Avrasiya İqtisadi İttifaqına təzyiqlər güclənir
Başa çatmaqda olan 2016-cı il Rusiyanın ən önəmli layihələrindən olan
Avrasiya İqtisadi İttifaqı üçün də problemsiz ötüşmədi. Qurumun
Sankt-Peterburqda keçirilən sammitində ilk dəfə olaraq Belarus prezidenti
Aleksandr Lukaşenko heç bir əsas gətirmədən iştirak etməkdən boyun qaçırdı.
Onun bu nümayişkaranə hərəkəti əsl şok effekti yaratdı.
Bundan əlavə, sammitdə Qırğızıstan prezidenti Almazbek Atambayev də qalmaqal
yaratmış oldu. O, gələn il qüvvəyə minəcək Gömrük Məcəlləsinə əvvəlcə imza
atmaq istəmədi. Yalnız təkidlərdən sonra müəyyən şərtlərlə ona razılıq verdi. Maraqlıdır
ki, sammitdə iştirak edən forpost ölkə - Ermənistanın prezidenti Serj Sarkisyan
da qurum daxilindəki problemləri açıq şəkildə ifadə edib. Onun sözlərinə görə, düzdür,
Avrasiya İqtisadi İttifaqı daxilində nailiyyətlər var. Məsələn, qarşılıqlı
ticarətdə azalma səngiyib, sənaye və kənd təsərrüfatı sahələrində istehsal
sürəti artıb. Lakin əlavə edib ki, problemlər mövcuddur. Onun sözlərinə görə, vahid
iqtisadi məkanın tam fəaliyyətini əngəlləyən problemlər qalmaqdadır. O bildirib
ki, Avrasiya İqtisadi İttifaqı hələ də sosial-iqtisadi problemlərə lazımınca
reaksiya verə bilmir. S.Sarkisyan xüsusilə biznes gözləntiləri, vətəndaşların
həyat səviyyəsinin yaxşılaşdırılması, inteqrasiya sahələrində hələ də
problemlər olduğunu vurğulayıb və bu məsələləri bütün tərəflərin iştirakı ilə
müzakirə etməyə çağırıb. "Bir sözlə ciddi irəliləyişə baxmayaraq, bir çox
məsələlər hələ də açıq qalır”, - deyə o bildirib. S.Sarkisyan ikigünlük sammit
zamanı yeni Gömrük Məcəlləsinin imzalanmasını müsbət qiymətləndirib və bunun
gələcək inteqrasiya istiqamətində mühüm addım olduğunu bildirib.
Avrasiya İqtisadi İttifaqına Rusiya, Belarus, Qazaxıstan,
Qırğızıstan, Tacikistan və Ermənistan daxildir. Özü də Ermənistanın narazılığı
tək Aİİ-dən deyil, həm də Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatındandır.
Yenə də baş katiblik Sankt-Peterburq sammitində Ermənistana keçməyib. Bu
məsələyə təşkilatın gələn ilin aprelində keçiriləcək növbəti sammitində
baxılacaq. Bunu jurnalistlərə təşkilatın hazırkı rusiyalı baş katibi Nikolay
Bordyuja deyib. N.Bordyuja bunun səbəbini sammitdə kvorumun olmaması ilə izah
edib. Lakin ekspertlərin fikri fərqlidir. Onların qənaətincə, səbəb həm də odur
ki, Ermənistan rəhbərliyi sözügedən vəzifəyə öz generalını gətirmək istəyir. Bu
da onu göstərir ki, KTMT-də təmsil olunan dövlətlər arasında Ermənistanın bu
quruma rəhbərlik etməsi barədə ciddi fikir ayrılığı var. Xüsusən də Qazaxıstan
və Belarus bu məsələdə Ermənistanın mövqeyini dəstəkləmir. Bu, hər kəsə
aydındır. Digər tərəfdən, Ermənistan hər zaman Azərbaycanı hədələyərkən
KTMT-nin adını çəkir.
