80 yaşlı “Almaz”
XX
əsrin əvvəllərində Azərbaycanda mövcud olan ictimai-siyasi və mədəni şərait incəsənətin
digər sahələrində olduğu kimi, milli kinomuzun, xüsusilə bədii kinonun
formalaşmasına geniş imkan yaratdı. Yazıçı İbrahim bəy Musabəyovun «Neft və
milyonlar səltənətində» povesti əsasında 1915-ci ildə iki seriyalı eyni adlı bədii
film yaradıldı. Filmin ssenari müəllifi A.Panova- Potyomkina idi. 1916-cı ildə
isə bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin eyni adlı operettası əsasında «Arşın mal alan»
kinokomediyası çəkildi. Bu filmin də ssenarisini A.Panova-Potyomkina yazmışdı.
Ümumiyyətlə,
o dövrdə və XX əsrin 20-ci illərində Azərbaycan kinosunda milli ssenarist
problemi kəskin şəkildə mövcud idi. Həmin vaxtlarda filmlərin yaradılmasında
ssenaristlərdən N.Breslav- Lurye («Qız qalası»), A.Litvinov («Mədənçi-neftçi
istirahətdə və müalicədə»,
«Əvəz-əvəzə», «Müxtəlif sahillərdə»), P.Blyaxin («Bismillah»), L.Mur,
A.Bıxovski («Gilan qızı»), P.Folyan, A.Beknazarov («Vulkan üzərində ev»),
B.Askarov («Qızıl kol»), İ.Savçenko, L.Perelman, A.Makovski («Nikita İvanoviç və sosializm»), A.Yan («Direktiv bant»),
A.Rjeşevski, N.Şengelaya («26 komissar»), K.Mints («Mavi dənizin sahilində») və digərləri iştirak ediblər.
Siyahıya
diqqət yetirəndə aydın görmək olar ki,
bu filmlərin böyük əksəriyyəti bədii cəhətdən çox zəif olması ilə yanaşı,
onların Azərbaycan kinosu ilə də heç bir əlaqəsi yoxdur. Azərbaycan kinosu üçün ssenari yazanların
hamısının əcnəbi olduqlarını görən Cəfər Cabbarlı bu vəziyyətlə heç cürə barışa
bilməzdi. Ona görə də o, bu sahədə olan çatışmazlığı və özünün
nigarançılığını «Azərkino hara
gedir?» məqaləsində belə bildirmişdi: «Məsələ
burasındadır ki, «Azərkino» yerli qüvvələrdən ssenari hazırlamaq üzərində işləmir
və yalnız dəvət olunanlara ümid bağlayır, onlar isə yerli həyatla tanış olmadıqlarından
türk kişisi və ya qadını haqqında hər cür uydurmalar yazırlar, sonra da
ssenarini oxuyan elə türk buna etiraz
edir və hər şey alt-üst olur».
Göründüyü
kimi, Azərbaycan kinosu yarandığı gündən ta 1928-ci ilin ikinci yarısına kimi çəkilən
bütün bədii və sənədli filmlərin ssenarilərini gəlmə dramaturqlar, yazıçılar
yazıb. Bizim öz kinodramaturqlarımız isə o vaxtlar yox idi.
Bunu
gözəl başa düşən Cəfər Cabbarlı kinomuz üçün ssenarilər yazaraq, Azərbaycan
kino tarixinə ilk milli kinodramaturq kimi daxil olub.
C.Cabbarlı
tərəfindən beş bədii filmin ssenarisi və bir əhatəli liberetto yazılıb.
Bunlardan üçü - "Hacı Qara” ("Sona”), "Sevil” və "Almaz” ekranlaşdırılıb.
"1905-ci ildə” və "Yaşar” ssenariləri və "Ölülər” liberettosu isə arxivdə
saxlanılır.
C.Cabbarlı
təkcə əla ssenarist deyil, həm də yaxşı rejissor idi. Bu xoşbəxt uyğunluq onun
işlərində əyani şəkildə özünü göstərib. Onun ssenariləri dinamikliyi və dövrün
kino sənəti üçün xarakterik olan cəhətləri ilə fərqlənir.
Yazıçı
İmran Qasımov dramaturqun rejissorluq fəaliyyəti ilə bağlı yazıb: "Cəfər
Cabbarlı "1905-ci ildə” pyesinin ssenarisini yazmışdı. Bu ssenarini o, özü çəkməli
idi. Lakin bəzi texniki səbəblərə gör,ə bu əsərin quruluşu baş tutmadı.
C.Cabbarlı qısa bir fasilədən sonra məşhur "Almaz” pyesinin ekranlaşdırılması
üzərində işə başladı...”
