Absurdizm
Yox, hansısa ədəbi və ya fəlsəfi cərəyandan
danışmayacağam. Nə Alber Kamyudan, nə Semuel Bekkerdən söz açacağam. Elə bu
cür, absurd olaraq düşünməyə çalışacağam. Realizm reallığı, romantizm
romantikanı məhdudlaşdırdığı kimi, din Allahı, humanizm insanlığı öldürdüyü
kimi, mən də absurdizmdən danışıb, hədəfi kiçiltmək fikrində deyiləm.
Qərbin arayışı da belədir, Şərqin eşqi də...
Ümumiyyətlə, bütün hədəflər görünən, təyin
edilən zaman nəinki kiçilir, hətta öz mahiyyətini itirir və nəticədə yox olur.
Bilmirəm, bizim planetin xüsusiyyəti belədir, yoxsa elə kainat bu cürdür, ancaq
müəyyənlik, yəni razılaşma və anlaşılma əslində və sonuc etibarilə həmin
ifadələrin antonimini göstərir. Qərbin arayışı da belədir, Şərqin eşqi də...
Bilmirəm, nəyə görə, ancaq hər şeyin məğzində nihilizm dayanır. Dolan hər şey,
birdən-birə boşalır. Bütün məntiqi nəticələr absurd olur...
Çünki
varlıq heç kimi heç zaman heç yerdə qane etmir. Varlığın bütün növləri
əsarətdir. Azadlıq isə yoxluqda imiş. Varlıq yoxluğu gətirdiyi kimi, yoxluq da
varlığı gətirir. Vardan yox yaranır, yoxdan var. Nikollo Paqaniniyə çox qulaq
asıram axır vaxtlar. Yəqin ölüm yaxındır deyə düşünürəm. Paqanini mümkünə üsyan
edən növbəti hadisə idi. Onun barmaqları insan anatomiyasındakı metamarfoz bir
anomaliya idi. O, sadəcə, müdhiş bir istedad deyildi. Belə düşünmək insafsızlıq
və ədalətsizlik olardı. Bəli, düşüncə heç bir zaman istedad demək deyil. Onu
Tanrı verməyib. Tanrının verdikləri heç nəyə bənzəməyən xammaldır ki, onun nə
olacağı, yaxud nəsə olub-olmayacağı hələ bəlli deyil. İstedad Tanrının insana
verdiyidir. Düşüncə isə insanın Tanrıya verdiyidir. Amma mövzumuz bu deyil.
Paqanini dövlətləşmiş musiqi imperiyasına qarşı üsyan qaldırdı. Onu dağıtdı,
onu xaosa sürüklədi. Maraqlı isə odur ki, bu imperiyaların hamısı elə üsyandan
yaranıb. Bu gün üsyan nəticəsində gedənlər dünən üsyan nəticəsində gələnlərdən
başqası deyil. Və bu günün üsyançıları sabahın imperatorlarıdır. Dahilik yalnız
inkardan doğulur. Budur absurd olan! Yupiteri, Apollonu qoruyanlar tərəfindən
"iblis" adlandırılan monoteistlər o qoruyucuların taxtına oturduqdan
sonra özlərinə qarşı gələn yeni cərəyanları "iblis" adlandırdılar.
Bəli, kilsə gənc Nikollonu ruhunu iblisə satıb, ondan sehrli skripka almaqda
ittiham etdi. Bu məsxərəyə nəinki aydınlar, zamanının böyük musiqiçiləri, hətta
cahil və nadan kütlə belə inanmadı. Lakin o kütlədən qabaq, həmin intellektlər
inanmadıqları o xurafəni təsdiq etməyə başladılar. Bu da növbəti absurd idi.
İnsan inanmadığı şeyi necə təsdiq edə bilər? Edər, edər, əgər ortada Paqaninin
barmaqları varsa, nəinki şübhə etdiyini, hətta etdiyini belə təsdiq edər! Çünki
ortada Nikollonun əlləri ilə silinmiş bir varlıq vardı. Mən onu dinləyəndə
anlamağa başladım ki, bu üsyanlar insanın özünə qarşı qaldırdığı üsyandır.
