Abidələrin də erməniləşdirilməsinə cəhd
İşğaldan
azad edilmiş ərazilərdə aparılan araşdırmalar bununla bağlı çoxsaylı faktlar
aşkarlayıb
Torpaqlarımızın
işğal altında olduğu dövrdə ermənilərin viran qoyduğu ərazilərimizdə
maddi-mədəni dəyərlərimizə vurduqları ziyan ölçüyəgəlməzdir. Dağıdılan,
yerlə-yeksan edilən, daşınan, satılan maddi-mədəni nümunələr arasında əzəli görkəmindən məhrum edilən memarlıq
abidələri də çoxdur. Azərbaycan Tarix və
Mədəniyyət Abidələrini Müdafiə Təşkilatı İctimai Birliyinin sədri Faiq
İsmayılov erməni vandalizminə uğrayan belə abidələrin sayının kifayət qədər
olduğunu bildirir. İB sədri araşdırmalarında həmin abidələri üzə çıxarıb. Belə
ki, Xocalı rayonunun ərazi vahidinə
aid Dagyurd kəndində bir neçə belə abidə var. Kəndin toponimi "Dağda salınmış
yurd yeri” mənasını verir. F.İsmayılov bildirir ki, Azərbaycanın qədim
ərazilərindən olan bu kəndin adı 29 dekabr 1992-ci ilə qədər Saruşen olub. Belə
ki, XIX əsrin sonlarında İrandan Qarabağa köçürülən ermənilər kəndi Saruşen
adlandırıblar. Kəndin əhalisi XIX əsrin 90-cı illərində İrandan köçüb gəlmiş
erməni ailələrindən ibarətdir. Kənd 1992-ci ildə Ermənistan Silahlı
Qüvvələrinin işğalı altına düşüb. "Kəndin içərisində yerləşən abidənin XIX əsrə aid olduğu güman edilir. Abidənin ümumi
görünüşü və tikinti quruluşu onun özünəməxsusluğunu göstərir. Abidədən Sovet
İmperiyası dövrü anbar kimi istifadə edilib”. Dağyurd kəndinin yaxınlığında
inşa edilən Qafqaz Albaniyası dövrünə aid olan abidə isə XII - XIII əsrə aid edilir. Abidə 1991-ci ildə erməni
terrorçuları tərəfindən mişen kimi istifadə edilib, ağır artilleriyadan abidəyə
bir neçə dəfə uzaq məsafədən atəş açılıb: "Ermənilər öz cinayətlərini gizlətmək
üçün abidəni təmir etmək qərarına gəldilər. Abidəni təmir etmək bəhanəsi ilə
onu 2014-cü ildə əzəli görünüşündən məhrum etdilər. Təmir zamanı abidənin
sol tərəfininə 2 metr divar əlavə edildi. Bir o qədər də binanın ön tərəfi
artırıldı. Binanın tavanı 50 sm-dən çox hündürləşdirildi. Beləliklə, abidə
əzəli görkəmindən məhrum edildi”.
Sovmələr
F.İsmayılov
Xocavənd rayonunda əzəli görkəmi
dəyişdirilən abidələr içərisində "sovmə”lərin daha çox olduğunu bildirir. Belə
ki rayonunun Ziyarət dağının zirvəsində inşa edilən Qafqaz Albaniyası dövrünə
aid sovmənin XVII əsrə aid olduğu iddia edilir. Ərazi Ermənistan tərəfindən 2
oktyabr 1992-ci il tarixində işğal edilib: "Sovmələrin tikinti üslubu və
özünəməxsus xüsusiyyətləri Şərq xristianlığı memarlığından kəskin şəkildə
fərqlənir. Abidənin memarlıq quruluşu onun dini ibadətgah olmadığını
təsdiqləyir. Hazırda ermənilər işğal etdikləri Azərbaycan ərazilərində bu tipli
abidələrin hamısını o cümlədən ziyarət dağında inşa edilən bu abidəni erməni
kilsəsi kimi təqdim edirlər. Halbuki yaşayış mərkəzlərindən uzaq uca bir dağ
zirvəsində kilsənin mövcud olması sadəcə, mümkün deyil. Ermənilər işğal dövrü abidənin görkəmini
dəyişdirdilər”. F.İsmayılov bildirir ki, Xocavənd rayonunun Tuğ kəndində 20-dən çox memarlıq abidəsi mövcuddur.