O, «Almaz» ssenarisini nə üçün yazdım» məqaləsində
nəyə görə bu pyesin ekran variantını qələmə almaq istədiyini açıqlayıb. Məqalədə
deyilir ki, pedaqoji texnikumu, digər tədris müəssisələrini bitirən gənclər çox
vaxt rayonlara, kəndlərə getməkdən boyun qaçırırlar. Buna kiminin valideynləri,
kiminin adaxlısı icazə vermir. Kimi də sadəcə olaraq qorxaqlıq edir.
Dramaturq
bununla əlaqədar Azərbaycan Xalq Komissarlığına gedir, burada qəribə bir hadisənin
şahidi olur. Belə ki, 1931-1932-ci tədris ilini başa vurmuş bir ziyalı qız kəndə
işləməyə gedir, orada cahil bir kənd soveti katibi qızın namusunu ləkələyir. Nəticədə
qız özünə qəsd edir...
Məqalədə
bütün bu məsələlər şərh olunur, müəllif gənc qızları ayıq-sayıq olmağa, bu cür
iyrənc hadisələrə qarşı mübarizə aparmağa çağırır. Sənətşünas N.Sadıxov «Azərbaycan bədii kinosu» kitabında
yazır: «Bəlkə elə buna görədir ki, pyesdə
Yaxşının namusuna təcavüz edən məchul Molla Sübhanın əvəzində kənd şurasının
katibi Şərifi göstərir».
Hələ
Cəfər Cabbarlının sağlığında «Almaz» filminin çəkilişlərinə hazırlıq işləri
1934-cü il iyunun 25-də başlanmışdı. Lakin dramaturqun vəfatından sonra filmin
çəkilişləri quruluşçu rejissorlardan Ağarza Quliyev və Qriqori Braginskiyə tapşırıldı.
Filmin
çəkilişi prosesində kinofabrikdə 1935-ci il mayın 25-də bədii filmlər şöbəsinin
iclası keçirildi. Gündəlikdə bir məsələ dururdu: «Almaz» ssenarisinin rejissor
həlli». Protokol üzrə filmin
rejissorlarından biri Q.Braginski çıxış etdi:
-
Biz bəzi səhnələri yenidən çəkmək istərdik. Hələ işə başlamamışdan əvvəl hiss
etdik ki, ssenari ağırlaşdırılıb. Biz rejissorların səhvi ondadır ki, ssenariyə
tənqidi yanaşmamışıq. Baş qəhrəmanın ətrafında mənfi obrazlar çox, müsbətlər isə
azdır. Bəzi aktyorlardan heç də razı deyiləm. Almazla işləmək çox çətindir.
Lakin ondan razıyıq.
Dubrovski:
-
Film çəkiləndə ssenari barədə belə danışmaq yaxşı üsul deyil. Ssenari ikiqat
yaxşıdır: birincisi, ona görə ki, onu Cabbarlı yazıb, ikincisi ona görə ki,
ssenari biz tərəfdən lazımi qiymətini alıb. Bu ssenari filmin uğurunun təminatıdır.
Məncə, ssenari uğurludur. O, sizin işinizdə təməl daşıdır. Ayrı-ayrı səhnələr
lap yaxşıdır.
Tomski:
–
Bizim rejissorlarımız ssenarinin quluna çevriliblər.
Dubrovski:
-
Ssenaridə kənddə sinfi mübarizənin müəyyən tarixi mərhələsi öz əksini tapıb. Məsələ heç də onda
deyil ki, ssenaridə dəyişiklik aparılmalıdır. Sadəcə, materialı düzgün təqdim
etmək lazımdır. Onu nəzərə almaq
lazımdır ki, yoldaş Braginski dramaturq
kimi yoldaş Cabbarlıdan zəifdir. Bu ssenari
dramaturji baxımdan təməl daşıdır. Onun əsasında da filmi çəkmək lazımdır. Bu ssenaridə əsas olan Almaz
obrazıdır. Burada heç bir əsas olmadan ssenaridə dəyişiklik aparmaqdan deyil,
obrazların traktovkasından, rejissor işindən danışmaq lazımdır.
Almaz
sovet həqiqətlərinin müsbət başlanğıcının daşıyıcısıdır. Əgər Almaz bütün film
boyu həyatsevərliyi özündə qoruyub saxlaya bilsə, deməli, o, yubka geymiş
«Çapayevdir…»
Bundan
əvvəlki iclasda Q.Braginski filmin səsli olması məsələsini qaldırmışdı. Qərara
alınmışdı ki, filmin istehsalı dayandırılsın. Filmin səsli olması üçün
Moskvadan, baş kino idarəsindən icazə
alınsın. Moskvanın bu məsələyə münasibəti belə olmuşdu: «Sizin xahişinizi nəzərə
alaraq, hesab edirik ki, səssiz variantda çəkdiyiniz «Almaz» filmini əsasən
musiqi partiturası ilə və mümkün olan
yerdə səs-küydən istifadə etməklə səsləndirmək mümkündür. Bu filmin səsləndirilmə proqramında söz və
dialoqdan istifadə etmək daxil deyil.