İnsan başqasına qarşı bu qədər qəzəbli ola bilməz. Çünki başqası onu bu qədər
incidə bilməz. Başqaları onun canını sıxdığı zaman o bir guşəyə çəkilər,
tənhalığından zövq alar. Lakin əgər bu tənhalıq da elə cəmiyyət deyəni deyirsə,
bax, həqiqi üsyan o zaman başlayır. Buna görə də insanın ən böyük qəzəbi son
dayanacağı, son ümidi olan özünə qarşıdır. Dahiliyin təməli məhz özünü
aşmaqdır. Hərdən, bir guşəyə çəkilib musiqi ilə və ya şeirlə məşğul olduğum
zaman, özüm özümdən iyrənirəm. Düşünürəm ki, çöldə başqalarını təkrar etməyə
bəzən məcbur qalsam da, içəridə niyə bunu edirəm? Dəhşət bürüyür içimi,
bağışlaya bilmirəm düşdüyüm gülməli vəziyyəti özümə. Bəli, bu da növbəti
absurd....
Ya elə bir qapı yox idi, ya da...
Əslində hər şeyin absurd olduğunu düşünmək özü
də absurddur. Çünki belə düşünmək də bir nəticədir. Hər nəticə isə özü
özlüyündə yenə də absurddur. Yuxarıda qeyd etmişdik ki, realizm reallığı məhv
edən əsas amildir. Eləcə də romantizm, modernizm və sairə "izm"lər.
Doğulub yaşayan şeyləri cərəyanlaşdırıb, çərçivələrə sığdırmaq cəhdi onların öz
zamanında baş verən olaylar deyildi. Məsələn, Mövlana Ruminın sağlığında – yəni
təkcə fiziki yox, eyni zamanda ruhunun və mənəviyyatının tək şərtləndirici
amili olan Şəms Təbrizini yaşatdığı vücudunun sağlığında – mövləvilik adında
təriqət-filan yox idi. Elə ki, Mövlana öldü, yəni təkcə fiziki bədəni yox, elə
həmin qüdsal yaşantısı bitdi, çox sürətlə onun adına yeni cərəyanlar, yeni yollar
açılmağa başladı. O, özü istəsəydi, həmin qapıları xalqın üzünə aça bilməzdi?
Açardı! ancaq ya elə bir qapı yox idi, ya da o qapı xalqın üzünə bağlı idi.
Lakin az sonra yeni düşüncələri cərəyanlaşdıranlar, onlara ad verənlər nəyin
mücadiləsini aparırdı, mən hələ də anlamıram. Anladığım isə odur ki, bu adqoyma
mərasimləri o düşüncələri düşüncə olmaqdan çıxardı. Hər ad günü bir ölüm gününə
döndü. Adqoymalar fərdi düşüncəni toplumsal düşüncəyə çevirdi. Toplumsal
düşüncə mütləq və mütləq bədxassəlli kütlə halını alaraq, icma, nəzəriyyə,
sonra bu icmaları idarə edən həmin nəzəriyyələrin hakimiyyətinə meylləndi. Bunu
Sokratın ölümü ilə həyat bulan fəlsəfi məktəblər də yaşadı. Aristotelin
poetikası da, metafizikası da əslində Sokratla bərabər ölmüşdü. Lakin həqiqət
də, Allah da topluma ölü halda lazımdır, diri halda yox. Çünki, dirilərin
varlığı azadlığın mövcudluğudur. Azadlığın hər növü isə hakimiyyətin
yoxluğudur. Bu yoxluğu var etmənin yeganə yolu, var olanı yox etməkdir.
Hakimiyyət
isə toplumsal hərəkətin nəticəsi olmasına baxmayaraq, öz varlığını fərdi olaraq
sürdürür. Bəlkə də toplumsal düşüncənin yerinə fərdi düşüncə yaşasaydı, fərdi
hakimiyyətin yerinə toplumsal hakimiyyət meydana çıxardı. Yəni
hakimiyyətsizlik. Çünki hakimiyyət hökm üzərində qurulub. Hökm isə tabeçiliyin
təhlükə altına düşdüyü zaman dövrəyə girir. Deməli, fərdi düşüncə fərdi
hakimiyyəti qorumaq və ya ona mane olmamaq üçün mütləq şəkildə toplumsal
düşüncənin içində əriməlidir. Toplumu isə düşüncə yox, güc idarə edir. Fərdi
isə güclə yox, yalnız düşüncə ilə idarə etmək mümkündür. Onda deməli, ya
düşüncə gücə, ya da fərd topluma çevrilməlidir. Ya da hər ikisi bir yerdə
gerçəkləşməlidir. Zatən bu iki məfhum biri birini itələmir, əksinə, tamamlayır.
