiddiyyatı qurum Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinə bələdiyyənin vaxtından əvvəl buraxılması haqqında müraciət
qəbul etməlidir. Yəni vətəndaşların verdiyi qərar birmənalı olaraq bələdiyyənin
fəaliyyətinin qiymətləndirilməsində əsas meyar hesab edilir.
Məqalə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasının dəstəyi ilə "İqtisadi və Sosial İnkişaf Mərkəzi" İctimai
Birliyi tərəfindən icra edilən "Yeni sosial-iqtisadi çağırışlar fonunda yerli
özünüidarəetmə orqanlarının (bələdiyyələr) fəaliyyətinə ictimai nəzarətin
gücləndirilməsi tədbirlərinin təşkili” layihəsi çərçivəsində hazırlanıb.
Rəşad Həsənov