İşğal dövrü bu abidələr ermənilər tərəfindən ya tamamilə dağıdılıb, ya
sökülərək formaları dəyişdirilib. Məsələn, ərazidəki, Qarabağ Məlikliyinin
inzibati yaşayış kompleksinin bir hissəsi salamat qalıb: "İşğala qədər abidə
kompleksinin bu hissəsi ikimərtəbəli olub, üst mərtəbə uçurdulub, birinci
mərtəbə isə orijinal görkəmindən məhrum edilib. İşğal dövrü abidədən muzey kimi
istifadə edilirdi”.
Əsgəran qalası
Laçın rayonunu ən qədim yaşayış mərkəzlərindən olan Hoçaz kəndindəki
abidələr də erməni işğalına məruz qalıb. F.İsmayılovun bildirdiyinə görə, kənd tarixi baxımdan tam öyrənilmədiyindən
bu ərazinin tarixi barədə hələ tam və qəti fikir söyləmək mümkün deyildir. Amma
1992-ci il işğalından sonra ermənilər Hoçaz kəndinin adını dəyişdirərək
"Hunçak”, bəzən "Hoçany”, bəzən də "Xoçes” adlandırırlar: "2016-cı ildə isə ermənilər
Hoçaz kəndinin mərkəzində yerləşən tarixi əhəmiyyətli məbədin formasını dəyişdiriblər.
Hoçaz kəndinin ərazisində antik dövrlərə aid olan qala tikintisi, Qafqaz
Albaniyası dövrünə aid birnefli "sovmə” və eləcə də sujet xarakterli daş
oymalar, at qoç fiqurları və digər bədii daş sənətinin unikal nümunələri
mövcuddur. Kəndin mərkəzində yerləşən, tikintisi XII-XIII əsrə aid edilən
Qafqaz Albaniyası dövrünə aid ikinefli məbədin ümumi ölçüsü 13,40x8,15 metr,
divarlarının qalınlığı 105-110 sm-dir. Abidənin cənub fasadının üzərindəki
yazılı daş 1995-ci ildə ermənilər tərəfindən dəyişdirilib. Abidənin tikintisində
pud daşlardan və əhəngdən istifadə olunub”.
Eləcə də rayonun Mirik
kəndində işğala məruz qalan abidələrə rast gəlinir. F.İsmayılov bildirir ki,
yaranma tarixi ilk orta əsrlərə, buradakı ilk insan məskənlərinin mövcudluğu
isə ibtidai icma dövrünə qədər gedib çıxan kəndin ərazisindəki siklop
xarakterli memarlıq nümunələri, antik qala, yeraltı mağaralar, tunellər və
kəhrizlər Azərbaycan tarixini öyrənmək üçün çox maraqlı, əvəzsiz
materiallardır. İşğaldan sonra ermənilər abidəni öz əzəli görkəmindən məhrum
ediblər. "Ermənilər Azərbaycanda
cəmiyyətdə "Əsgəran qalası” adı ilə tanınan, XVIII əsrdə(1783-1784) Pənahəli xanın öz
xanlığının şərq sərhədində tikdirdiyi səddin bir hissəsinin formasını da
dəyişiblər. Həmçinin,
Qubadlı rayonunun Başarat kənd ərazisində ermənilər Qafqaz Albaniyası
memarlığına aid abidənin əzəli görünüşünü 2019-cu ilin yay aylarında dəyişiblər”.