İslamiyyətin bisət və dəvət zamanlarında bu yeni düşüncəni insan canlarını
almaqla boğmağa çalışanlar az sonra həmin düşüncənin amansız təbliğatçılarına
çevrildilər. Niyə, necə baş verdi bu anormallıq? Çox sadə. Fərdi ilhamın,
xəlvətdə çırpınan qəlbin, tərki-dünya olan bir ağlın məhsulu qısa müddət
ərzində toplumun malına çevrildi. Elə buna görə də hakimi olduqları şəhərin
hakimliyini əldən verməmək üçün yeni dini qəbul edənlər, o yeniliyin gerçək
daşıyıcılarını dünya üzündən sildilər. Elə sildilər ki, bu gün bəşəriyyətə o
vəhdən, o çırpıntıdan, o eşqdən bir zərrə belə gəlib çatmayıb.
Nə oldu o möhtəşəm gözəlliklərə?!
Toplum məhz düşüncənin düşmənidir. "Fərdi
düşüncə" ifadəsini işlətməyək, çünki qeyri-fərdi düşüncə yoxdur. Başqa
sözlə desək, toplumsal düşüncə deyə bir şey mövcud deyil. Elə özümüzdən
sadə bir misal gətirək. Bizdə məşhur bir ifadə var: xalq mahnısı. Subyektiv də
səslənsə deyəcəyəm; tamamilə absurd bir anlayışdır. Əski Sovetlər dönəminin
uydurduğu sənət terminlərindın biridir. Dünya çapında belə nəğmələrə "anonim"
deyilir. Heç tarixə-filana baş vurmağa da gərək yoxdur. Yaxın zamanlara qədər,
keçən əsrin 60-70-ci illərində çox sayda gözəl nəğmələr vardı ki, onların
müəllifləri peşəkar bəstəkar olmadıqları üçün həmin mahnılara "xalq mahnısı" və ya
"təsnif" deyirdilər. Burdan-bura, lap burnumuzun ucunda ideoloji
basqının əlaməti olaraq, "xalq mahnıları" yaranırdı. Daha keçmişə
səyahət edib, polemika-filan açmağa nə lüzum var?
Toplumun idarəçıliyi mütləq və şəksiz ideyalara
və "izm"lərə möhtacdır. Gözəlliyin parametrləri isə ideyanı və
xüsusilə də "izmizm"i qəbul etmir. Müasir dünyada çoxdandır ki,
qabaqcıl, proqressiv ölkələr ideyalarla idarə olunmur. Lakin biz dövlətlərin
hakimiyyətindən yox, hökm sahibi olan düşüncələrin hakimiyyətindən danışırıq.
Üsyan isə ona görə labüddür ki, hökm sahibi olan düşüncələrin müəllifi zaman
özüdür. Zaman isə saniyələrin ölümündən təşəkkül tapan paradoksal bir nəsnədir.
Öz yaratdığını özü öldürən yeganə müəmmalı qüdrətdir zaman.
Bəs nə etməli? Saat əqrəblərinin üzərinə
minərək, davamlı unutqanlıq və yeniliyin qovşağında çırpınmalımı? Nə oldu o
möhtəşəm gözəlliklərə?! Barokkonun kobud daşlarını incəldən qotikanın özü də
indi açıq hava muzeyinə çevrilməyibmi? Öləcəyimizi bilə-bilə nə üçün doğuluruq?
Mən dahilərin ölümündən danışıram! Uşaqlığımdan bəri Bethoveni köksümə elə
sıxmışdım ki, əlimdən versəm, heç nəyim qalmayacaq deyə düşünürdüm. Millət
evinin divarında atasının, anasının şəklini asar, mən evimin divarından
Bethovenin öldüyü zaman üzünün gipslə qəliblənmiş şəklinin fotosurətini asmışdım.