Filmi
səsləndirməzdən əvvəl bir daha onun montajını diqqətlə yoxlamalı və əsərin
ritmini pozan kadrları ixtisar etməli».
Bütün
bu deyilənlərdən aydın olur ki, əgər Cəfər Cabbarlı «Almaz» filminə özü quruluş verməli olsaydı, «Hacı
Qara»nı və «Sevil»i nəzərə alıb, bu kinolentin də səssiz variantını çəkərdi. Yəqin
ki, «Almaz» ilk müstəqil rejissor işi olduğu üçün Cəfər Cabbarlı risk etmək istəməyib.
Arxiv sənədlərindən məlum olur ki, Cəfər Cabbarlıda səssiz variantın da
tamaşaçı tərəfindən müsbət qarşılanacağına böyük inam var idi. Təsadüfi deyil
ki, nə üçün filmin səssiz variantını seçdiyini rejissor Q.Braginski ilə söhbətində
belə izah etmişdi: «İnsanlar məni sevirlər, çünki mən onların dilini bilirəm,
fikirlərini duya bilirəm…»
C.Cabbarlı
"Almaz”ın çəkilişi ilə bağlı yaradıcı qrupu özü komplektləşdirmişdi:
operatorlar İvan Frolov, Əsgər İsmayılov, rəssam Viktor Aden, rejissor
assistenti Əlisəttar Məlikov, bədii rəhbər Nikolay Şengelaya təsdiq
olunmuşdular.
Hətta
aktyorlar arasında sınaq çəkilişlərini də aparıb, rolları bölüşdürmüşdü. Səhnə
ustalarından ibarət gözəl aktyor ansamblı yaratmışdı. Xeyri Əmirzadəyə Kərim, Əlisəttar
Məlikova Barat, Ələkbər Hüseynzadəyə Hacı Əhməd, İsmayıl Hidayətzadəyə Şərif,
Panfilya Tanailidiyə Fatmanisə, Əli Qurbanova Aftil, Əzizə Məmmədovaya Telli,
Mirzəağa Əliyevə Mirzə Səməndər, Ələsgər Ələkbərova Fuad, Əhməd Qəmərlinskiyə kənd
sovetinin sədri rollarını tapşırmışdı. Almaz roluna bundan əvvəl "Sevil”
filmində baş rolu oynamış İzzət Orucovanı, Yaxşı roluna isə öz qardaşı qızı Mələk
xanımı təsdiq etmişdi. C.Cabbarlının ölümündən sonra Mələk xanım bu roldan
imtina etdiyinə görə Yaxşının obrazını aktrisa Hökümə Qurbanova yaratdı.
C.Cabbarlı
çəkəcəyi naturanı belə müəyyənləşdirmişdi. Yaradıcı qrupla birgə Şamaxı
rayonunun Dədəgünəş kəndinə gedib çəkiliş üçün yer də seçmişdi. Amansız ölüm də
onun işini yarımçıq qoya bilmədi. Dostları, həmkarları, ardıcılları onun
kinematoqrafiya sahəsindəki işini davam etdirdilər. "Almaz” bədii filmi sənətkarın
vəfatının ildönümü münasibətilə ekranlara buraxıldı. Filmin operatorlarından Əsgər
İsmayılov "Kommunist” qəzetində dərc etdirdiyi məqalədə yazmışdı: "Film
hazırdır. "Azərkino”nun işçiləri öz sevimli yoldaşları və dostları olan Əziz Cəfərin
başladığı işi şərəflə yerinə yetirdilər”.
Filmdə
sosialist quruluşu təbliğ edilir, bu quruluşun inkişafı və möhkəmləndirilməsi
yolunda qarşıya çıxan əngəllər, çətinliklər barədə bəhs olunur. Burada eyni
zamanda kollektivləşmə dövründə Azərbaycan kəndlərində gedən sinfi mübarizədən,
belə bir çətin vaxtda kəndə işləməyə gəlmiş gənc müəllimə Almazın keşməkeşli həyat
yolundan bəhs edilir.
...
1930-cu il. Sovet Azərbaycanının uzaq dağ kəndi. Dağlar arasında itib qalmış
Sarıtorpaq kəndinə işləmək üçün Almaz Əliyeva
adlı müəllimə gəlir. İlk günlərdən gənc müəllimənin gəlişinə sevinən,
onunla əlbir olan adamlar müəyyən olunur. Bunlar yoxsul Aftil və
onun arvadı, komsomolçu Barat və kənd qızı Yaxşıdır. Kəndin ağsaqqalı Hacı Əhməd
müəlliməyə öz işi və «məsləhətləri» ilə həvəslə
yardım edir.