Şahbulaq qalası
Ağdam rayonunda yerləşən Şahbulaq
qalası 1993-cü il iyul ayının 23-dən 2020-ci ilə qədər Ermənistanın işğalı
altında olub. Qala Bayat qalasından öncə Qarabağ xanlığına inzibati mərkəz kimi
tikilib. Müdafiə tipli tikili olan qala müəyyən bir dövr ərzində Qarabağ
xanlığının iqamətgahı kimi istifadə olunsa da, sonralar xanlığın yay iqamətgahlarından
birinə çevrilib: "Saray kompleksinin tikintisində yerli inşaat materialları
olan əhəngdən və dağ daşlarından istifadə olunmuşdu. Şahbulaq qıfılı xan sarayı
kompleksi əsasən yaşayış evlərindən, bazar, hamam və məsciddən ibarət idi.
Saray kompleksinin tikintisi cəmi iki ilə, yəni 1750-1752-ci illərdə başa
çatıb. Kompleksin mühafizə divarları yaxınlığında xan sarayı yerləşirdi. Saray
plana əsasən düzbucaqlı formada tikilmişdi. Kompleksin ətrafı mühafizə
divarları, dairəvi və yarımsilindrik formalı nəzarətçi qüllələri ilə əhatə
olunmuşdu. Divarların hündürlüyü 7 metr, qüllələrin hündürlüyü 8,5 metr idi.
Kompleksin girişi şərq divarının mərkəzindən qoyulmuşdu. Girişin ətrafında
bayırdan ikimərtəbəli qülləyəbənzər tikinti mövcud idi. Şahbulaq Qıfılının
şimal qərbində, bulağın yaxınlığında kiçik ibadət zalından və küləfrəngidən
ibarət çox da böyük olmayan bir məscid də inşa edilmişdi”. Tədqiqatçıların qənaətinə
görə Şahbulaq Qıfıl saray kompleksinin memarlıq üslubu, Qarabağın mərkəzi Şuşa
şəhərinin memarlığının davamı və tərkib hissəsidir. "1992-1994-cü illərdə Azərbaycan ərazilərini
işğal etdikdən sonra ermənilər qeyri-qanuni olaraq Şahbulaq saray kompleksini təmir
etdirmiş, eyni zamanda kompleksin memarlıq quruluşunda və interyerində də dəyişikliklər
etmiş, divar yazılarını korlamış, xeyli sayda Azərbaycanın mədəni dəyərlərini əks
etdirən bədii üslubda işlənmiş ornament və bədii daş yazılarını tamamilə
silmiş, bir çoxunun isə formalarını dəyişdirərək tanınmaz hala salmışlar.
Kompleksin 10 hektarlarla ətraf əraziləri qazılaraq torpaqlar yararsız hala salınmış, 15-dən çox
kurqan (torpaq qəbirləri) dağıdılaraq əldə edilmiş maddi sübutlar Ermənistana
aparılmışdır. F.İsmayılov bildirir ki,
qazıntı işlərinə maliyə dəstəyi Ermənistanın "Erkir” ictimai təşkilatlar
birliyi reablitasiya mərkəzi verib: ”Şahbulaq saray
kompleksinin adı Ermənistanın müvafiq qurumları tərəfindən dəyişdirilərək
Surenavan, ətraf əraziləri isə Tiqranakert adlandırılır. Şahbulaq saray
kompleksi ermənilər tərəfindən təmir edilərək, kompleksin daxilində
"Tiqrankert” adli tarix muzeyi yaradılmışdır”. Şahbulaq saray kompleksi ətrafında
ermənilər qanunsuz olaraq (2005-2019-cu illər) arxeoloji qazıntılar apararaq 10
hektarlarla torpaq sahəsini korlayıblar. 15-dən çox Xocalı mədəniyyətinə aid
kurqanlar (torpaq qəbirlər) dağıdılaraq əldə edilmiş maddi sübutlar Ermənistana
daşınıb.
İB sədri bildirir ki, beynəlxalq hüquq Ermənistanın
Azərbaycanın mədəni irsinə vurduğu zərərin tam həcmdə ödənilməsi zərurətini
yaradır. Belə ki, beynəlxalq hüquqa görə məsuliyyət daşıyan dövlət özünün
hüquqazidd əməli ilə digər dövlətə vurmuş olduğu ziyanı tam həcmdə ödəməlidir.
Təranə Məhərrəmova