Ancaq beynimdə və qəlbimdə onu daşlaşdıra bilmədim. Stravinski qoymadı. O boyda
klassizmi, romantizmi vurub dağıdan, bütün kanonik tabularıalt-üst edən
Lüdviq Van Bethoven Stravinskinin əliylə zamana məğlub oldu. Çünki onun
başlatdığı üsyan qalib gəlmişdi. Qaliblər isə müzakirə olunmur. Onların yeri hakimiyyət
kürsüsüdür. Ancaq bütün hakimiyyətlər bir gün yıxlır, çünki onları zaman özü
müzakirə, hətta mühakimə edir. İnsanın öz duyğularına heyfi gəlir. Ona görə yox
ki, Bethoven öldü. Yox, o ölmür. Onun mütləq hakimiyyəti yıxılır.
Bu tamamlanmalar nə zaman bitəcək?
Varlıq yoxluğun qurduğu tələnin gülünc qurbanına
çevrilmək istəmirsə, özü yox olmalıdır. Çünki bütün varlıqlar zamanın yeminə
dönəcək bir gün. Absurd olan da elə budur.
Hər şeyi gözümüzün giləsindən yüz dəfələrlə
kiçik olan ağlımızla toparlayıb, sonda nəhəng bir kainatın içinə sığdırıb,
ağzını da torba kimi büzəndən sonra bu kainatın sonsuz olduğu haqqında fikrə
gələrək, son nöqtəni qoyuruq. Budumu, bütün ümumiləşmələrin, bəsit, dialektik
və qeyri-səlis məntiqin gəldiyi nəticə? Heç dünyada sonsuzluqdan daha absurd,
daha gülməli bir şey varmı? Həqiqətən əcaibdir. Mümkün olan, olmayan, labüd
olan, olmayan hər şey kainatın içindədir və bu kainatın nə olduğu bilinmir. Bu
boyda bir absurdun içində hansı növ məntiqdən söz gedə bilər? Bu teatrın
səhnəsində hansı dramaturgiyadan danışmaq olar?
Əvəzlənmək olsun, tamamlanmaq olsun və ya elə
bir şey olsun ki, inkara deyil, təsdiqə yaxınlaşsın. Sülh naminə belə qəbul
edək ki, nəzəriyyələr, fəlsəfələr, ədəbi və bədii cərəyanlar bir-birini
qüvvədən salmadı, inkar etmədi, əksinə əvəzlədi və hətta tamamladı. Əvəzləmək
tərəfsiz və simasız (müsbət mənada) bir şeydir. Bəs tamamlamaq? Axı niyə
soruşan yoxdur ki, bu tamamlanmalar nə zaman bitəcək? Adı üstündədir –
tamamlanmaq. Bəs niyə tamam olmur bu tamamlanmalar? Niyə heç nə tamamlanmır?
Alimlər hər hansı xəyali gələcəkdə bütün elmi kəşflərin yarımçıq olduğunu təsdiqləyən
yeni kəşflər olacağını dildə etiraf edirlər. Lakin o xəyallar gerçəkləşdiyi
zaman özləri də heyrət edirlər ki, ümumdünya əhəmiyyətli açılmalar necə oldu
ki, birdən-birə qapandı? Yenə deyirəm, elm bir zərurətdir. Bəs incəsənət?
Olmazdımı ki, cərəyanlar bir-birini əvəz etmədən, bəşər elə Sebastian Baxı
dinləyə-dinləyə fərdi ömrünü bu cür dərin, düşüncəli və mənalı şəkildə başa
vursun? Bu, geriçilik kimi görünə bilər. Lakin, unutduğumuz bir şey var. Axı
həmin o Bax yarımçıq qaldı. Məgər Amadey Motsart beş-on faiz anlaşıla bildimi
ki, indi klassika olaraq anılır? İmadəddin Nəsimidən sonra xalqın məişət
duyğularının tərcümanı olan dayaz poeziyaya həmin bu xalqın çoxmu ehtiyacı
vardı? Bu da bir absurd...
Zamanın içində və zamanın eşiyində baş verən
unutqanlıqlara, biganəliklərə, korluqlara, karlıqlara meydan verən, nəticə
etibarilə müəllif qələmindən imtina edən, rejissor müdaxiləsini geri çevirən bu
müdhiş, bu məşum kainat səhnəsi başdan-ayağa absurddur ki, qoca Şərqdə bunun
adına "fani" deyiblər. Böyük Füzuli elə bu cür də deyirdi:
Göstərən saətdə dövrani-fələk bir inqilab,
Həm özü fani olur, həm ləşkəri, həm kişvəri...
Fəxrəddin
Salim