Xatırladaq ki, baş katiblik məsələsi 2 ay əvvəl Yerevan sammitində də
təxirə salınıb. Həmin vaxt isə Qazaxıstan prezidenti Nursultan Nazarbayev
sammitə gəlməmişdi və bunun səbəbi onun xəstə olması ilə izah edilmişdi.
Ermənistan prezidenti Serj Sarkisyan həmin vaxt məsələnin Sankt-Peterburq
sammitinə qaldığını demişdi. 2003-cü ildən təşkilata Rusiyanın nümayəndəsi
Nikolay Bordyuja baş katiblik edir. Baş katiblik hələ 1 il əvvəl rotasiya üzrə
Ermənistana keçməli idi, amma 2015-ci ilin dekabrında Moskva sammitində
Bordyujanın müddəti daha 1 il uzadıldı.
Ermənistanlı politoloq Stepan Qriqoryan deyir ki, Azərbaycanla yaxın
hərbi-siyasi münasibətləri olan Belarus prezidenti Lukaşenkonun sammitə
qatılmaması ola bilsin ki, baş katibliyin Ermənistana keçməsi ilə bağlıdır.
"Problem nədədir? Ondadır ki, Azərbaycan Belarus, Qazaxıstan, həmçinin Rusiyaya
bildirib ki, Ermənistandan olan generalın təşkilata baş katiblik etməsinə
qarşıdır. Belə çıxır ki, təşkilata üzv olmayan Azərbaycanın bu quruma təsiri
Ermənistandan daha böyükdür”, - deyə o vurğulayıb.
Yeri gəlmişkən, sammitdəki qalmaqallı məsələlər əksər KİV-lər
tərəfindən müzakirə mövzusuna çevrilib. Məsələn, Almaniyanın "Deutsche Welle” nəşrindəki
"Belarus-qırğız demarşı - Aİİ-nin sammiti ssenari üzrə keçmədi” başlıqlı yazıda
qeyd olunur ki, sammitdə Gömrük Məcəlləsinə heç də bütün üzvlər qol qoymadı.
Bundan əlavə, iclas qurum daxilində ziddiyyətləri ortaya çıxardı. Məqalədə qeyd
edilir ki, yeni Gömrük Məcəlləsi imzalanması üçün Minskə göndəriləcək. MDB
ölkələri İnstitutunun direktor müavini Vladimir Jarixin nəşrə açıqlamasında
bildirib ki, Lukaşenko sonda sənədə imza atacaq. O, xatırladıb ki, Belarus
lideri əvvəllər də inteqrasiya proseslərinə skeptik yanaşıb: "Lakin sonradan
ona izah ediblər ki, əgər razılıq verməsə, onda onun ölkəsinin ciddi iqtisadi
problemləri yarana bilər və bu səbəbdən də Lukaşenko razılaşıb”.
Ümumiyyətlə, əksər ekspertlər Aİİ-nin gələn ilin iyununda qüvvəyə
minəcək Məcəlləsinin bir sıra problemlərə yol açacağını iddia edirlər. Onların
qənaətincə, söhbət hər ölkənin iqtisadi imkanlarının qeyri-bərabər olmasından
gedir. Bəli olduğu kimi, Aİİ-nin əsas özəyi Rusiya və Qazaxıstandır. Müəyyən
mənada Belarusu da ora daxil etmək olar. Ermənistan və Qırğızıstana gəldikdə
isə, burada vəziyyət tamam fərqlidir. İqtisadiyyatları zəifdir, böhran bu
ölkələrdə pik həddindədir.
Bütün bunlardan belə bir nəticəyə gəlmək olar ki, ciddi perspektivi
olmayan Aİİ elə quruma üzv olan dövlətlərin ona laqeyd yanaşması üzündən
dağılmaq təhlükəsi ilə üzləşə bilər. Hər halda, ortada MDB təcrübəsi də var.
Azər