Müəllimə
kəndin qadınlarına kömək etmək məqsədi ilə xalçaçılıq arteli təşkil etmək
fikrinə düşür. Hacı Əhməd birincilər sırasında onun təşəbbüsünü alqışlayır və
bu işdə ona kömək edəcəyini söyləyir. Lakin ilk xanalar gətirildikdən sonra
birinci münaqişə baş verir. İlk anlardan Almaza ədavətlə yanaşan məktəb müdiri
Mirzə Səməndər xanaları məktəbin həyətinə yığmağı qadağan edir.
Təcili
surətdə bina lazımdır; bu zaman Hacı Əhməd boş qalmış məsciddən istifadə etmək
fikrini Almasın «yadına salır». Həm də nəinki «yadına salır», hətta kənd
sovetinin sədri yanında malik olduğu nüfuzundan istifadə edərək məsciddən
istifadə üçün icazə almasına kömək edir. Lakin Almazın məscid binasının artel
üçün tutmağa hazırlaşdığı vaxtda kənd qadınları və qocalarının həmin Hacı Əhməd
və onun vəkili Fatmanisə tərəfindən öyrədilmiş
bir hissəsi müqavimət göstərmək təşəbbüsündə olur.
Lakin
bütün bu çətinliklərə, hədə-qorxulara baxmayaraq, gənc müəllimə haqq işi
uğrunda vuruşduğunu yaxşı başa düşür, ona görə də meydandan qaçmır.
Almaz
rolunun ifaçısı İzzət Orucova pyesdə olan sözlərdən məhrum olsa da, qəhrəmanının
hiss və həyəcanlarını jestlər vasitəsilə tamaşaçıya çatdırır.
Almaz
kənddə hər hansı bir yeniliyi keçirmək istərkən, köhnə fikirli adamlarla üz-üzə
gəlir, amma nə iş görürsə özü kimi cavanlara arxalanır.
Məhz
cavanların köməkliyi ilə bütün ziddiyyətlər, çətinliklər aradan qalxandan və
rahat nəfəs alandan sonra o, mübarizəni davam etdirmək əzmində olduğunu
bildirir.
İrəlidə
görüləcək işlər çoxdur, o, «silahı» əlindən yerə qoymaq fikrində deyil. Almaz
öz həmyaşıdları kimi gələcəyə nikbinliklə baxır.
İstər
mövzu, istərsə də qaldırılan problemlərin həlli baxımından «Almaz» filmi öz dövrünə görə çox aktual idi.
Film ekranlara buraxılandan sonra respublikamızın mədəni həyatında əlamətdar
hadisəyə çevrildi.
Bəzi
mənbələrdə «Almaz» ilk səsli bədii film kimi təqdim olunub. Əslində isə «Almaz»
Azərbaycan kinosunun sonuncu səssiz filmidir. Bu film iki variantda çəkilib. Yəni
birinci variant tam səssizdir. İkinci variantda isə yalnız musiqidən istifadə
edilib. Filmə musiqini bəstəkarlardan Niyazi və Zülfüqar Hacıbəyov yazıb. Lakin
aktyorlar danışmırlar. Aktyorların
dialoqları yazılar vasitəsilə verilib.
Kinoşünas
N.Hacınskaya bu film haqqında yazıb: «Almaz» filmi azərbaycanlı qadın obrazının
təcəssümündə kino tarixində yeni səhifə
idi… Almaz özü üçün deyil, başqalarından ötrü mübarizə aparırdı… Azərbaycan
filmlərində qəhrəman qadın obrazının sonrakı inkişafı artıq başqa vəziyyətlərlə,
başqa dövrlə bağlıdır».
Görkəmli
gürcü rejissoru Nikolay Şengelaya ssenariyə və baş qəhrəman Almaza belə qiymət
verib: "Mən təsdiq edirəm ki, bu, dramaturji əsərlərdən biridir... Şübhəsiz bu əsərə
quruluş verilməlidir. Çünki bu, dolğun əsərdir. Əsərdə qəhrəman qadın fiquru
qabardılıb. Mənə sovet kinematoqrafiyasında qəhrəman qadın fiqurunun adını çəkə
bilərsinizmi?”
Bu
sözlər gürcü rejissorunun Azərbaycanın böyük dramaturqu və rejissoru Cəfər
Cabbarlı sənətinə verdiyi layiqli qiymətdir.
Cəfər
Cabbarlının yaradıcılığı Azərbaycan kino sənətinin inkişafında böyük rol oynayıb,
istedadlı kinodramaturqlar nəslinin yetişməsində öz müsbət təsirini göstərib.
Aydın Kazımzadə,
əməkdar
incəsənət xadimi